Kingdoms of Amalur: Reckoning Preview

Preview
maandag, 03 oktober 2011 om 14:05
xgn google image
Role-playing games zijn er in veel verschillende soorten. Zo heb je realistische RPG's als The Elder Scrolls: Skyrim, maar ook fantasievolle RPG's zoals Fable. Maar wat zou er gebeuren als je van diverse RPG's het beste pakt en daar één game van maakt?
Daar proberen Electronic Arts en Big Huge Games achter te komen met Kingdoms of Amalur: Reckoning, een game die wellicht niet bij iedereen bekend is. Best opvallend, aangezien er diverse grote namen aan de game meewerken en de game ook op diverse beursen te bewonderen was. Wij zijn voor jullie naar het hoofdkantoor van EA UK afgereisd om vier uur aan de slag te gaan met deze titel.
Een wonder
Nadat je Amalur, zoals de game ook wel genoemd wordt, heb opgestart, zul je een scene te zien krijgen waarin twee Gnomes een lijkwagen voortslepen. De twee vragen zich af wie er eigenlijk op de lijkwagen ligt. Uiteindelijk werpen ze het lijk in een grote put, de zogeheten Well of Souls. Jij, het lijk op de wagen, ontwaakt tussen een hoop schedels, niet wetende wat er met je gebeurt is. Al snel kom je de Gnome Fomorous Hugues, de maker van de Well of Souls, tegen, een wetenschapper die onderzoek dat naar onsterfelijkheid.
Hugues legt uit dat de Well of Souls jou weer tot leven heeft gewekt en dat dit de eerste keer is dat dit is gebeurt. Nog voordat Hugeus kan uitpraten, wordt de grot waarin de Well of Souls zich bevindt, aangevallen door monsters. Omdat niemand jouw lot weet, is het aan jou om je herinneringen over wie je bent terug te krijgen en de vrede te herstellen in de wereld van Amalur.
Fantasierijke wereld
Wat opvalt aan die wereld is dat de game een enorm hoog fantasiegehalte heeft. Zo heb je allerlei monsters, van gigantische Rock Trolls tot de maffe Boggarts, en zijn alle omgevingen erg mooi in elkaar gezet. Hoewel wij niet veel verder kwamen dan een paar grotten en bossen, wist Tim Coman, art director van de game, ons te vertellen dat er nog veel meer mooie omgevingen in de game zijn verwerkt. Wat voor omgevingen wilde hij niet zeggen, dat was aan de gamer zelf om te ontdekken, maar dat het gigantisch mooi zou zijn wilde hij ons wel garanderen.
En je zult ontdekken, heel veel dingen zelfs. En dat alles in een wereld waarin je kunt gaan en staan waar je wilt. Het mooie aan Kingdoms of Amalur is dan ook dat de wereld vrij te ontdekken is. Hoewel, niet helemaal. De vijanden in het spel worden namelijk steeds sterker, waardoor je niet meteen kunt doorlopen naar het einde. Maar dat is ook niet de bedoeling van Kingdoms of Amalur, alle gebieden zijn namelijk volgestopt met monsters, zijmissies, grotten en natuurlijk plaatsjes waar je items kunt kopen en je uitrusting kunt repareren.
Questen
Gelukkig hoef je niet doelloos rond te dwalen. Zeker in het begin wordt je nog aan de hand meegenomen naar interessant personages en steden. In de steden en dorpjes vind je naast de hoofdmissies ook allerlei zijmissies. Zo werd al snel gevraagd of we een potion konden regelen voor een neergeslagen vrouw. Aangekomen bij degene die potions maakt, bleek weer dat ze niet de juiste spullen in voorraad had. Weer op avontuur dus om die spullen te halen. Big Huge Games heeft er alles aangedaan om je goed bezig te houden en je rolt van de ene missie in de andere.
Dat blijkt ook maar weer uit de verschillende facties die in de game zitten. In een lokaal kroegje liepen we iemand tegen het lijf die mensen rekruteert voor de Warsworn, één van de drie facties. Je kunt deze facties helpen door opdrachten voor ze te vervullen, waar je natuurlijk ook mooie spullen voor krijgt. Daarnaast speel je via deze missies ook nog eens de zogeheten 'Twist of Faith' vrij. Dit zijn Perks die je gedurende het hele spel behoudt.
Wat is jouw 'Destiny'?
Amalur kent in principe drie klassen, de Warrior, de Rogue en de Mage. Maar waar je bij een traditionele RPG een klasse uitkiest nadat je je personage hebt aangemaakt, gaat dat in Kingdoms of Amalur net wat anders. Tijdens het spelen zul je namelijk punten kunnen spenderen in diverse 'talent trees'. Door te spelen, bepaal je je klasse of zoals dat in het spel heet; je Destiny. Gelukkig kun je tijdens het spelen ook punten spenderen in de andere 'trees', zodat je combinaties kunt maken tussen de klassen. Hierdoor kies je uiteindelijk een Destiny die het beste bij jouw speelstijl past.
Uitgebreid vechtsysteem
Net als in elke andere RPG, zul je ook in Amalur regelmatig moeten vechten tegen de meest uiteenlopende vijanden. Het vechten voelde een beetje aan zoals in Fable maar gaat wel een stuk dieper. Je kunt namelijk twee wapens dragen, waarbij je niet alleen moet denken aan zwaarden. Zo kun je bijvoorbeeld ook een boog, hamers, bijlen of chakhram's gebruiken tijdens de gevechten. Door combinaties te maken tussen de twee wapens, zul je de meest vette combo's uitvoeren om zo je vijand de mond te snoeren. Mocht je liever spreuken willen uitspreken, dan is dat ook geen probleem. Zelfs een combinatie van een mêleevechter en een zogeheten caster is mogelijk. Daarnaast duiken er op sommige momenten ook quicktime events op waarmee je de meest dikke finishing moves kunt uithalen.
Tijdens de gevechten wordt ook nog een meter opgevuld. Als deze meter vol is, kun je een speciale kracht activeren waardoor de wereld om je heen veel trager is dan jij. Door vijanden aan te vallen kun je uiteindelijk hun lot bepalen, wat ook weer gepaard gaat met een hoop, al dan niet grafisch, geweld. Het is duidelijk, het diepgaande vechtsysteem speelt een grote role in Amalur.
Geluid is goed verzorgd
Wat ook erg mooi is aan Kingdoms of Amalur is dat vrijwel alles is ingesproken. Van conversaties met de minst belangrijke personages, tot hele gesprekken die je met belangrijke opdrachtgevers kunt voeren. Helaas is het wel zo dat jouw personage niet praat, maar dat nemen we Big Huge Games niet kwalijk. Link uit The Legend of Zelda serie doet dat al jaren niet en daar heeft ook niemand problemen mee.
Naast het sterke stemmenwerk is ook de muziek erg goed verzorgt. Door de fantasierijke deuntjes en soms overweldigende orchestrale muziek wordt je compleet in de game gezogen. Big Huge Games weet nu al een goede indruk achter te laten op dit gebied.
Schone slaapster
Helaas hebben veel gamers nog niet van Kingdoms of Amalur: Reckoning gehoord. Enorm zonde, aangezien dit wel eens de meest unieke en uitgebreide RPG van 2012 kan worden. Als je van fantasy RPG's houdt, dan moet je 9 februari 2012 in je agenda zetten. Dan verschijnt Kingdoms of Amalur: Reckoning namelijk de in winkels voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC. Dat duurt dus nog even, maar wij hopen voor die tijd nog regelmatig een bezoekje te brengen aan Amalur om jullie op de hoogte te houden.