GRID 2 Preview

Preview
donderdag, 11 april 2013 om 19:00
xgn google image
"Een game die iedere racefanaat in huis moet halen," zo luidde onze conclusie over Race Driver: GRID in 2008. Met de opvolger GRID 2 heeft ontwikkelaar Codemasters dat doel wederom. Daarom is er ook flink de tijd genomen voor de ontwikkeling. Eind volgende maand moet het eindelijk zo ver zijn en kunnen we aan de slag met dit nieuwe racemonster.
Race Driver: GRID wist een perfecte balans te vinden tussen simulatie en arcade racen. Met de opvolger, die voor het gemak de titel Race Driver weglaat, wijkt Codemasters niet af van dit concept. Alles wordt uit de kast getrokken door de Britse ontwikkelaar om racefanaten een ultieme ervaring te bieden. Zij moeten daadwerkelijk het spel ingetrokken worden, iets dat Codemasters de Total Racestate Immersion noemt.
Het is daarom gek dat de ontwikkelaar gekozen heeft om het ultieme middel om jezelf in een racewagen te wanen heeft weggelaten. Waar de originele GRID nog apetrots was om te komen met een cockpit view als nooit tevoren, is deze compleet afwezig in de opvolger. Het werd niet genoeg gebruikt, aldus de makers. Daarom was het niet de moeite waard om ontwikkeltijd hierin te steken, wat ten koste zou gaan van andere onderdelen. Begrijpelijk vanuit een zakelijk standpunt, maar erg jammer voor de gamers die graag wel echt in de wagen willen plaatsnemen.
Intens racegevoel
Dat wil niet zeggen dat het racegevoel verloren is gegaan. Integendeel zelfs. GRID 2 levert namelijk één van de meest intense race-ervaringen van de laatste jaren. Het gevoel van snelheid zit er goed in, maar vooral het contact met de andere racers zorgt ervoor dat je constant op het puntje van je stoel zult zitten. Waar het er in de meeste circuitracers vrij tam aan toe gaat, gooit GRID 2 alle remmen los. Er zal flink wat verf uitgewisseld worden, waardoor vooral de eerste bocht een spannend moment is. Iedereen probeert immers als eerste op kop te raken, wat voor heel wat geduw en geram zorgt. Even wat gas terugnemen en vervolgens langs de gecrashte puinhopen sturen is daarom een goede tactische keuze.
Door die intensiteit blijven de races tot het laatste moment spannend. Eén foute drift en de ranglijsten kunnen nog in de laatste bocht totaal veranderen. Driften speelt overigens een belangrijke rol in de game en is dé manier om de bochten door te komen. Het is daarom een groot pluspunt dat dit lekker aanvoelt, maar zeker ook een goede uitdaging biedt. Goed driften is namelijk lastig en dat zul je merken. Verbaas je niet als je tijdens de eerste rondjes flink wat in de grindbak belandt, want dat hoort erbij.
Verslavende multiplayer
Opvallend is dat GRID 2 het singleplayer en multiplayer gedeelte totaal opsplitst. In een wereld die steeds meer om online draait en waar deze onderdelen steeds vaker samengevoegd worden, gaat Codemasters tegen de trend in. Noodzakelijk volgens de ontwikkelaar, want het maken van een meeslepende singleplayer vergt totaal andere kwaliteiten dan een verslavende multiplayer. Hoe het zit met de singleplayer, daar zullen we nog op moeten wachten, want die houdt Codemasters lekker geheim.
Maar dat die multiplayer intens en verslavend zal worden, dat valt nu al goed te zien. Niet enkel door de tal van verschillende modi, maar ook door de integratie met RaceNET, het online netwerk van Codemasters dat met GRID 2 voor het eerst volledig in een game geïntegreerd zal worden. Hierbij lijkt goed gekeken naar het Autolog van Electronic Arts, want ook met RaceNET zul je tijden vergelijken met je vrienden en komen er tal van uitdagingen om de hoek kijken.
Maar RaceNET gaat verder en wil ook spelers tegen elkaar opzetten door rivalen te creëren. Deze komen in drie soorten: automatisch geselecteerde spelers die wekelijks veranderen, eigen geselecteerde rivalen met jouw speelstijl en sociale rivalen uit je vriendennetwerk. Door rivalen te verslaan verdien je meer XP en geld, welke je kunt gebruiken om in level omhoog te gaan en betere auto's aan je wagenpark toe te voegen.
Ben je goed genoeg in het hele online gebeuren, dan zul je ook volgers krijgen. Deze (virtuele) fans tellen op wanneer je het goed doet online en moeten ervoor zorgen dat je blijft spelen. Immers willen de echte hardcore racers bovenaan staan in de wekelijkse ranglijsten met de meeste volgers. En wanneer je populair bent, word je uitgelicht op de RaceNET website, waardoor meer echte mensen jouw racekunsten zullen bewonderen.
Racet snel naar de winkelschappen
Online staat ons heel wat te wachten met GRID 2. Naast de rivalen, fans en uitdagingen komen er nog tal van functies bij. Denk aan integratie met sociale netwerken, het delen van jouw beste rondes via Youtube en het vinden van spelers die bij jouw speelstijl aansluiten. Codemasters blijft online ook doorontwikkelen na de release, aangezien het RaceNET systeem constant verbeterd wordt en ook in toekomstige titels weer zal opduiken. Het is nog even afwachten hoe deze focus op online aanslaat. Of Codemasters ook de beloften over een meeslepende singleplayer kan waarmaken, is eveneens afwachten, want daar hebben we tot nu toe niets van gezien. Dat zal snel veranderen, want op 31 mei moet de game al verschijnen.

Populair Nieuws