Mafia II Preview

Preview
maandag, 05 april 2010 om 17:00
xgn google image
Bij 2K maken ze zich absoluut geen zorgen dat Mafia II pas laat in de zomer gelanceerd wordt. Het bedrijf is vol zelfvertrouwen, maar is dat terecht?
Vorig jaar kwam Jeffry al op de proppen met een eerste impressie van Mafia II. Inmiddels hebben we weer een stukje van de game onder de loep genomen en is het tijd om jullie alvast wat meer te prikkelen voor deze brute game.
Die Vito is geen lieverdje
Immers is het maffia leven niet voor lieverdjes. In Mafia II kruip je in de huid van protagonist Vito en volg je zijn leven zo tussen de jaren 1945 - 1955. Je begint onderaan de ladder bij de maffia en langzaam werk jij je op naar boven door diverse klusjes uit te voeren. Het level dat wij afgelopen week gespeeld hebben was in 1951, in Empire Bay. Hoewel dit een fictieve stad is, kun je je gerust er een beeld bij vormen, want het is een typische oostkust stad uit de jaren '40/'50.
Opwerken in de maffia wereld
Dit houdt in dat alles er op die manier ook uitziet. Sowieso is dat hele sfeertje uit die tijd realistisch weergegeven in de game. Bij Mafia II moet je niet denken aan 50 Cent of andere hippe gangsta shit. Nee, dit is hele andere koek, maar wel lekkere! Hoe dit komt, zal ik nu uitleggen. Zoals net aangegeven begin je onderaan de ladder in de maffiawereld. Dit houdt in dat je appartement niet zo luxe is, jouw status wordt uitgeademd. Hoe meer jij opklimt, hoe toffer jouw appartement dus wordt. Alle vorderingen ondersteunen dus het verhaal, welke erg belangrijk is.
Klusjes opknappen, schieten en auto rijden
Bij Mafia II volg je continu op een filmische manier het hele verhaal waarbij je te maken hebt met een mix van klusjes uitvoeren, schietgevechten en auto rijden. Hoe jij het verhaal precies doorloopt bepaal je zelf, maar als een Rambo door de game gaan is niet zo verstandig.
Wat wel verstandig is, zodra jij in je auto stapt om de speed limiter aan te zetten. Want als je te hard rijdt, krijg je de politie achter je aan. Een grote verandering en verbetering hierbij ten opzichte van deel één is dat deze je niet zal achtervolgen om je per se dood te schieten. Maar meer over dit systeem is te lezen in de eerdere impressie van Jeffry, het gaat er in ieder geval om dat er meerdere keuzes zijn. En dat maakt Mafia II juist zo aantrekkelijk.
Zoals Jeffry ook al aangaf is Mafia II geen The Godfather. Een andere game met een grote open wereld waar je aan kunt denken is GTA IV. Daar lijkt Mafia II ook niet op. Je bent namelijk geen gansta die auto's in de puin rijdt en zomaar mensen overhoop knalt. In Mafia II speelt, nogmaals, het verhaal een grote rol. En daarbij hoort onder meer je auto. Mannen en auto's zijn twee handen op één buik blijkt wel weer. Want in Mafia II straalt jouw auto jouw status uit. Wees dus lief en goed voor dit voertuig.
Mafia II Screenshot 133662 Mafia II Screenshot 133660 Mafia II Screenshot 133658
En, actie!
Wil je toch iets bruuts doen dat te maken heeft met auto's, probeer dan eens een tankdop tijdens een schietgevecht te raken. Het is even mikken, maar dan heb je ook wat: vuurwerk! Kaboem! Hoe elimineer je handig je vijanden, zo dus. Als je gelukt hebt, ontploft de auto ernaast ook nog. Een mafia game zonder geweld is natuurlijk geen goede game.
En daarom zul je dus ook genoeg in actie moeten komen. Wapens kun je onbeperkt op zak dragen, dus dat is handig. Dat is ook wel nodig aan de ene kant, want ook hier kun je niet als een kip zonder kop handelen. Je zult moeten schuilen, dit betekent dekking zoeken en schieten. Daarbij is het verstandig om in de buurt te blijven van je MPC's, en op die manier kom je er wel. Je gezondheid vult zich overigens automatisch aan, maar wel steeds minder dus je zult tussendoor moeten eten en drinken. Verder was de A.I. van de tegenstander nog niet helemaal top, maar dit komt omdat we een zeer vroege versie gespeeld hebben. En over het algemeen werkte het in dit stadium al gewoon prima en maken we ons dan ook helemaal geen zorgen.
Mafia II Screenshot 139538 Mafia II Screenshot 139536 Mafia II Screenshot 139534
Een nieuwe engine en toffe muziek
Gezegd mag nu al worden dat de game er mooi uit zal gaan zien. Mafia II draait op een geheel nieuwe engine en dat is te zien. Er wordt veel aandacht besteed aan details, zo zul je bijvoorbeeld een rat ondertussen over straat zien lopen tijdens een gevecht of maken kapotte tegels het onderscheid. Ook aandacht is besteed aan de muziek, deze draagt bij aan de jaren '40 en '50 sfeer die zo kenmerkend is voor deze game. In je auto zul je dan ook diverse radiostations kunnen beluisteren, variërend van blues tot aan rock and roll.
Playboys checken!
Tot slot mogen we jullie nog één ding niet onthouden. Mafia II is een typische game voor mannen. En waar zijn mannen nog meer gek op behalve auto's? Juist, vrouwen. Laat het nou zo zijn dat er een samenwerking is met Playboy, en in de game zul je dan ook tussen de 40 en 50 Playboys tegenkomen, die je ook weer uitvergroot kunt bekijken. Lieg niet als er nu geen glimlach op je gezicht verschijnt!
Fuck, deze wordt goed!
Dat 2K zich geen zorgen maakt met de lancering van Mafia II op 27 augustus is dan ook niet zo gek. Er lijkt geen sprake van bluf dat deze game gewoon goed wordt. Immers wordt er ingespeeld op alles waar een beetje een normale man warm voor loopt: schieten, auto rijden, Playboys bekijken, dialogen voeren met honderd keer fuck erin en meer van dit soort foute praktijken. Doe dit allemaal met een ondersteunend goed verhaal als rode draad, en jij wilt straks niet meer ophouden met Mafia II. Wij hebben er wel vertrouwen in dat jij straks zou wensen dat je in de jaren '40/'50 leefde. Episch wordt het!

Populair Nieuws