James Cameron's Avatar: The Game Preview

Preview
door Timo
maandag, 09 november 2009 om 17:00
Een tijdje terug kregen we voor het eerst te horen over James Cameron’s Avatar. Een nieuw project van de maker van de film Titanic. Het idee van de gelijknamige film zat al een hele tijd in Cameron’s hoofd, maar nu pas zijn er de middelen om zijn idee in beeld te brengen. Maar is het wel een goed idee om dit ook in een game te verwerken? Wij gingen alvast aan de slag met het spel.
Pandora
Avatar speelt zich af op de planeet Pandora. Deze planeet is de habitat van het volk, genaamd de Na’vi. Je kruipt in de huid van voormalig marinier Jake Sully, die als één van de eerste wordt veranderd in een avatar, dit is een ander lichaam waar hij in binnen treedt. Dit lichaam is het lichaam van een Na’vi. Samen met enkele anderen van het RDF, het mensenleger, wordt hij onvrijwillig naar de planeet Pandora gestuurd om het te koloniseren. De Na’vi voelt zich echter bedreigd door de menselijke invasie, waardoor er vervolgens een enorme oorlog ontstaat.
In het begin van de game zul je kiezen voor jouw eigen personage en zul je voor het eerst gebruik maken van de bijbehorende avatar. Als je begint met spelen, zul je zien dat dit een Third-Person Shooter is. Tevens is Pandora een open-wereld in de game, je kunt zelf gaan en staan in een bepaald gebied. Echter is dit gebied niet al te groot en is Pandora verdeeld in verschillende gebieden. Je kunt tussen deze gebieden reizen door simpel naar een landingspunt voor vliegtuigen te gaan en vervolgens krijg je een laadscherm te zien en zit je in een ander gebied. Het is dus een vrij bepertke open-wereld en bij lange na niet te vergelijken met bijvoorbeeld Grand Theft Auto.
James Cameron's Avatar: The Game Screenshot 122921 James Cameron's Avatar: The Game Screenshot 122919 James Cameron's Avatar: The Game Screenshot 122917
Kies je eigen pad
Na een tijdje spelen zul je merken dat dit geen gewone, standaard third-person shooter is. Het spel bevat namelijk geen cover-systeem, maar heeft wel weer een xp- en skillsysteem. Dit houdt in dat je, na het behalen van het nodige xp, verschillende skills krijgt. Deze skills zijn onderverdeeld onder vier verschillende knoppen. Zo heb je een skill waardoor je ontzichtbaar wordt, snel kunt rennen, een bepaalde tijd een stuk krachtiger bent en je hebt een skill waarmee je jezelf kunt healen.
Zoals je waarschijnlijk al vermoedt, zullen deze skills anders zijn als je met jouw avatar speelt, dan dat je als gewone soldaat speelt. Tevens speel je als avatar dan ook andere skills vrij dan als mens. Dit geldt ook voor alle verschillende wapens en bepantsering. Op een bepaald punt in de game zal jij, als RDF-soldaat, de kant van de RDF of van de Na’vi moeten kiezen. Als RDF-soldaat kun je gebruik maken van verschillende geavanceerde technologieën die er in de loop van de tijd door de mens zijn ontwikkeld. Zo heb je de mogelijkheid om jezelf dus onzichtbaar te maken, airstrikes op te roepen, of de omgeving te onderzoeken met behulp van de zogenaamde scanner.
Maar als jij voor de Na’vi kiest, zul je echter zo veel mogelijk gebruik moeten maken van jouw omgeving, de natuur. Dieren en planten helpen jou in de op het eerste gezicht ongelijke strijd, waarbij je het zult moeten doen met wapens als zwaarden, pijlenbogen en speren. Ten slotte hebben de Na’vi ook als voordeel dat ze sterker, groter en sneller zijn dan de mens. Deze keuze en verschillen tussen de twee partijen is erg vet en zeker een groot pluspunt in de game.
Audiovisueel
Op audiovisueel gebied zit het redelijk goed met deze game. De meeste personages zijn te herkennen van de film, maar als je op details gaat letten, zie je dat de game er niet erg mooi uitziet, maar goed het is en blijft een filmgame. Maar wat dan wel weer een leuke optie is, is dat je de gehele game in 3D kunt spelen. Zoals je al denkt, moet je hier een speciale 3D-bril voor hebben en lukt het niet met een simpele rood-blauwe 3D bril.
Je zult in de game natuurlijk ook veel scènes tegenkomen waarin het verhaal duidelijk wordt. Dit gebeurt vooral via tergend saaie praatscènes. In deze scènes zie je twee of meerdere peronages, steeds vanaf één camerapunt ‘praten’. Je hoort namelijk wel de stemmen, maar hun monden lijken net op die van een vis die naar lucht hapt. Om de scènes op deze manier te presenteren, is een grote fout van de ontwikkelaar en zal hoogst waarschijnlijk niet meer veranderen in de uiteindelijke versie.
Het is en blijft een filmgame
Hoewel James Cameron’s Avatar: The Game, door het xp-systeem, de open-wereld en de keuze tussen de twee partijen, leuk is om te spelen, merk je duidelijk dat dit een zogeheten filmgame is. De game zal pas volgende maand uitkomen, maar je merkt dat er een paar groffe, slordige fouten in zitten, die waarschijnlijk niet verholpen zullen worden. Er is bij de game weinig creativiteit gebruikt en dat is toch wel teleurstellend, want de wereld Pandora is een geweldig mooie wereld, en al helemaal voor een spel.