Hearthstone Heroes of Warcraft Preview - Verzameltijd!

Preview
zaterdag, 07 september 2013 om 13:30
xgn google image
Als er één ding is waarin ontwikkelaar Blizzard Eintertainment uitblinkt, dan is het wel enorme games maken met geweldige cutscenes tussendoor, zoals World of Warcraft. Dit moet je echter niet verwachten van Hearthstone: Heroes of Warcraft. Blizzard wilde voor de verandering eens met een klein team een klein spel maken. Hoewel deze game zich volledig in het Warcraft-universum afspeelt, is het nog maar de vraag of de fans op een digitaal kaartspel zitten te wachten.
Meer dan dat is Hearthstone namelijk niet, een digitaal kaartspel. Waarom zouden we van het real-time vechten uit World of Warcraft naar een turn-based potje kaarten gaan? En misschien nog wel een betere vraag: waarom maakt Blizzard nu een digitaal kaartspel terwijl er al jaren een fysiek kaartspel bestaat? Wij konden in een gesloten bèta aan de slag met het spel. Op zoek gingen we naar antwoorden op onze brandende vragen!
Hogger!
Om je een beetje kennis te laten maken met Hearthstone, begin je als Jaina Proudmoore met zes gevechten om even in te komen. Het eerste gevecht is tegen niemand minder dan Hogger! En dat is misschien ook al gelijk het eerste minpunt. Als je World of Warcraft nog nooit hebt gespeeld, ken je alle karakters niet ... en dit haalt toch een groot deel van de lol weg. We vechten echter rustig verder tegen karakters als Millhouse Manastorm, Lorewalker Cho, King Mukla, Hemet Nesingwary en uiteindelijk Illidan Stormrage.
Na deze introductie is vrijwel alles duidelijk. Je speelt één tegen één, met als de doel de 30 levenspunten van je tegenstander wegspelen. Met een muntje wordt er bepaald wie er mag beginnen, en degene die niet begint krijgt een extra kaart. Je krijgt namelijk een stapel kaarten, oftewel een deck, toegewezen met daarin 30 kaarten om je vijand in te maken. Dit kunnen kaarten zijn met minions, monsters die voor je vechten, maar ook kaarten met magie. Alle kaarten kosten een bepaald aantal 'manapunten', en elke beurt bouw je meer mana op tot een maximum van tien. Vervolgens kun je in jouw beurt kaarten neerleggen tot je mana op is. En daarna de vijand nog aanvallen, natuurlijk!
In veel gevallen kun je direct de levenspunten van de tegenstander naar beneden beuken, maar hier zit wel een addertje onder het gras. Sommige minions beschikken namelijk over de aanval: taunt. Deze vaardigheid zorgt ervoor dat jouw focus automatisch naar die minions gaat. Totdat deze minions dood zijn, kun je ook niemand anders aanvallen. Het tweede addertje is dat wanneer jij met jouw minion een minion van de tegenstander aanvalt, beide minions schade krijgen te verduren. Alleen bij het direct aanvallen van de levenspunten van je vijand, kost het je minion geen leven. Op deze manier komt er een goede balans in het spel en zul je strategisch moeten nadenken over alle aanvals- en levenspunten van je minions.
Geen Death Knight en geen Monk
Voor degenen die geen World of Warcraft hebben gespeeld, komt dit waarschijnlijk over als geheimtaal, maar probeer er nog even bij te blijven. In het spel zitten namelijk negen verschillende klassen, die naast neutrale kaarten ook specifieke kaarten voor hun klasse bezitten. Het gaat om de Hunter, Mage, Warlock, Paladin, Warrior, Priest, Shaman, Druid en Rogue. De echte kenners zullen al merken dat er twee klassen missen uit het huidige Warcraft-universum. De Death Knight en Monk zijn inderdaad achterwege gelaten. Voor de één een opluchting, voor de andere een tegenvaller.
In het begin moet je het doen met de Mage, die als speciale aanval een vuurbal heeft. De andere acht klassen, met alle hun eigen speciale aanval, moet je vrijspelen in de 'Practice' modus. Hierin wordt het vechten tegen elke verschillende klasse, en na winst speel je de klasse vrij. Wat wel een verandering is na de introductiegevechten, is dat je nu een eigen deck kan samenstellen. Er zal nu echter weinig verschil zijn met het het standaard deck. Meer spelen zorgt gelukkig voor meer kaarten en al gauw kun je een uniek deck creëren.
Na een succesvolle overwinning krijg je in ieder geval een nieuwe kaart, maar zo nu en dan krijg je ook speciale 'packs'. Hierin zitten maar liefst vijf kaarten, waaronder één zeldzame. Deze packs zijn verkrijgbaar voor 100 gold - de valuta in het spel - of als je het te lang vindt duren met echt geld. Gold krijg je namelijk niet zo snel. Je zult opdrachten moeten vervullen voor je centjes. Win bijvoorbeeld drie potjes, en je hebt weer 100 gold binnen!
Op naar het echte werk
Na het vrijspelen van alle klassen kun je niet alleen alles opnieuw doen op een hogere moeilijkheidsgraad, maar je speelt ook de 'Arena' modus vrij. Hierin kies je een klasse en stel je een eigen deck samen, alleen dan net even anders. Je krijgt telkens drie kaarten voorgeschoteld, waarvan je er één mag kiezen. Dit doe je net zo lang totdat je er 30 hebt gekozen. Daarna speel je drie potjes online tegen spelers die ongeveer net zo goed zijn als jou. Win er zoveel mogelijk want dit zorgt voor betere beloningen. Na drie potjes krijg je namelijk vijf doosjes waar bijvoorbeeld gold in zit of speciale packs met kaarten.
De laatste modus die we nog niet hebben besproken is de 'Play' modus. Eigenlijk de normale modus. Hierin speel je één tegen één online met een standaard- of eigen deck. Je kunt dit unranked doen voor de lol of ranked als je het tegen de beste spelers op wil nemen. Tijdens al dit vechten levelt je karakter tevens ook omhoog. Het maximale level in de gesloten bèta was 10, en elke keer dat je een level omhooggaat, krijg je een speciale kaart die specifiek is voor jouw klasse.
Een lichte verzamelverslaving
Hoewel we in een bèta gespeeld hebben, waren er weinig bugs te bekennen. Je kunt nog op wat dingen klikken, zoals de deur van een op het speelveld aanwezig huis om hem te openen, maar dit voegt natuurlijk bijzonder weinig toe. Een andere toevoeging die wel handig is, is de balk links in het beeld. Hier kun je simpel terugzien wat er de laatste beurten allemaal gebeurde, mocht het je even ontgaan zijn. Waar het echter allemaal om draait, is het verzamelen - alhoewel de dwerg als commentator ook erg belangrijk is. Je probeert zoveel mogelijk kaarten te verzamelen, unieke decks te creëren en iedereen af te maken.
Aangezien Heartstone: Heroes of Warcraft free-to-play wordt, is het spel zeker de moeite waard om eens te bekijken. Het lijkt op iets leuks voor tussendoor, want de potjes duren zeker niet langer dan een kwartier. Hoewel het spel in de eerste instantie naar de PC en Mac komt, baant de game zich ook een weg naar de iPad. Zo kun je straks heerlijk onderweg spelen. Houd de PC dan maar lekker voor het echte vechten in World of Warcraft. Dat er nu een digitaal kaartspel komt in plaats van de fysieke, is wel weer een plus Want laten we eerlijk zijn: wie spreekt er tegenwoordig nog af om een potje te kaarten?

Populair Nieuws