Gisteren plaatste we op XGN al
een impressie van
Rayman: Origins. De platformer werd tentoongesteld tijdens de Ubisoft Digital Day, waarbij wij alle launchtitels van de uitgever konden komen uitproberen. Behalve met de ledenmaatloze platformheld kon ondergetekende onder het genot van harde technomuziek zijn hersenen breken met Lumines: Electronic Symphony.
Veel heeft zowel Ubisoft als ontwikkelaar Q Entertainment niet losgelaten over de ontwikkeling van het vierde deel in de Lumines-reeks. Enerzijds is dat een zware last voor de (potentiële) PS Vita-kopers. De draagbare spelcomputer is pijnlijk voor de portemonnee en daarom moeten er doordachte keuzes over de beschikbare games worden gemaakt. Met
Uncharted: Golden Abyss en het gisteren besproken Rayman: Origins heb je immers al ongetwijfeld een tweetal goede producten in handen.
Anderzijds weten de liefhebbers van het genre dat je met Lumines: Electronical Symphony direct een hersenbrekende puzzelgame in huis haalt. Daarvoor hoef je geen reviews of deze preview te lezen; het concept staat al jarenlang als een huis. Toch is het niet onaardig om te bekijken of Q Entertainment zich inderdaad aan de fundamentele basis vasthoudt, of dat het ergens nog gebruik maakt van de vernieuwende Vita-functionaliteiten.

Nieuwe elementen in Lumines
Het aanraakbare scherm, bijvoorbeeld. Hiermee kunnen spelers een zogeheten Avatar-meter vullen en Chain Blocks in het leven roepen. Chain Blocks zijn blokken die bij een volle meter alle andere blokken met dezelfde kleur verwijderen. Het touchscreen aan de achterkant wordt gebruikt om power-ups sneller op te laden door er veel op te tikken met je vingers. Hiervoor kun je ook de traditionele besturing gebruiken. En eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de touchscreen-controls vrij onhandig werken. Lumines is een snelle puzzelgame en dat gaat niet hand in hand met een aanraakbaar scherm. Desalniettemin is het een leuke gimmick als je er de tijd voor wil nemen.
Naast de bestaande blokken wordt in Electronic Symphony ook de Shuffle Block geïntroduceerd. Deze schudt iedere reeks blokken waarmee het in contact komt door elkaar, wat zowel goed als slecht uit kan pakken. Wat rest is de klassieke gameplay die Lumines tot op de dag van vandaag één van de populairste puzzelspellen heeft gemaakt. De game volgt hetzelfde idee als Tetris. Ook hier vallen er blokjes naar beneden die zich onderin het scherm opstapelen. De blokjes bestaan uit twee kleuren en de bedoeling is om ze tot een blok van één kleur te vormen. Wanneer dit zich voltrekt, zal het vierkantje verdwijnen zodra een ritmische bewegende tijdlijn langskomt. Deze lijn beweegt zich constant van links naar rechts op het ritme van de muziek en verwijdert de gevormde vierkantjes.
Audiovisueel een hoogvlieger in genre
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: in Electronic Symphony is er niets aan het spelconcept veranderd. Wel is het audiovisuele aspect flink op de schop gegaan, en dat blijft niet onopgemerkt. De game is zowel voor het oor als het oog een waar genot dankzij de verbluffend mooie skins, de beïnvloedbare technomuziek en de spectaculaire (driedimensionale!) effecten. Het is ten zeerste aanbevolen de game in een donkere, stille ruimte met een headset op je oren te spelen. De keuze van Q Entertainment voor meer elektronische muziek pakt positief uit. De muziek varieert van The Chemical Brothers en Mark Ronson tot Underworld en LCD Soundsystem. Na het ietwat teleurstellende Lumines 2 is het een mooi initiatief dat dit deel terugkeert naar diens roots.
Nieuw in dit vierde deel is de toevoeging van een XP-systeem. In voorgaande Lumines-games werden achtergronden en avatars vrijgespeeld op basis van vaardigheden. Dat maakte het voor niet-ervaren spelers een stuk lastiger om nieuwe content vrij te spelen. Om die reden heeft Q Entertainment gekozen voor een XP-systeem, om zo iedereen een kans te gunnen het meeste uit de game te halen. Het maakt dus niet uit of je nu een hoge of een lage score behaalt: je verdient sowieso punten en stijgt daarom altijd in level. Met de vrijgespeelde items geef je je profiel vorm en kun je via het online netwerk de puzzelwereld het leven zuur maken.
Lumines is terug!
Na een dalletje lijkt Electronical Symphony de puzzelserie Lumines weer helemaal op de kaart te zetten. De onhandige touch-screen controls daargelaten lijkt dit vierde deel het beste uit de serie te worden door het beste van alle voorgaande games te combineren. Dat betekent een elektronische tracklist waar je U tegen zegt, een visueel spektakel, een veelbelovende online modus en natuurlijk heel veel hersenbrekend puzzelplezier. Lumines is back, baby. Spin that shit.