Guild Wars 2 Preview

Preview
donderdag, 29 maart 2012 om 17:00
xgn google image
Fans van de in 2005 uitgekomen coöperatieve online role-playing game Guild Wars, kijken al sinds 2007 uit naar het officiële vervolg, toen de aankondiging werd gedaan. Ja beste lezer, het heeft maar liefst vijf jaar geduurd voordat Guild Wars 2 het levenslicht zou gaan zien. Maar het eind van de ontwikkelperiode begint gelukkig in zicht te raken. Zal ons lange wachten worden beloond? Zal Guild Wars 2 ons net zo hard omver kunnen blazen als het origineel destijds wist te doen?
De originele Guild Wars hield ons destijds flink in zijn houdgreep. Een betoverend mooie wereld met interessante personages, een verhaal die zowaar eens interessant is in een grote online game en een gevarieerd klassensysteem. Meerdere honderden uren hebben wij ons in de woeste en gevaarlijke wereld van Tyria begeven. Deze avonturen hebben uiteindelijk onze liefde voor MMO's aangewakkerd. Maar vergis je niet: Guild Wars is geen MMO. Vanwege de vele zones in de game, werd de community van elkaar gescheiden en kreeg je nooit het gevoel je in een wereld met duizenden anderen te bevinden. Maar dat vonden we toen niet erg; het droeg zelfs bij aan een bepaalde charme. Een stukje rust in de massa, om het maar zo te zeggen.
Artistiek
Guild Wars kreeg met der jaren een grote trouwe community, die eigenlijk wel zat te smachten naar een vervolg. Want hoe meer Guild Wars, hoe beter natuurlijk. Anno 2012, hebben wij eindelijk de bèta van Guild Wars 2 mogen proberen. Onze eerste indruk? Wauw. Kippenvel. Compleet weggeblazen. Laat ons je vertellen waarom.
Vanaf het moment dat je de game opstart, krijg je hele artistieke menu's te zien, die een geweldige toon neerzetten voor de avonturen die jij met je toekomstige personage gaat beleven. De uitgebreide opties om jouw karakter naar wens aan te passen, is iets wat we tegenwoordig in iedere MMO verwachten. Je kunt echter niet alleen het uiterlijk veranderen, maar ook keuzes maken in de achtergrond van jouw personage. Want in Guild Wars 2 wordt er een sterk verhaal verteld en dan moeten we natuurlijk wel weten wat de beweegredenen van jouw digitale evenbeeld zijn. Uniek.
Maar hier houdt het niet op. Net zoals in het origineel, heb je in Guild Wars 2 de mogelijkheid om uitrustingen een eigen kleurtje te geven met verf. Geweldig! Waarom hebben we zoiets simpels niet vaker teruggezien in MMO's? Er is namelijk niets erger dan het vinden van een ijzersterk harnas, maar waarvan de kleur je spontaan laat kokhalzen. In Guild Wars 2 hoef je je daar gelukkig geen zorgen over te maken.
Traditioneel doch verfrissend
De verschillende klassen zijn vrij traditioneel gebleven, in contrast met het origineel. De 'Necromancer' en de 'Mesmer' zijn bijvoorbeeld wederom aanwezig, twee klassen die je van een afstand heel veel pijn kunnen bezorgen. Een feest der herkenning voor de fans, maar gelukkig zijn er ook nieuw klassen om mee aan de slag te gaan, zoals de 'Engineer' en de 'Thief'. In totaal zijn er op dit moment vijf verschillende rassen en acht verschillende klassen, dus er is voor ieder wel wat wils. Wij begonnen met een Charr Necromancer, een wild beest dat je in het origineel vaak genoeg moest bevechten. Ditmaal kun jij er zelf eentje worden. "Keep your friends close, but your enemies closer," Een uitspraak die perfect past bij Guild Wars 2.
Wat opvalt is dat iedere klasse compleet anders aanvoelt. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook als je kijkt naar de grote variatie in de aanvalskeuzes. De Mesmer is vooral bezig met het manipuleren van zijn vijanden, terwijl de Necromancer de dood tot leven wekt via de meest verschrikkelijke spreuken. Het zijn slechts voorbeelden van het complete repertoire in Guild Wars 2, maar je krijgt bij geen van de klassen het gevoel dat je hetzelfde kunstje al eerder hebt uitgevoerd bij een ander soort personage.
