Little Nightmares hands-on - Sensatie met Six

    Iedereen is als kind wel ergens bang voor geweest. Donder en bliksem, monsters in de kast of spinnen hielden je nachtenlang wakker, terwijl er eigenlijk nooit iets mis is geweest. XGN reisde af naar Lapland om deze angsten hard aan te pakken. Lees alles over de nachtmerries van hoofdpersonage Six in deze Little Nightmares hands-on.

    Nog niet zo lang geleden genoten we vol liefde van een hands-on met de game Little Nightmares. Little Nightmares is een typische platformer met een vleugje horror. Deze combinatie geeft een unieke twist aan de manier van spelen. Met gevaar voor eigen leven waan je jezelf een baan door de gruwelen van The Maw.

    Little Nightmares Hands-on 1

    On-Maw-gelijke taak

    Stel je voor: je wordt wakker in een donkere ruimte met niets anders dan een aansteker om je weg te vinden naar vrijheid. Na uren struinen is je maag zo leeg dat je bijna niet meer vooruit te branden bent. Je staat op het punt om flauw te vallen, totdat je in de verte iets ziet wat te mooi is om waar te zijn: een stuk vlees! Als een wild beest vreet je het stuk naar binnen, tot je plotseling een metalen deur dicht hoort klappen achter je.

    De hands-on sessie die we hebben gespeeld in Zweden begint wanneer je gevangen wordt genomen door twee lange armen, afkomstig van een blinde conciërge die een uitgebreide schoenenverzameling heeft. Je hoeft geen genie te zijn om te weten waar de schoenen van afkomstig zijn, want om je heen staan bergen met kooien in verschillende groottes. Zonder in paniek te raken heb je nog maar een doel voor ogen: ontsnappen.

    Maar die taak is moeilijker dan het lijkt, want The Maw is niet de makkelijkste plek om uit te ontsnappen. Dit schip zit vol met deuren die, uiteraard, op slot zitten. Gelukkig heeft Six haar lengte mee en kan ze door de kleinste kiertjes en tunnels klauteren. Helaas voor haar is de bemanning hiervan op de hoogte.

    Little Nightmares Hands-on 2

    Little Big Horror

    Tarsier Studios is verantwoordelijk voor de PS Vita editie van LittleBIGPlanet, die een tijdje terug een enorme hit was. Het leuke is dat er gameplay elementen van deze game terugkomen in Little Nightmares. Kenmerkend is dat het spel zich definieert als een ware platformer. Maar, het zou geen Little Nightmares heten als er niet een stukje gruwel aan toe is gevoegd.

    Nee, er zit geen gore in het spel. Maar dit neemt niet weg dat Little Nightmares een constante spanning hanteert. Op geen een moment krijg je als speler het gevoel dat je veilig bent. Tijdens een interview met Tarsier Studios vertelden Dave Mervik en Lucas Roussel, narrative designer & producer, ons dat zelfs als je "veilig" op een boekenplank bent geklommen, je nog steeds niet rustig kunt ademhalen. Dit is de toon die Little Nightmares perfect neer weet te zetten.

    Spanning is er namelijk genoeg in deze platformer. De levels zijn opgebouwd uit verschillende ruimtes waarbij je, door middel van een sleutel of iets dergelijks, naar de volgende ruimte moet sluipen. Tijdens je zoektocht naar een kiertje in de muur loopt er vrijwel altijd iemand rond die op zoek is naar jou. Als speler moet je dus slim en behoedzaam zijn, want anders is het snel klaar.

    Little Nightmares Hands-on 3

    Kleine meisjes worden groot

    Little Nightmares heeft een sterke onderliggende boodschap. Het vertelt namelijk het verhaal van opgroeien en alle angsten die daarbij horen. Zoals te zien is aan het hoofdpersonage Six, laat Little Nightmares duidelijk het contrast zien tussen goed en slecht. Het felle regenjasje en de aansteker creëren licht op plekken waar duisternis overheerst.

    Hoewel het duister lijkt te winnen van licht, weet je altijd net op tijd te ontsnappen. Dit staat symbool voor de angsten die kinderen moeten overwinnen in een vroeg stadium van hun leven. Het is bijzonder om te zien hoe elk scenario een bepaald gevoel opwekt, waar iedereen zich in zal kunnen vinden. Elke angst wordt op een unieke manier weergegeven.

    Little Nightmares Hands-on 4

    Little Nightmares hands-on - Handjes voor de ogen

    Nachtmerries zijn nooit leuk, behalve als het gaat over de scenario's in Little Nightmares. De levendige controls en bijzondere combinatie van platform en horror zorgen ervoor dat deze game uniek is in zijn soort. Het trial and error gehalte ligt redelijk hoog, maar de inventieve levels zorgen ervoor dat frustratie uitblijft. Zonder twijfel is Little Nightmares een van de meest sprekende en veelbelovende titels van 2017.

    Little Nightmares

    Verkijgbaar vanaf 28 april 2017

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.