Je zit in een vliegtuig met een M1 Garand stevig in je handen gedrukt. Harde knallen buiten het vliegtuig overstemmen het geluid van de motoren. Over een paar minuten is het tijd. Tijd om met je parachute naar beneden te springen en te landen achter de vijandelijke linies. Een hoop gamers zullen zich dit tafereel nog wel herinneren. De Tweede Wereldoorlog is echter iets dat we steeds minder terugzien in games. Met Heroes & Generals doet ontwikkelaar Reto-Moto een wanhopige poging om het genre nieuw leven in te blazen.
Wanneer je vroeger aan een first-person shooter dacht, dan dachten de meesten aan de Tweede Wereldoorlog. Ondanks dat het sfeertje steeds maar weer terug bleef keren, verveelde het gek genoeg niet. Tegenwoordig is deze setting zo vaak gebruikt en uitgekotst dat niet veel mensen op nog zo’n game zitten te wachten. We hebben het gewoon allemaal al gezien. Ontwikkelaar Reto-Moto neemt hier geen genoegen mee en komt met Heroes & Generals. Wederom een game die zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog. Hoewel de setting al erg oud is, is Reto-Moto niet van plan om in het verleden te blijven leven.

Risk
Wat meteen duidelijk wordt is dat Heroes & Generals geen alledaagse shooter is. Je speelt het namelijk in je webbrowser. Na een kleine download hoef je alleen maar in te loggen op de website van Heroes & Generals en je kunt aan de slag. Vervolgens kies je of je bij de geallieerden wil horen of bij de Duitsers. Klinkt simpel en dat is het voor de verandering ook. Maar wanneer je het spel eenmaal start zul je merken dat er veel meer bij komt kijken dan simpel richten en schieten. Misschien zelfs te veel, maar daar komen we later op terug. Eerst kijken we naar de Risk-achtige gameplay. Het heet niet voor niets Heroes & Generals. Naast het schieten komt er ook de tactische taak van het commanderen bij kijken, oftewel de generaals. Diegene die gewoon simpel willen schieten kunnen zogezegd aan de slag als held, maar wil je jouw factie pas echt steunen dan zul je af en toe ook de rol van generaal op je moeten nemen. Troepen moeten immers aangestuurd worden.
In het hoofdmenu zie je een kaart waar Engeland, Berlijn en alles daar tussenin, wordt afgebeeld. Alles dat rood is, is van de geallieerden en al het blauwe is van de Duitsers. Wanneer je inzoomt op de kaart zie je tientallen steden en dorpjes die allemaal met lijntjes met elkaar verbonden zijn. Vanzelfsprekend wordt er gestreden op de plekken waar de rode dorpjes grenzen aan de blauwe dorpjes. Maar wil er een veldslag plaatsvinden dan zijn er troepen nodig. Om troepen te bemachtigen moet je een zogenaamd Assault Team aanmaken. Deze koop je met de punten die je verdient door te spelen. Zo'n eenheid kan bestaan uit gewoon simpele militairen, maar kan ook iets duurders als een tank bevatten. Hoe sterker de eenheid, hoe hoger de prijs.

