Harry Potter had het ook nodig. Een tweede deel van deel nummertje nog wat. Final Fantasy had dat ook al, met Final Fantasy X-2. De populaire franchise heeft het echter opnieuw nodig; dit keer voor
Final Fantasy XIII. Dat verhaal is namelijk nog niet ten einde gekomen, en dus komt Final Fantasy XIII-2. Alleen om het verhaal af te maken of gebeurt er mee?
Square Enix kennende zal de sequel van het dertiende deel groots worden. Groots in de zin van dat het toch weer als een compleet nieuwe game aanvoelt, en dat het spel het volle pond waard is. Dat heeft Square Enix al vaak genoeg bewezen, dus er lijkt niets aan de hand te zijn. De eerste speelsessie liet dan ook zien dat het voorlopig goed zit met Final Fantasy XIII-2.
Lightning is weg!
Het tweede deel van deel dertien zet namelijk de lijn van de voorganger door. XIII-2 speelt zich vijf jaar na de gebeurtenissen uit Final Fantasy XIII af, waar Lightning - de protagonist van het vorige deel – verdwenen is. Haar zus Serah besluit haar te gaan zoeken. Het is een merkwaardige beslissing van Serah, aangezien velen menen dat Lightning al een tijd geleden is overleden. Gelukkig staat Serah er niet alleen voor, aangezien de voor ons nog mysterieuze Noel Kreiss haar gelooft en besluit haar te helpen. Om het verhaal te kunnen volgen, hoef je het vorige deel niet gespeeld te hebben, maar het is uiteraard wel handig, zodat je alle details meekrijgt.
In de demo die gespeeld werd keer je terug naar Cocoon, waar je te zien krijgt dat Lake Bresha helaas verleden tijd is geworden. Het is nu Bresha Ruins geworden, aangezien de locatie volledig in puin ligt. Daar sta je dan, en dan is de stad ook nog eens in gevaar. Een groot wezen genaamd Atlas bevindt zich namelijk in de ruïne en daarom is het aan jou de taak om de dekselse Atlas te vernietigen.
Toch weer een tikkeltje anders
Gamers die bekend zijn met het vorige deel zullen gelijk enkele wijzigingen opvallen. Zo is het vooral in de gevechten totaal anders. De vijanden lopen namelijk niet meer vrij rond, klaar voor jou om aan te vallen. Nee, het gaat weer zoals vroeger. Ze duiken willekeurig op en als dat gebeurt moet je klaar staan voor de strijd.
Als een vijand opduikt heb je niet even de tijd om door menuutjes te bladeren en te kijken wat de beste aanpak is. Je moet gelijk toeslaan als je het meest effectief wilt zijn. Dit komt door de nieuwe 'Mog Clock' feature. Het zit namelijk zo: als er een vijand verschijnt, krijg je drie seconden de kans om gelijk toe te slaan. Doe je dat, dan breng je extra schade toe. Een goede reden om extra op je hoede te blijven voor vijanden.
Nog meer nieuwe features!
Is dat het enige? Nee, er is nog meer real-time actie voor Final Fantasy XIII-2! Square Enix heeft met ‘Feral Link’ en ‘Cinematic Action’ ervoor gezorgd dat de gevechten nog intenser zijn. Dat eerste geeft je de mogelijkheid om een vijand te temmen en er zo voor te zorgen dat hij aan jouw zijde komt te staan en dus ook nog eens meevecht. Dat is zeer handig. Je getemde monster kun je namelijk gebruiken voor speciale acties, die je eens in de zoveel tijd kunt uitvoeren. Door op het juiste moment op bijvoorbeeld de X- en O-knop te drukken, zorg je ervoor dat je ‘monstertje’ extra veel schade aanricht.
En dan heb je ook nog de Cinematic Action, die ervoor moet zorgen dat je je niet zult vervelen tijdens de gevechten. Zo nu en dan krijgt Noel of Serah de kans om een speciale actie uit te voeren, die zomaar uit het niets komt. Je kunt het zelf niet aanzetten, het is namelijk zo in elkaar gescript. Om bijvoorbeeld de ‘finishing move’ te maken, springt Noel richting het hoofd van de tegenstander en krijg je de kans om de genadeklap te geven door op de knop te rammen die in beeld staat. Deze acties zijn echter alleen mogelijk bij grote gevechten, dus je zult het niet vaak tegenkomen.
Gebrek aan variatie? Een groot kritiekpunt bij Final Fantasy XIII was dat het te lineair was. Er was volgens sommigen te weinig vrijheid, al stoorde niet iedereen zich hieraan. En het was eindelijk anders dan bijvoorbeeld
Dragon Age en
The Elder Scrolls, waar je zoveel vrijheid krijgt dat je soms niet meer weet wat je eerst wil doen. Toch heeft Square Enix gehoor gegeven aan de kritiek van vele fans.
Het is niet zo dat je nu de volledige vrijheid krijgt, maar wel dat je sommige dingen op verschillende manieren kunt doen. Denk maar aan het verslaan van Atlas. Je kunt natuurlijk meteen je zwaard oppakken en het gevecht aangaan, maar er is ook de mogelijkheid om eerst wat andere acties uit te voeren om hem alvast te verzwakken. Je krijgt wat meer vrijheid in de manier waarop je een missie aanpakt. Dus eigenlijk blijft het spel vrij lineair, maar dan wel met af en toe mogelijkheden om iets een beetje anders te doen.
Daarnaast heeft Square Enix een leuke toevoeging aan het spel gebracht, om voor nog iets meer variatie te zorgen: het ‘Anomaly System’. Soms kom je in het spel een groot probleem tegen, die niet op een normale manier door door Serah en Noel op te lossen is. Dan reis je af naar een onbekende wereld die tussen de dimensies ligt. Hier los je een puzzel op en als je daarin slaagt zal het probleem in de echte wereld ook opgelost zijn. Het begint allemaal vrij eenvoudig, maar naarmate je verder komt worden de puzzels heel erg lastig maar ook erg uitdagend. Een leuke toevoeging dus.
Grafisch spektakel
Zijn er woorden nodig om het grafisch spektakel van Square Enix’ Final Fantasy XIII-2 te omschrijven? Eigenlijk niet, maar toch moet er wat gezegd worden over de graphics. Het is namelijk opnieuw beter dan de voorganger, en daardoor ziet Final Fantasy XIII-2 er werkelijk waar prachtig uit. De omgevingen, de gebouwen, de animaties – het zit allemaal zo mooi in elkaar. Daarnaast heb je ook nog een soundtrack die zeer degelijk is en zit de voice-acting goed in elkaar. Conclusie? Audiovisueel komt het helemaal goed.
Heerlijke RPG
In de dertig minuten durende speelsessie zijn er geen ernstige dingen voorgekomen. We hebben geen grote minpunten gezien. Het kan natuurlijk zijn dat Square Enix erg goed haar best heeft gedaan om die oh zo grote minpunten voor het grote publiek te verbergen, óf dat de ontwikkelaar gewoon een goede game aan het maken is. Het gaat volgens ons de goede kant op met Final Fantasy XIII-2. De serie wordt op een goede manier voortgezet en kent weer de nodige leuke toevoegingen. Een RPG om naar uit te kijken dus. Het duurt wel nog even voordat de game klaar is, want deze moet begin 2012 pas uitkomen.