Guild Wars 2 Preview

Preview
woensdag, 01 augustus 2012 om 17:00
xgn google image
Vuurwerk en champagne in de aanslag, het is bijna zo ver! Nog een maand ongeduldig in onze stoelen heen en weer bewegen en we mogen eindelijk los met Guild Wars 2, één van de meest ambitieuze MMO’s in lange tijd. De afgelopen maanden hebben we de game al meerdere malen uitgebreid behandeld, maar er is ruimte voor meer informatie. Veel meer. Ben je klaar voor een nieuwe duik in de wondere wereld van Tyria? Wees niet bang, beste lezer, wij zijn bij je.
Nog een paar weken wachten; wat gaat het allemaal opeens snel. Maar liefst zeven jaar sinds de komst van het ijzersterke origineel hebben we reikhalzend uit moeten kijken naar een nieuwe ervaring in het Guild Wars universum. Het ziet er naar uit dat de komst van Guild Wars 2 het lange wachten waard is geweest. In het vervolg wordt het gesloten serversysteem omgeruild voor een massieve open wereld waarin spelers naar hartenlust hun krachten los kunnen laten barsten.
Nieuw voer voor de fan
Wat Guild Wars 2 inhoudt, dat heb je in de vorige impressies al uitgebreid kunnen teruglezen. Wat compleet nieuw aanvoelt nu, is de recente toevoeging van twee compleet nieuwe rassen, namelijk de aandoenlijke Asura en de mystieke Sylvari. Omdat ze later zijn toegevoegd, zou je denken dat deze twee nieuwe rassen overbodig en oninteressant zouden zijn. Niets is minder waar.
Kleine krijgertjes
De Asura kun je het best omschrijven als kleine gnoompjes die je stiekem niet moet onderschatten op het slagveld. Met hun hoge intellectuele vaardigheden zijn ze perfect geschikt in het bouwen van ijzersterke mechanismen die hen kunnen helpen in de strijd. Zo zien we in de begin bij de Asura een prachtig mystieke wereld, waar overal verloren technologiën te vinden zijn. Deze kleine rakkers zijn druk bezig met een wedstrijd, waarin verschillende ‘Golem’ robots het tegen elkaar moeten opnemen.
Golems zijn sterke mechs, waarin je kunt zitten en gebruiken in het gevecht tegen anderen. Een prijswinnende Golem lijkt echter storingen te vertonen en gaat er met de piloot vandoor. Het lijkt kwade bedoelingen in de zin te hebben, met mogelijk desastreuze gevolgen. Er gebeurt in het eerste uur in ieder geval genoeg om steeds maar door te willen blijven spelen, om uit te vinden wat er nou weer gaat gebeuren.
Een zoektocht naar antwoorden
De Sylvari schotelen je echter een compleet andere spelervaring voor. Zij hebben niets te maken met de spanning die in Tyria woedt. Sterker nog, hun hele manier van leven lijkt van een compleet andere wereld te zijn. Je moet namelijk weten dat een Sylvari niet geboren wordt, maar simpelweg ontwaakt uit een slaap. Geeft genoeg filosofische stof tot nadenken toch? Niet zo gek is dat je in de eerste momenten met jouw Sylvari personage in een heuse droomwereld speelt, die verdacht veel lijkt op de adembenemend mooie wereld uit de film Avatar. Gevolg is dat de Sylvari goed aan het zoeken zijn wat hun plaats nou is in de wereld. Op het verkeerde moment op de verkeerde plaats lijken ze te zijn, want er moet flink gevochten worden.
Zowel de Sylvari als de Asura bieden genoeg variatie bovenop de drie al aanwezige rassen, die eigenlijk toch wel vrij standaard zijn. ArenaNet heeft er goed aan gedaan om de verschillen tussen de rassen minimaal te houden, dit in verband met de balans die goed gehouden moet worden. Je kiest dus een ras voor het verhaal en natuurlijk het uiterlijk. Zo had onze Asura krijger een afrokapsel tijdens de speelsessie. Uniek, want we hebben er verder geen gezien. Erg nuttig lijkt het niet als je in de cockpit van een Golem zit, maar je moet wat overhebben voor een eigen stijl.
Succesvolle cocktails van dodelijke aanvallen
Het maakt niet uit hoe jouw personage er uiteindelijk uitziet, want je moet het slagveld op, soldaat! En in Guild Wars 2 vecht je echt het liefst met meerdere spelers. Waarom dan? Nou, in de game zit een geweldige toevoeging verborgen. Door op de juiste manier sommige vaardigheden en spreuken te combineren met die van anderen, creëer je een compleet nieuwe en sterkere aanval.
Stel dat je een ‘Elementalist’ bent die een muur van vuur oproept en achter je staat jouw maatje die in de huid is gekropen van een ‘Ranger’. Wanneer hij pijlen op de vijand schiet die door jouw muur van vuur heen gaan, veranderen ze heel subtiel in vuurpijlen die logischerwijs veel meer pijn doen dan normale. En pijn uitdelen, dat wil je in Guild Wars 2. Zie je het al voor je dat je zwaard met de hulp van een magiër opeens in een mini-gun verandert? Hmm, wij niet. Misschien toch iets teveel van het goede..
Maar een gemaakte vuurpijl is slechts één van de vele tientallen, zo niet honderden combinaties die mogelijk zijn tussen de acht klassen die Guild Wars 2 kent. Het loont daarom om te experimenteren met anderen om zo samen tot de ultieme opstelling te komen. Dat gaat nog voor een hoop heerlijke chaos zorgen tijdens Player versus Player gevechten! En dan met name in het World versus World versus World gedeelte, waarin tot tweeduizend spelers elkaar de hersens in mogen slaan. Als al die combinaties uiteindelijk maar niet zullen leiden tot een ware komeetinslag die de servers laat crashen. Dat moeten we ook weer niet willen.
Je zou dit systeem als een verfrissende tegenhanger kunnen zien van de heilige driehoek, die in veel te veel MMO’s zitten, ofwel de ‘Tank’, de ‘DPS’ en de ‘Healer’. Alle drie zijn afhankelijk van elkaar en dat zie je terug in de vereisten die spelers hebben als ze anderen zoeken voor hun groep. Er wordt teveel gefilterd en er ontstaat een strijd in populariteit. In Guild Wars 2 zul je dat absoluut niet tegenkomen. En gelukkig maar.
Een ontdekkingstocht om reikhalzend naar uit te kijken
Hoe meer we zien van Guild Wars 2, hoe meer de game weet te overtuigen. ArenaNet's nieuwste creatie gaat zonder twijfel een onuitwisbare indruk achterlaten in het MMO-genre, daar is geen twijfel over mogelijk. De game wordt toegankelijk voor alle soorten spelers, maar de nadruk ligt gelukkig op het ultieme samenspel. Met een gros aan aanvallen die je met anderen kunt combineren, is het leuk om te blijven ontdekken. En die ontdekkingstocht is toch wel één van de meest memorabele elementen in deze nieuwe ambitieuze online titel. Zowel in de groots uitgestrekte spelwereld waar ieder hoekje en gaatje wel iets nieuws te bieden heeft, maar ook op de manier waarop je jouw personage kunt ontwikkelen. De ambitie kun je zowat proeven; en op 28 augustus kan iedereen ermee aan de slag.