Final Fantasy XIII Preview

Preview
zondag, 23 augustus 2009 om 00:13
xgn google image
Final Fantasy XIII is een titel waarbij het wachten van heel wat gamers al lang, heel lang, op de proef wordt gesteld. We hebben een interview gehad met de Japanse producer Yoshirori Kitase en ontwikkelaar Motomu Toriyama. Wat voor informatie hebben we uit deze mannen kunnen lospeuteren?
Al heb je nog nooit een game uit de Final Fantasy franchise gespeeld, ongetwijfeld heb je er wel van gehoord. Gezegd moet worden: Niemand kan er omheen. Op de huidige consoles zijn al een paar Final Fantasy games verschenen, maar sowieso heeft de PlayStation 3 er nog geen één gehad, en daar is het dan ook nodig tijd voor. Daarnaast zal Final Fantasy XIII ook uitgebracht worden op de Xbox 360. Veel informatie was er tot dusver niet bekend en helaas moeten we bekennen dat Japanners (lees: de twee die wij geïnterviewd hebben) niet erg los van tong zijn. Desondanks willen we jullie nieuwe informatie niet onthouden, te beginnen met de eerste indruk van het spel.
Prachtige futuristische wereld
Wat we gezien hebben is een ijzige futuristische wereld in de stijl van Final Fantasy VIII en Final Fantasy X wat inhoudt dat de wereld er overeenkomstig uitziet. Dit geldt niet helemaal voor de setting, maar wel voor de typische Final Fantasy elementen. Allereerst zijn de karakters heel herkenbaar, wat je meteen op zal vallen zodra je herkenbare kostuums, haardracht, wapens en gezichtsuitdrukkingen ziet. Wat betreft dit geldt dat de gezichtuitdrukkingen nog veel gedetailleerder eruit zullen zien. Om dit te bereiken wordt het uiterste uit de Xbox 360 en PlayStation 3 gehaald.
Final Fantasy XIII Screenshot 123587 Final Fantasy XIII Screenshot 123585 Final Fantasy XIII Screenshot 123583
Mysterieuze dingen
Ieder personage heeft zijn eigen stijl van bewegen, zoals altijd in de Final Fantasy games. En zoals altijd beschikt elk karakter over unieke combo’s, behalve bij de summons. Informatie over nieuwe combo’s of wapens hebben we niet, maar wel werd er een plaatje getoond van een nieuw vrouwelijk speelbaar karakter waarvan al maanden de geruchtenmolen de ronde doet. Want wie is dit mysterieuze jonge meisje? Ook daarop kregen we geen antwoord, wel is er gezegd dat de mensen die goed opgelet hebben deze informatie al uit een trailer hebben kunnen halen. Overigens is er gezegd dat dit jonge meisje met blonde haren volgende maand officieel onthuld zal worden. Daarnaast hebben we plaatje getoond gekregen van een negroïde jongen met een Afro kapsel. Ook zijn rol blijft mysterieus.
Meer actie maar keuzes
Iets minder mysterieus zijn de altijd terugkerende aspecten zoals de summons, en ook die zullen uiteraard weer terugkeren in dit deel. Leuk nieuw gegeven hierbij is dat we oude bekenden kunnen verwachten zoals Odin, Shiva en Ifrit, maar ook nieuwe summons doen de ronde. Helaas weten we op dit punt nog niet welke. Wel is er wat gezegd over de modi hiervan, er zullen er namelijk twee zijn: Normal & Gestalt. Wanneer je de Gestalt optie gebruikt, zal de summon actievoller handelen.
Wat ook nieuw is, is dat je op voorhand een vijand kunt ontwijken in het speelveld als je geen zin hebt om te vechten. Je hoeft dus niet automatisch de strijd meer aan te gaan zoals voorheen altijd wel het geval was. Wel is het zo dat eenmaal in het speelveld aanbeland te zijn, er geen mogelijkheid tot vluchten is, want dan zul je er toch echt aan moeten geloven.
Final Fantasy XIII Screenshot 123581 Final Fantasy XIII Screenshot 123579 Final Fantasy XIII Screenshot 123577
Nieuw in het vechtsysteem
Nieuw in het hele gevechtsysteem is het active battle system met meervoudige confrontaties. Dit houdt in dat je een bepaalde tijd krijgt om je moves te kiezen en als ze eenmaal zijn uitgevoerd moet je weer een bepaalde tijd wachten voor je een nieuwe move kunt maken. Maar je zult dus meerdere moves tegelijk kunnen uitvoeren wat automatisch betekent dat de nieuwe Final Fantasy game zich zal laten typeren door veel meer actie dan je voorheen gewend was.
Wel of geen Japanse voice overs en dlc
Bij actiegevechten hoort automatisch een goede soundtrack. Helaas hebben we niet veel hiervan meegekregen, maar we verwachten eigenlijk wel dat dit gewoon als vanouds in orde zal zijn en dus episch zal zijn.
Over muziek en geluiden gesproken, het grote issue voor de Europeanen is: In welke taal gaan wij deze mooi game eigenlijk spelen? Kitase en Toriyama zijn zich bewust van dit veel besproken ‘probleem,’ maar konden er nog niet veel over zeggen. De status op dit moment is dat de game geen Japanse voice over functie zal ondersteunen in Europa, maar wellicht zal dit nog aangepast worden. Mocht dit tijdens de release niet zo zijn, zou het nog kunnen gebeuren dat dit als downloadbare content wordt aangeboden. Maar het blijft ook wederom op dit punt één groot vraagstuk.
Andere downloadbare content die overwogen wordt is onder andere het toevoegen van nieuwe vijanden en andere dingen. Maar wat dit is, blijft wederom geheimzinnig, zo lang het maar vernieuwend is.
Wachten op meer puzzelstukjes
Wat dat betreft kunnen we tot dusver concluderen dat we enerzijds te maken hebben met een FF-game die ouderwets vertrouwd aanvoelt, anderzijds kent de game nieuwe elementen. De belangrijkste hiervan is dat alles zich afspeelt in een meer futuristische wereld dat gepaard zal gaan met meer actie. Jij bepaalt straks tijdens het vechten je eigen bestemming. Veel aspecten blijven tot dusver een mysterie, maar in de loop der tijd zal dit allemaal ontrafeld worden. De eerste beelden vallen in ieder geval niet tegen en we kunnen dan ook niet wachten op het volgende puzzelstukje.