Heb je een Assault Team aangemaakt, dan vind je deze in het hoofdkwartier van jouw kant. Dit is of Berlijn of Londen. Daar kun je jouw aangemaakte eenheid een richting op sturen over de paden die zich tussen de dorpjes vormen. Er komt echter veel meer bij kijken dan jouw eenheid gewoon simpel naar de voorste linie toesturen. Je moet namelijk kijken waar jouw troepen het meest nodig zijn. Is er een groots gevecht aan de gang in Arnhem en is jouw factie aan de verliezende hand, dan is het misschien slim om jouw tank daarheen te sturen. Slim nadenken en goede communicatie met andere spelers is dus een vereiste. Gelukkig werkt dit ook heel goed bleek uit onze ervaringen. Je begint met heel je factie een hecht team te vormen, waar constant overleg wordt gepleegd. Hierdoor stijgt het samenspelen naar een geheel nieuw niveau.
Rollenspel
Wanneer twee vijandelijke eenheden elkaar op een plek ontmoeten vind er een gevecht plaats met als prijs het desbetreffende dorp of stad. Wanneer je aan het gevecht meedoet kun je kiezen uit één van de Assault Teams van jouw kant. Je neemt dan binnen dit team een rol aan. Een tank heeft bijvoorbeeld acht vrije plekken. Één voor de commander, de eigenaar van het Assault team en tevens de bestuurder, en de andere zeven zijn beschikbaar voor andere spelers. Wanneer jij dus besluit om een rol aan te nemen binnen een tank eenheid, wordt je dus bemanning van de tank. Je kunt natuurlijk ten alle tijden gewoon uit de tank stappen en in je eentje verder spelen, maar samen sta je natuurlijk het sterkst. Dit hele systeem werkt echt heel leuk. Je voelt je trots als jouw team een tank of vliegtuig helemaal vanuit Berlijn naar de voorste linie heeft weten te brengen. Slim coördineren geeft gewoonweg zo'n grote voorsprong op de vijand, waardoor Heroes & Generals veel meer wordt dan een simpele shooter.

Zodra al het commanderen achter de rug is, is het tijd om te spelen. Wat betreft het daadwerkelijke schieten is Heroes & Generals niet zo heel bijzonder. Je hebt grote speelvelden waar je met jouw team controlepunten moet zien te verdedigen of juist veroveren. De schoten van de wapens klinken heel erg goed en met de graphics is ook niets mis, maar daar blijft het bij. Heroes & Generals laat op dit gebied niets zien dat we niet eerder hebben gezien. Controlepunt na controlepunt met af en toe een spectaculair gevecht tussen twee tanks. Het is daarom maar goed dat het hele Risk-achtige systeem zo goed werkt. Reto-Moto gaf echter wel aan nog veel van plan te zijn op dit gebied. Zo staan onder andere verwoestbare gebouwen op het menu. Wij zijn in ieder geval benieuwd.
Nog lang niet klaar
We hebben nu geprobeerd om alles zo duidelijk mogelijk uit te leggen, maar eerlijk gezegd is het voor ons ook nog uitvogelen. Na drie dagen wisten we nog steeds niet hoe die Assault Teams precies werkten. Als je namelijk niet weet dat dat minuscuul kleine blokje bij Berlijn jouw net aangemaakte eenheid is dan schiet het ook niet op. Na een lang gesprek met een paar werknemers van Reto-Moto begonnen we uiteindelijk alles wel te snappen, maar wat hierdoor meteen duidelijk wordt is dat de studio er nog lang niet is. Een uitgebreide tutorial zou Heroes & Generals bijvoorbeeld niet misstaan. Gelukkig is dit pas de pre-bèta fase. Dus de fase nog voor de bèta. Dat geeft wel aan dat Reto-Moto ook nog lang niet tevreden is en we nog heel wat verbeteringen mogen verwachten.
De Tweede Wereldoorlog is terug Heroes & Generals blaast op een aparte manier nieuw leven in niet alleen de Tweede Wereldoorlog, maar ook in het hele shooter genre. Het Risk-systeem werkt weliswaar nog niet helemaal naar behoren, maar de potentie druipt er vanaf. In de chatboxen in het hoofdmenu wordt er levendig gepraat over aanvalstechnieken en waar er nieuwe troepen nodig zijn. Heroes & Generals tilt hiermee het hele teamspelen naar een nieuw niveau. Reto-Moto moet nog heel wat meer doen dan simpel de puntjes op de I zetten, maar een stevige basis is er in ieder geval al wel. Wij zijn in ieder geval benieuwd naar waar het schip strandt. Wil je je overigens aanmelden voor de bèta, dan kan dat op
Heroesandgenerals.com.