Variatie van spijs doet eten
Eentonigheid kan leiden tot verveling; iets waar veel MMO's last van hebben. Guild Wars 2 heeft daar iets op gevonden. Wanneer je een ander soort wapen in handen pakt, krijg je compleet andere vaardigheden tot je beschikking. Iedere klasse kan een aantal verschillende soort wapens dragen. Een 'Elementalist' moet het bijvoorbeeld doen met onder andere staven en scepters, die allebei compleet verschillende krachten met zich meedragen. Als je je bedenkt dat je soms ook twee kleine wapens tegelijk kunt dragen, zul je merken dat er ongelofelijk veel liefde is besteed aan alle keuzes om helemaal jouw eigen personage te kunnen samenstellen. Hoe op deze manier de balans in Player versus Player gevechten gaat worden, dat durven we op dit moment helaas nog niet te zeggen.
Doet het net even anders
Guild Wars 2 bewandelt concepttechnisch een bekend pad in het MMO-genre: je wordt ondergedompeld in een kolossale open wereld en in die wereld zijn er talloze personages die jouw hulp nodig hebben. Wees gerust over lappen tekst die bij iedere opdracht gepaard gaan, want die zijn er niet. Nee, bij de hoofdopdrachten zullen er gesproken dialogen tussen jouw personage en anderen volgen, die het verhaal verder laten verlopen. Niet alleen is de immersie zo aanzienlijk groter dan wanneer je een boekdeel moet lezen, maar je begint ook echt mee te leven met jouw personage; alsof het een levend persoon is die je moet leiden door de vele gevaren op het pad dat je met hem of haar bewandelt. Bijna poëtisch.
De wat minder belangrijke opdrachten om je heen, kun je het beste vergelijken met de Public Quests uit concurrent Warhammer: Age of Reckoning. Kort gezegd bestaan deze opdrachten uit verschillende fasen. Zijn er een aantal spelers al met de opdracht bezig, dan hoef je enkel bij te springen en je ding te doen. Een kind kan de was doen. Maar wat kun je verwachten? Denk aan een inwoner die geëscorteerd moet worden door gevaarlijke mijnen met monsters. Of geesten die een in mist omhuld gebied onveilig maken, die teruggestuurd moeten worden naar het hiernamaals. Nee, qua variatie hoef je je op het gebied van opdrachten geen zorgen te maken.
Door gewoon te doen wat er in de opdracht gevraagd wordt en gezellig mee te doen met andere spelers, krijg je ervaringspunten. De manier waarop jij hebt gepresteerd, bepaalt hoeveel je krijgt. We gaan natuurlijk allemaal het liefst voor de gouden medaille, dus input loont wel degelijk. De hele wereld van Tyria zit vol met dit soort opdrachten, dus je hoeft je nooit te vervelen.
Veel aandacht voor kleine details
Guild Wars 2 is meer dan de som der delen. Er zitten simpelweg zoveel verschillende kleine details in verwerkt die deel uitmaken van het grote geheel. Zo kan jouw server verschillende extra's verdienen als spelers gezamenlijk goed presteren in de spelwereld. Worden er bijvoorbeeld belangrijke basissen overgenomen ten opzichte van andere servers, dan wordt iedere speler op die server iets sterker. Geen grote verschillen, maar je moet in dit geval denken aan het kunnen maken van iets sterkere uitrustingen of vaardigheden die iets meer schade uit kunnen delen. Zo is het groepsgevoel op een bepaalde server extra sterk, want iedereen draagt zo zijn steentje bij. Samenwerken loont dus, net als in het echte leven.
Gaandeweg zul je opgewacht worden door grootse baasgevechten die het hele beeld vullen en jou in een paar klappen op de grond weten te krijgen. Ga je dood, dan is dit niet het einde, want je kunt nog een tijdje op je rug klappen uitdelen. Gaat er toch een vijand dood, dan sta je weer op. De intensiteit is dus enorm. Hoe anders kun je dit dan ondersteunen, dan met een ijzersterke soundtrack? Juist, dat kun je niet.
