Mario Kart 7 Preview

Preview
dinsdag, 02 augustus 2011 om 20:00
xgn google image
“Klop klop!” “Wie is daar?” “Mario Kart!” “Mario Kart wie?” “Nee, Mario Kart 3DS!” Jaja, het is weer tijd om je gordel vast te maken want er staat een nieuwe Mario Kart aan de startlijn. Dat wordt weer een heleboel chaos, maar vooral een heleboel plezier. Wij reden een eerste rondje en wat wij met de game beleefd hebben, lees je in deze impressie.
De Mario Kart franchise is al bijna negentien jaar oud. In al die jaren zijn er zes Mario Kart games verschenen die stuk voor stuk een succes waren. Dit najaar verschijnt het zevende deel. Deze wordt heel inspiratievol Mario Kart 7 genoemd. We zullen het beestje maar niet op zijn naam oordelen. Het is tenslotte het innerlijk dat telt. En als dat in orde is, dan vindt iedereen het leuk.
Zelfde concept
En natuurlijk is dat in orde. Hoeveel is nu aan te merken aan het hele idee van Mario Kart? De basis van Mario Kart 7 is dan ook nog steeds gelijk aan het eerste deel op de Super Nintendo Entertainment System. Gewoon lekker racen, veel chaos, af en toe frustrerend, maar altijd biedt het veel plezier. Ongeacht of je dat nu alleen doet of met wat vrienden. Met de 3DS-versie van Mario Kart kun je ook online tegen mensen racen, maar wij hebben nu alleen eerst de singleplayer geprobeerd. Deze modus is opgebouwd zoals we dat gewend zijn. Zo is er een aantal toernooien te spelen in verschillende moeilijkheidgraden. Heel veel dingen dus die overeen komen met eerdere delen uit de franchise, maar Mario Kart 7 kent ook een heleboel vernieuwing.
Te land, ter zee en in de lucht
De game brengt karten naar een heel nieuw niveau. Niet alleen race je over land, maar ook in de lucht en onderwater zal er dit keer gestreden worden om de eerste plek. Het zijn geen hele circuits die je vliegend of duikend aflegt, maar stukjes die in de standaard banen zijn ingebouwd. Dat zorgt uiteraard voor de nodige afwisseling. En er is niets mis met een beetje afwisseling als je alweer in het zevende deel van een franchise zit.
Weten jullie nog dat je in vorige Mario Kart games altijd om de diepe gedeelten in het water heen moest rijden omdat je anders kopje onder ging? Daar hoef je je nu geen zorgen meer om te maken. Alle karts in de game zijn uitgerust met een propeller die meteen tevoorschijn komt zodra je onderwater gaat. Omdat je omringd bent door water gaat het racen niet meer zoals normaal. Dankzij het water voel je je veel lichter en daardoor zul je een beetje zweverig over de bodem rijden. Ook bochten maken voelt net wat anders. Je glijdt steeds nog een beetje door terwijl je een bocht maakt. Een beetje als het driften op het land, alleen dan zonder het daadwerkelijke driften.
Het vliegende gedeelte gebeurt met een hangglider. Zodra je van een schans springt, opent deze zich vanzelf en kun je een heel stuk zweven. Door een beetje achterover te hellen vang je meer wind en kun je verder zweven. Je zult daardoor echter ook een beetje afgeremd worden. Het is aan jou om goed uit te kienen wanneer je dat extra beetje zweefvermogen nodig hebt en wanneer je sneller naar de grond wilt. Door te zweven kun je ook een deel van de baan anders afleggen. Door bijvoorbeeld over een modderpoel te zweven in plaats van er omheen te rijden.
Beide toevoegingen werken nu al prima ook al heeft Nintendo nog even de tijd om wat aan te passen, gezien de game pas later dit jaar verschijnt. Het is in ieder geval verfrissend om eens iets anders te zien in een Mario Kart game. En omdat het steeds maar een gedeelte van een circuit is, wordt het niet storend. Door de verplaatsing van de omgeving naar de lucht en de zee krijg je ook een verandering in wat je te zien krijgt. Vooral nieuwe obstakels die je nooit in een ‘normale’ Mario Kart zou zien zijn een leuke toevoeging. Denk hierbij aan laaghangende luchtballonnen en schelpen die open en dicht klappen die je wel zult herkennen van onderwaterlevels uit andere Mario games.
Pimp My Kart
Nog een toevoeging is de mogelijkheid om je kart aan te passen. Zo kun je zelf bepalen of je een hangglider aan je kart monteert. Zonder deze kun je niet zweven en dus rijd je gewoon door nadat je van een schans springt. Een wat diepgaandere aanpassing kun je maken door het soort wiel te veranderen. Hele grote wielen geven je goede grip op bergpaadjes, maar maken je weer trager op de gladde weg. Alles heeft zo zijn voor- en nadelen. Als laatste kun je het frame van je kart aanpassen, maar dat is eigenlijk hetzelfde als het gewoon kiezen van een kart in eerder delen. Het gaat dus niet zover als in bijvoorbeeld de Need for Speed games. Al zou een kart met neonverlichting best wel cool zijn. Misschien iets voor het volgende deel?
Goed 3D-effect
De game ziet er ongeveer hetzelfde uit als Mario Kart DS, met als grootste toevoeging natuurlijk het 3D-effect. De beelden in 3D werken uitstekend in de game, wat je vooral merkt bij de stukjes waar je aan het zweven bent. Nintendo heeft de levels handig opgebouwd zodat je vaker kunt profiteren van de 3D-beelden. Zo krijg je Bullet Bills op je afgeschoten die dan door je scherm vliegen. En al die vervelende groene schilden die heen en weer ketsen vliegen in 3D mooi op je af en van je vandaan. De parkoersen zijn afwisselend en zoals altijd door verschillende Nintendo games geïnspireerd. Onder ander levels gebaseerd op Donkey Kong Country, Luigi’s Mansion en Wii Sport kwamen voorbij in de demo.
Haal binnen!
Het duurt nog tot december voordat Mario Kart 7 uitkomt op de 3DS, maar zodra die release voor de deur staat, moeten jullie hem zeker binnenhalen. Nog beter, als de game in de verte de straat binnen komt rijden moeten jullie al gillend naar buiten rennen voor deze game. Ondanks de inspiratieloze titel en de vier maanden die we nog moeten wachten, is dit precies wat de 3DS nodig heeft. Het is leuk, het is vernieuwend, het is Mario Kart 7!