Xbox heeft volgend jaar flink wat games op de planning met
Avowed voorop. De nieuwe fantasy
RPG van
Obsidian Entertainment, de studio achter The Outer Worlds en
Fallout New Vegas, komt nu met een game die op het eerste gezicht aan
Skyrim doet denken. Ondergetekende ging met de eerste uren van de game aan de slag en in onze
Avowed Preview vertellen we je er alles over.
Bekend model, maar geen Skyrim-kopie
Avowed speelt zich af in The Living Lands, een nieuwe locatie binnen het Pillars of Eternity-universum, een reeks meer traditionele RPG’s die Obisidian Entertainment ook heeft gemaakt. Met deze titel moet dat universum meer naar de voorgrond treden bij een breder publiek. Iets wat na de eerste beelden al goed leek te lukken, toen velen opviel dat dit wel eens Obsidian Entertainment’s versie van The Elder Scrolls V: Skyrim kon worden.
In de jaren ‘10 werkte de studio nauw samen met Bethesda Game Studios en werd spin-off Fallout: New Vegas gemaakt door Obisdian Entertainment. Dat was een zeer geliefde game en die formule werd grotendeels gehanteerd voor de 2019-game The Outer Worlds.
Hier was de ruimte alleen de setting met verschillende planeten die als uitgestrekte locaties dienden. Van een echte open-world was dan ook geen spraken, maar wel open gebieden. The Outer Worlds was dan ook geen imitator van Fallout (of later Starfield), maar een kleinschaligere variant van een actievolle role-playing game.
Avowed gebruikt dezelfde blauwdruk als The Outer Worlds, maar dan in de fantasy setting van Pillars of Eternity. Voor wie die reeks nog nooit aangeraakt heeft, hoef je je geen zorgen te maken. In de eerste uren wordt jouw zelfgemaakte personage, the Envoy, naar een nieuwe locatie gestuurd om daar een mysterieuze plaag te onderzoeken.
Mysterieuze wereld waar je je in wil verdiepen
The Living Lands is waar je avontuur zich afspeelt, een plek waar rijke kleuren van je beeldscherm springen. Groene jungles waar kristalheldere riviertjes doorheen lopen wisselen zich af met traditionele middeleeuwse nederzettingen en kastelen. Het mag duidelijk zijn dat je je in een fantasiewereld bevindt.
Zoveel wordt ook snel duidelijk wanneer je je eigen personage maakt. Daarbij bepaal je tot in detail het uiterlijk en bij het kiezen van een klasse dompel je jezelf onder in bekende fantasie-elementen. Word je vanuit de basis een vechter, ranger die wat meer vanaf afstand aanvalt of juist een mage die met spreuken vijanden een kopje kleiner maakt?
Beginnende Build-bouwer
Toch ben je met de andere klassen niet per se uitgesloten van het gebruik van magie. Avowed geeft je de optie om te kiezen voor één wapen in de ene hand en een spreukenboek in de andere. Doordat je zoveel kunt spelen met de manier waarop je vecht, doet het nu al vermoeden dat de builds die je kunt maken enorm uitgebreid zijn.
Daar merk je in de eerste uren van het spelen alleen nog niet zoveel van. Dat kan de start ook wat moeilijk maken, vooral tegen een geïnfecteerde beer die vrij agressief de aanval inzet, waardoor onze beginnende build van een ranger met wat magische opties in het arsenaal niet bepaald goed uit de verf komt.
Wellicht komt het doordat ondergetekende zijn build nog wat verder had moeten uitbouwen. Met de uitgebreide skill tree die aanwezig is, kun je namelijk alle kanten op en is het aan jou om de juiste vaardigheden te vinden die samenkomen als een orkest van overdonderende proporties.
Gelukkig heeft Avowed ook kompanen die je vergezellen tijdens je avontuur. Die staan je ook bij tijdens het vechten, waarbij je via een ophaalbaar menu op de RB-knop speciale vaardigheden van je companions kan inzetten. Daar zijn we blij mee, want verder weet het houterige vechten vanuit first-person niet altijd te overtuigen. Daar houdt de hulp alleen niet op.
Doorgewinterde RPG
Tijdens gesprekken geven personages die met je mee op reis zijn ook hun ongezouten mening. Wanneer je bijvoorbeeld over het lot bepaalt van iemand die achter de tralies zit met een vermoorde bewaker in de cel. Hoewel het aan jou is om te kiezen wat er gebeurt, geeft een kompaan zijn mening die jouw keuze mogelijk weer kan beïnvloeden.
Avowed is dan ook een diepgaande, traditionele RPG. In de eerste uren lijkt het belang van keuzes voor het verhaal alweer van ongekende waarde. Hoewel de magie tijdens het vechten in de eerste uren dan nog wat ontbreekt, maakt het mysterie rondom de dodelijke plaag en de constante dilemma’s tijdens het maken van keuzes veel goed.
We kunnen dan ook niet wachten tot Avowed daadwerkelijk verschijnt.
18 februari 2025 is het zover en trapt Xbox haar jaar vol exclusives vanaf die dag af. De game verschijnt op Xbox Series-consoles en
PC en is via Game Pass te spelen.