Een duur symfonisch kunstwerk
Gelukkig wordt Guild Wars 2 verrijkt door de beroemde componist Jeremy Soule, de man die verantwoordelijk is geweest voor de muziek in games als Secret of Evermore voor de SNES en games uit The Elder Scrolls reeks. Geen kleine naam in de game-industrie, dus. En dat hoor je terug in deze game. De oorstrelende klanken die je hoort, passen perfect bij iedere situatie. Van rustig tot opzwepend, deze game kent het allemaal. Ook het grafische jasje blaast je compleet van je stoel, mits je een sterke PC hebt. De sfeervolle omgevingen laten je spontaan naar adem happen. Wat een heerlijke sfeer! Om je vingers bij af te likken. Ja, je kunt zien dat Guild Wars 2 audiovisueel het maximaal aantal punten zal kunnen scoren.
Ook liefde voor PvP fanaten
Ook fans van Player versus Player content kunnen in Guild Wars 2 straks hun gamershart ophalen.De game kent verschillende arena's, waar je in een team moet samenwerken tegen een vijandig team. Klinkt vrij standaard, maar op het slagveld moeten er verschillende belangrijke punten worden overgenomen. Dit klinkt makkelijker dan het lijkt, aangezien beide teams er natuurlijk alles aan zullen doen om te winnen. Omdat ieder personage, ongeacht zijn level, automatisch level tachtig wordt (het maximale level) en zijn vaardigheden op zijn sterkst voorgeschoteld krijgt, kun je je voorstellen dat er in PvP heerlijke chaos kan ontstaan. Je hoeft gelukkig dus niet te trainen tot een bepaalde rang om optimaal tegen anderen te kunnen spelen. Een toevoeging die verrassend goed gedaan is.
Enkele eigenaardigheden
En toch hebben we in deze bèta enkele eigenaardigheden ontdekt. Van die wenkbrauw fronsende zaken. De game vertraagde soms aanzienlijk in wat drukkere gebieden. Onze PC is erg sterk, dus dat was uiterst merkwaardig. Totdat meerdere spelers dit tegelijkertijd meldden. Hopelijk zal ontwikkelaar ArenaNet dit dus oplossen met een subtiele update. Verder liep de audio niet altijd synchroon met de lippen van de personages tijdens gesprekken, iets dat toch afbreuk doet aan de immersie. Ook de tekst klopte niet altijd. ArenaNet heeft echter aangegeven hiervan op de hoogte te zijn en eraan te werken. Maar het is wel goed om dit even te benoemen, want je weet maar nooit.
Helaas werkt ook het vriendsysteem niet helemaal lekker. Je kunt namelijk niet zomaar iemand even toevoegen in je vriendenlijst; nee daar heb je de gebruikersnaam van de speler voor nodig. Je zult iemand dus eerst moeten vragen naar zijn gebruikersnaam, alvorens je hem kunt toevoegen. Uiterst irritant! Voordeel is wel dat vrienden worden overgedragen naar andere personages. "Elk nadeel heb z'n voordeel," aldus ex-voetballer Johan Cruijff. En de beste man heeft gelijk.
Wachten wordt nu nog ondraaglijker
Na het spelen van de bèta hebben we een aardige indruk van Guild Wars 2 kunnen krijgen en die is uiterst positief. Er zit simpelweg zo ongelofelijk veel content in de wereld van Tyria gestopt, dat het bijna eng is. Toch vragen wij ons af hoe de game zal spelen op het maximale level; daar kunnen we nu nog geen antwoord op geven. Aan de andere kant hebben we het gevoel dat we nog maar de oppervlakte van de game hebben aangeraakt en dat er nog veel meer voor ons in petto ligt. Het is bijna onmogelijk om een game als deze in een weekend helemaal te hebben gezien en dat zagen we terug aan de grootte van de wereldkaart. Hadden we je al verteld dat je Guild Wars 2 zonder maandelijkse kosten kunt spelen? Dit maakt onze impressie alleen nog maar positiever, want bij een titel van dit formaat, zou je eerder denken aan maandelijkse kosten. Daarom kunnen wij alleen maar zeggen: Hulde. Het moet wel heel erg fout gaan, moet Guild Wars 2 naar de hel worden geholpen. De releasedatum kan wat ons betreft daarom niet snel genoeg komen.