James Cameron's Avatar: The Game Preview

Preview
vrijdag, 04 september 2009 om 15:57
James Cameron kent iedereen wel als je even denkt aan Titanic. Hij regisseerde die film en met elf gewonnen oscars, is dit nog steeds één van de beste film aller tijden. Maar hoe succesvol zal James Cameron's Avatar: The Game worden?
Het verhaal voor de game heeft James Cameron 14 jaar geleden al geschreven. Toen waren de middelen er niet om er iets mee te doen, maar nu kan dat wel. Er zal dan ook een film uitkomen, en dus ook een game. Maar waar gaat het verhaal, dat de beste man al zo'n tijd terug bedacht, eigenlijk precies over?
In wiens schoenen kruip jij?
Alles speelt zich af op de planeet Pandora waar een uniek ras woont: de Na'vi. Dit is een primitief ras van een paar meter lang, ze zijn slank en ze laten zich kenmerken door een felle blauwe kleur. De mensheid is op zoek naar grondstoffen en koloniseert de plek van de Na'vi. Dit kan uiteraard niet goed gaan. Het verhaal is erg interessant in ieder geval. En zeer leuk is de mogelijkheid dat je kiest in welke rol je kruipt, die van de mensheid of die van de Na'vi.
Dat moet allebei een totaal andere ervaring opleveren. In het geval van de mensheid lijk jij een soort van stoere Master Chief waarbij je in een third-person shooter belandt. Wat je doet is al vurend diverse vijanden te lijf gaan.
James Cameron's Avatar: The Game Screenshot 122921 James Cameron's Avatar: The Game Screenshot 122919 James Cameron's Avatar: The Game Screenshot 122917
Opvallend groen en blauw design
Opvallend is ook de look van de game. Aan de ene kant oogt het als een standaard actiegame, aan de andere kant ziet alles er vrolijk en kleurrijk uit. Je kunt veel groen en blauw verwachten en de sfeer is apart en erg uniek. Dit is een goed teken, helaas was het alleen grafisch nog geen pareltje. Veel effecten kregen namelijk een wazige gloed. En texturen van planten, bomen en meer hadden veel beter gekund. Het valt dan ook te hopen dat dit nog opgepoetst wordt.
Toch is Avatar geen standaard shooter, want zo zul je per missie vier diverse skills hebben. Je hebt bijvoorbeeld soms de mogelijkheid om onzichtbaar te worden of je moet op een AMP Suit klimmen. Dit is een grote vijand, en door die te verslaan en daar op te klimmen, kun je opeens vijanden kleineren op de grond. Iets dat je anders nooit gelukt zou zijn.
Speel anders
Een kenmerkend element in Avatar zullen de hotspots zijn. Je hebt namelijk zuurstof nodig om de lucht te kunnen inademen, iets dat mensen van nature niet kunnen op de bijzondere planeet. Kruip je in de rol van de Na'vi, dan heb je dit uiteraard niet. Je zult de game dan anders spelen. Het grote verschil is dat jouw gevechten dan meer van dichtbij zullen plaatsvinden; meer hand to hand gevechten dus en niet met een modern pistool. Maar bepaalde skills zullen wel hetzelfde zijn, zo zul je als Na'vi soms ook onzichtbaar kunnen worden.
Grote wereld
Een voordeel van Avatar is de grote wereld. Het wordt een soort sandbox game, waarbij je gelukkig wel gebruik kunt maken van een plattegrond. Deze zie je rechts in je scherm. Helaas moet gezegd worden dat deze niet altijd even helder duidelijkheid verschaft. En de weg kwijt raken in een gebied waar alle bosjes hetzelfde lijken wil je niet. Overigens ga je niet te voet langs al deze gebieden, want regelmatig zul je ook mogen scheuren in een buggy. Makkelijk overbrug je dan een afstand van een kilometer. De besturing hiervan werkt verder prima, en zo ook het vechtsysteem in Avatar.
Met aanpassingen kan het wat worden
Hoe succesvol de game precies zal worden, is lastig te beantwoorden. Het verhaal is erg interessant en het is leuk dat je een partij mag kiezen. Maar tot dusver zag het er niet naar uit dat de game al heel goed is uitgewerkt. De sfeer is apart en spreekt aan. Maar grafisch deed de game nog niet veel bijzonders, veel bosjes en planten leken bijvoorbeeld op elkaar. Hoewel je denkt in de rol van de mensheid in een standaard third-person action game te belanden, is dat niet helemaal het geval. Zo zul je allemaal verschillende vaardigheden hebben per missie zoals het onzichtbaar kunnen worden. Ook de Na'vi kent deze aparte skills. Met wat aanpassingen kan de game dan ook best straks nog een verrassing voor in petto hebben.