GRID Autosport Preview - Vertrouwd en IJzersterk

Preview
woensdag, 28 mei 2014 om 15:00
xgn google image
Wie Codemasters zegt, zegt GRID. De serie staat garant voor brandend rubber, dikke uitlaatgassen en laagvliegende bumpers. Deeltje twee deed het alleen niet zo goed als het magistrale eerste deel, en het is de taak aan GRID: Autosport om deze nare smaak weg te spoelen.
Aankomende zomer moet GRID: Autosport verschijnen en een ding valt nu al op: de game lijkt een heel stuk beter te worden dan diens voorganger. De mannen en vrouwen uit Warwickshire hebben naar de fans geluisterd door bijvoorbeeld de cockpitview weer terug in de game te stoppen.

GRID: Autosport voelt serieuzer

Iets wat vooral voelbaar was in onze previewversie, was dat Codemasters met de nieuwe GRID een stuk serieuzer voor de dag wil komen. Auto's spatten niet meer zo vurig uit elkaar wanneer ze een vangrail torpederen en ook de opzet van het spel voelt een stuk officiëler. Waar je vroeger in je carrière meteen de startgrid opging om te laten zien wat je kon, heb je in GRID: Autosport de mogelijkheid om te oefenen en je te kwalificeren voor een betere startpositie.
Hierdoor lijkt de game eer te geven aan zijn naam, en inderdaad meer de kant op te gaan van de autosport. De opzet van deze 'raceweekenden' doet dan ook erg denken aan de manier waarop dat gebeurde in DTM (TOCA) Race Driver 3, de voorloper van de GRID-franchise.
De nieuwste titel van Codemasters lijkt dan ook wel het liefdeskindje te zijn van deze game uit 2006 en de allereerste GRID, waarin de intensiteit van de een gemixt wordt met de autosportinvloeden van de ander. Het lijkt voor een interessant geheel te gaan zorgen, alleen is het wel even wennen. De focus ligt namelijk niet meer op non-stop spektakel.
GRID Autosport Touring Car

De vijf disciplines

In GRID: Autosport draait het om vijf types auto's: Touring Car, Endurance, Open Wheel, Tuner en Street. Elke discipline heeft zijn eigen kenmerken; zo worden straatraces gereden in de nauwe straatjes van Amerikaanse metropolen en is de Tuner klasse en mix van Time Trials en Drift wedstrijden in wagens met (te) grote motoren.
Elk seizoen kies jij een van deze vijf klassen uit om in te racen. Van één of meerdere teams krijg jij een contract aangeboden waarna het kampioenschap start. Hierin worden meerdere circuits aan elkaar geregen waarna jij zoveel mogelijk punten moet zien te scoren.
De invulling van de carrière lijkt dus op een mix tussen Race Driver 3 en de eerste GRID. Kies je discipline voor een kampioenschap, signeer een contract en zorg dat je na het raceweekend - met trainingssessie, kwalificatie en race - bovenaan de tussenstand staat.
GRID Autosport Kicker Hockenheim

Rijdt nog steeds als een tierelier

Voor degenen die de vorige delen toch erg tof vonden en liever weinig zien veranderen, wees niet getreurd. Op de opzet na lijkt GRID erg op zijn voorgangers. Het racen lijkt een beetje de intensiteit van het eerste deel te missen, maar is nog steeds ijzersterk.
Er zijn twee dingen die de gameplay van Autosport zo ontzettend goed maken. Ten eerste is er de heerlijk lage instapdrempel. Bij games wordt soms gezegd "easy to play, difficult to master" en dat is zeker bij deze racer het geval. Met al het gemak van de wereld stap je in een van de tientallen auto's en doe je mee om de overwinning.
Al geldt wel dat als je het hoogste plekje van het podium wilt behalen op het moeilijkste niveau, daar best wel wat oefening bij komt kijken.
Het besturen van de auto's is enorm bevredigend. Of je nou in een Touring Car of een Open Wheel wagen zit, je voelt je net Fernando Alonso als je je voertuig slippend de bochten door zwiept. Het rijden in GRID: Autosport is semi-realistisch: vaart minderen met de achterkant van andere auto's of de vangrail werkt niet, maar rem je bijvoorbeeld op het gras dan vergeeft de game je dat, en hoef je niet je weg te vervolgen na een spin.
GRID Autosport Open Wheel Jarama

Je team is belangrijk

Als laatste voegt GRID: Autosport ook nog wat nieuwe dingen toe. Zo ligt de focus, net als in de echte racewereld, niet alleen op zelf kampioen worden, maar ook op de gedachte om met je team de grote trofeeën in huis te slepen. Dit doe je samen met je teamgenoot en gaat verder dan in de voorgaande games.
Zo kun je aangeven of je concullega moet pushen om een paar extra plekjes te winnen, of het juist rustiger aan moet doen zodat hij niet crasht. Een klein stukje tactiek komt er dus bij kijken wil jij beide kampioenschappen op je naam schrijven, aangezien jij je teammaatje naar extra punten kunt sturen.
Daarnaast sta je ook constant in contact met je engineer. In de game krijg je een radio (met vier knoppen) waar je hem vragen kunt stellen over bijvoorbeeld de status van je auto of de positie van je teammaatje. Terwijl jij dus bezig bent met hondersten van een seconde van je tijden af te schafen, ontgaat je niets van wat er op de baan gebeurt.
GRID Autosport Drift Cusco Abu Dhabi Yas Marina

Autosport met hoofdletter A

Codemasters lijkt met GRID: Autosport een betere racegame neer te zetten dan met GRID 2. Hoewel de opzet en de gedachte achter het spel nieuw en verfrissend lijken te zijn, is de gameplay vertouwd en opnieuw ijzersterk. Of dit ook zo is in de uiteindelijke versie, moet nog even blijken. Op 27 juni weten wij het verlossende antwoord, want dan verschijnt GRID: Autosport namelijk voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.