“They are smarter” roept je personage, J.D. Fenix, in
Gears of War 4. Je mede teamlid Kait Diar roept verbaasd “Than us?!” Nee, natuurlijk niet, maar wél dan voorheen. Lees er hier nu alles over in deze
gamescom Gears of War 4 Preview.
In 2015 zagen we de nieuwe Gears of War telg voorbij komen en 11 oktober dit jaar is de
third-person shooter een feit. De gamescom versie lijkt af en eigenlijk nu al klaar om de schappen in te gaan, dus dat is een goed teken.
Oud en vertrouwd
Deel vier is een nieuwe game in de Gears of War franchise waarin nieuwe karakters de hoofdrol vertolken. J.D. Fenix is de zoon van Marcus Fenix en Anya Stroud en er is een nieuwe vijand, of eigenlijk vijanden. Daarmee belooft Gears of War 4 te mikken op een mix van oude vertrouwde dingen én wil het gelijktijdig nieuwe elementen introduceren.
Die frisse mix van oud en nieuw valt meteen op in je eerste speelminuten. Gears of War 4 voelt en speelt als een typische Gears of War game waarbij je nog altijd met één druk op de (A)-knop dekking zoekt. Het was immers
deel één dat zo baanbrekend was voor het ‘cover-gehalte’ in games. Op een makkelijke moeilijkheidsgraad valt het nog wel mee en zal je niet altijd het loodje leggen als je niet meteen dekking zoekt. Maar neem de ervaring uit vorige Gears of War games mee en je weet één ding zeker: niet op tijd dekking zoeken en je legt het loodje.
Veel vijanden tegelijk
Nu is de A.I. snel en zullen ze je wel weer tot leven wekken, maar dat kan niet de bedoeling zijn. Dus zoek vooral als vanouds die dekking op. Bovendien zul je al snel merken in Gears of War 4 dat je die dekking nodig hebt, want geregeld word je bestormd door een horde aan vijanden. En die vijand is niet mis: het zijn getransformeerde wezens die qua fysieke kenmerken wel iets weghebben van Smeagol uit The Lord of the Rings. Alleen krijg je niet één Smeagol, maar regelmatig een hele plaag.
Nu had je in eerdere Gears of War games wel Tickers die je belaagden, maar de wat grotere en reguliere vijanden kwamen niet op je afgestormd in grote getalen. In Gears of War 4 is dat dus anders. Regelmatig heb je het gevoel geplaagd te worden door een groep van zombies, alleen zijn het geen zombies dus, maar andere wezens.
Welk wapen neem jij ter hand?
Doet dit afbreuk aan de serie? Nee, totaal niet. Het zorgt er alleen maar voor dat jij als de duvel zo snel een wapen wilt trekken om meteen over te gaan tot actie. En die actie voelt vertrouwd! Zoals altijd loop je met vier wapens op zak waarbij je snel kan switchen. Elke Gears of War speler herkent de wapens: een Lancer, een Frag Grenade, Snub Pistol en Gnasher Shotgun. Gaandeweg laten vijanden wapens vallen en kun jij die oppakken.
Het enige storende is dat je hierbij ouderwets de X-knop ingedrukt moet houden om zo’n wapen op te pakken. Maar het kan niet anders, want jij beslist zelf of je van wapen wilt veranderen in plaats van dat het per se automatisch opgepakt wordt. Al wil je nieuwe wapens natuurlijk meteen maar al te graag uitproberen!
Zo krijg je in deel 4 een Buzzsaw waarmee je vliegensvlug allemaal rondvliegende zaagjes op vijanden kan schieten. De zaagjes gaan als kogels zo snel over het scherm en het ziet er fantastisch uit. Op dit soort momenten kan je alleen maar Genieten met hoofdletter 'G'.
Sowieso speelt de gehele game verrassend lekker. Natuurlijk, het is wat gedateerd zoals je al rennend over een strijdveld gaat, want dat lijkt geen spat veranderd met de eerste versie uit 2006. Maar naast dit, valt op hoe sterk de serie eigenlijk al jaren is. En het schieten zelf werkt als een tierelier!
Hoe slim zijn vijanden?
De vraag is uiteraard wel hoe het ervoor staat met de vijanden, en vooral de A.I. daarvan. Terugkomend op de introductie: zijn ze daadwerkelijk slimmer dan voorheen? Het is lastig daar een kort antwoord op te geven na één gamescom speelsessie, maar vooralsnog lijkt het op ja én nee. Zodra je een frag grenade in een emergence hole gooit, verwacht je dat vijanden het op een lopen zetten of zo’n granaat teruggooien. Niets van dit is waar. Ze stonden erbij en keken erna ..en waren dood. Niet al te snugger dus.
Terwijl je elders in de game merkt dat vijanden samenwerken, al is dat niet per se nieuw voor de franchise. Toch ziet het er goed uit als je een vijand neerschiet, een andere teamlid erop afstormt om zijn maatje te hepen. Dat soort momenten zorgen ervoor dat je nóg meer op scherp staat en er voor wilt zorgen dat elk schot raak is. Een vijand moet doodbloeden en al dood zijn voordat die überhaupt weer kan lopen.
Gears of War 4 Preview - Smaakt naar meer
Lovende woorden dus voor Gears of War 4, waarin het kleurenpalet ook nog eens mooi is. Iets meer vrolijkheid in een wereld die toch om dood en verderf zaaien draait. De grijze vieze kleuren van weleer lijken iets meer te verdwijnen, maar nog altijd hoef je geen vrolijke wereld te verwachten. De vijanden zien er goed ziek uit en juist door die vijanden zijn we positief verrast en hebben we nu al zin om weer te starten met een nieuwe
Gears of War game. Al mag de A.I. dus nog wel wat beter worden.