I Am Alive Preview

Preview
zaterdag, 26 november 2011 om 16:30
xgn google image
De belangrijkst aanwezige game op de Ubisoft Digital Day was I Am Alive. En dat is geen wonder. Helemaal geen wonder. Heel veel mensen kijken namelijk al een tijd naar het spel uit en wij zijn nu op uitnodiging van Ubisoft in Londen eindelijk als eerste in de Benelux met het spel aan de slag gegaan!
Je vraagt je misschien af waarom veel mensen naar de game uitkijken terwijl het ‘enkel’ een Xbox Live Arcade- en PlayStation Network titel is. Dat komt doordat I Am Alive een geschiedenis heeft. Een zeer bijzondere geschiedenis. In 2008 werd het spel namelijk groots aangekondigd door de charmante Jade Raymond, het geestelijke brein achter Assassin’s Creed. Dankzij de reputatie die Jade Raymond had werd I Am Alive direct een hype. Maar helaas hoorden we sinds de aankondiging helemaal niets meer… tot nu.
Van retail naar download
Maar hé, gelukkig bestaat I Am Alive nog. Het is nog in leven, om maar even creatief met de woorden te spelen. Sinds de aankondiging heeft het spel veel meegemaakt. Begonnen als een volwaardige, volledige game, geëindigd als Xbox Live Arcade- en PlayStation Network game. Voordat je al begint te oordelen: het spel zal echt niet als een pure downloadbare game aanvoelen. Totaal niet. Nee, al gelijk aan het begin merk je dat het spel als een complete game aanvoelt.
En dat is goed nieuws. Zeer goed nieuws. Het verhaal is ook nog eens best origineel. Het doet je denken aan The Road en The Book of Eli. Hoofdpersoon in kwestie heeft het zogenaamde ‘Event’ overleefd, een complete ramp die de wereld heeft verwoest. De wereld is grijs, grauw. Apocalyptisch. De held zonder naam is op weg naar Haventon, om zijn vrouw en dochter te zoeken. Hij heeft nog enige hoop. Hoop dat zijn betrouwbaarste bezitten nog in leven zijn.
Overleven
Belangrijkste doel in I Am Alive is dat je het avontuur overleeft. De wereld is naar de klote en dus kun je niet zomaar de bus naar het dichtstbijzijnde café nemen. De wereld is naar de klote en dus zullen andere mensen je maar al te graag vermoorden om zo je eten te stelen. Zo zit het leven in I Am Alive nou eenmaal in elkaar. De wereld is naar de klote en dus zijn alle gebouwen kapot. Ja, om je doel te bereiken moet je dan ook veel klimmen. Heel veel klimmen.
Aangezien Jade Raymond met het idee kwam om I Am Alive te maken, zijn er duidelijk invloeden van Assassin’s Creed te merken. Zo wordt er dus veel geklommen in I Am Alive. Over bruggen klimmen, een gebouw beklimmen omdat je op de vierde verdieping moet zijn, noem maar op. Het is ook nog niet eens bijzonder saai, aangezien Ubisoft Shanghai voor een hele interessant toevoeging aan het klimmen heeft gezorgd.
Conditie!
In tegenstelling tot Ezio en Altaïr uit Assassin’s Creed heeft onze fragiele held namelijk geen onbeperkte conditie. Hij zal dus niet de energie hebben om vijftig minuten achter elkaar te blijven rennen. Het zit namelijk zo: in I Am Alive heb je te maken met een conditiebalk. Terwijl je aan het klimmen bent gaat het balkje langzaamaan leeg en voordat ‘ie leeg is moet je je bestemming of rustpunt hebben gevonden. Dit zorgt ervoor dat je dus goed en adequaat moet anticiperen op de omstandigheden waarin je klimt.
Maar er wordt ook gevochten!
Gelukkig bestaat I Am Alive niet alleen uit enkel klimmen en klauteren. Nee nee, er wordt ook gevochten en geschoten. En dat is ook nog eens heel erg tof gedaan. Ontzettend tof, om het even nogmaals te benadrukken. In I Am Alive zit je namelijk in een wereld waar alles schaars is: Voedsel, maar ook kogels. Wat betekent dat? Nou, dat je dus ongelofelijk zuinig met je kogels moet omgaan. Dus als je een groep depressieve mensen tegenkomt, is het niet handig als je meteen gaat schieten.
Misschien laten ze je wel gaan, omdat je een meisje op je schouders hebt. Misschien laten ze je wel gaan, omdat ze zelf geen kogels hebben. In de presentatie werd voornamelijk een dreigende sfeer getoond, waar onze hoofdpersoon mee te maken kreeg. Duidelijk was dat de situatie ging escaleren, maar wanneer was vooralsnog niet bekend. Aan jou de taak om het initiatief te nemen. Ga je een pistool op ze richten, met de hoop dat ze zich zullen overgeven? Of wil je juist meteen toeslaan met een mes en dan gelijk daarna de ander door de kop schieten? Dat zijn de keuzes die je kunt en moet maken.
Keuzes zijn dan ook belangrijk in I Am Alive. Niet dat ze invloed hebben op het verdere verloop van het spel, maar meer dat je er later voor beloond wordt. Zo heb je aan het begin van de spel de mogelijkheid om te kiezen tussen de normal en survivor modus. Bij deze eerste krijg je een beperkt aantal pogingen om het opnieuw te proberen, zogenaamde retries, voor het geval dat je een keer doodgaat. Je zult dan terug geplaatst worden bij een checkpoint. Mocht je geen retries meer hebben dan zul je een level helemaal opnieuw moeten beginnen. Deze retries kun je opwaarderen door bijvoorbeeld mensen te bevrijden, of mensen eten te doneren. Dit maakt van I Am Alive dan ook een sociaal en ethisch spel.
De spanning stijgt
Dan over naar het geluid van het spel. Deze is namelijk dik in orde. Het mooie aan het geluid in I Am Alive is dat het voornamelijk stil is, maar wanneer er iets staat te gebeuren voel je wel die spannende muziek. Vooral wanneer je conditiebalk leeg dreigt te raken. Dan begint de muziek steeds heftiger te worden, iets wat bij een game als deze geweldig past.
Net als de sfeer en graphics, maar dat is logisch. Voor een downloadbare game is het echter zeker noemenswaardig om te zeggen dat het spel er zeer goed uit ziet. De grimmige en depressieve sfeer is dan ook goed te vergelijken met die van Fallout 3, en dat mag zeker als compliment gezien worden. Toch moet er gezegd worden dat de animaties niet zo heel erg super zijn, maar over het algemeen is het prima te doen.
Houd. Het. In. De. Gaten!
Waarschijnlijk heb je het al gemerkt: I Am Alive wordt misschien wel de meest interessante downloadbare game voor 2012. Ubisoft Shanghai heeft de tijd genomen en dat is maar goed ook. Houd het spel in de gaten. Doe dat gewoon, het gaat namelijk goed aflopen met deze game. Het concept is tof, het ziet er prima uit, elementen als de conditiebalk en de schaarste aan voedsel en wapens zijn hele vette toevoegingen die het zeker goed gaan doen bij de gamers. Daarom: houd I Am Alive in de gaten!

Populair Nieuws

Laatste Reacties