FIFA 14 Preview

Preview
donderdag, 06 juni 2013 om 10:02
xgn google image
In april kondigde EA Sports FIFA 14 al aan met slechts enkele screenshots en informatie. Niet zo heel veel dus. Gelukkig is nu het voetbalseizoen afgelopen, waardoor de ontwikkelaar z’n slag kan slaan met de volgende editie van de grote franchise. Het is tijd voor meer aandacht voor de nieuwe footie, en daarom heeft EA Sports ons eind mei in Keulen uitgenodigd om voor het eerst echt aan de slag te gaan met editie 2014.
De vernieuwingen klinken allemaal heel goed en prima, maar natuurlijk moet in de praktijk blijken of het allemaal wel werkt. XGN had vorig jaar over FIFA 13 geschreven dat het in tegenstelling tot FIFA 12 een sterke verbetering was, en het is dan ook de vraag of FIFA 14 de vorige editie weer zal overtreffen. Er zit namelijk een addertje onder het gras: het gevaar van gemakzucht waardoor soms veranderingen niet in de smaak zullen vallen.
Nieuwe gameplay elementen
Al sinds de aankondiging van FIFA 14 wisten we gelijk wat voor veranderingen we kunnen verwachten. Zo is er als eerste de Pure Shot. Op papier moeten we verwachten dat het schieten nooit eerder zo goed heeft gevoeld, en dat spelers nu ook hun best doen om de bal zo goed mogelijk te raken. Word je omringd door spelers, dan is het natuurlijk lastig om te schieten. Nooit meer de situatie dat je vanuit een rare stuiterbal keihard in de kruising kunt schieten; je kunt hem wel eens missen. Natuurlijk zul je een keer te maken krijgen met een prachtige krulbal, die perfect in het doel valt. Dit is allemaal ondersteund met nieuwe animaties.
Nóg meer focus op de bal
Het lijkt dat EA Sports het gevoel van de bal wil perfectioneren. Zo zal de zogenaamde vliegroute van de voetbal niet altijd hetzelfde zijn. Je kunt een keer te maken krijgen met een zwabberbal, maar ook een bal die prachtig met een effect vanuit het midden ineens naar links gaat. Denk maar eens aan die goal van Forlán tegen Nederland, in de halve finale van drie jaar geleden.
Ook spelers met extra kracht, zoals Steven Gerrard of Cristiano Ronaldo, zullen harder kunnen schieten. In de voorgaande edities werd de persoonlijkheid en de identiteit van de bekende spelers erg belangrijk voor het ontwikkelingsproces, nu lijkt dat ook een verband te krijgen met de bal. Een speler van Go Ahead Eagles zal dus bijna nooit uit een draai de bal hard in de kruising schieten.
Bovenstaande kenmerken moeten er uiteindelijk voor zorgen dat je echt opgelucht bent als je de bal erin hebt geschoten. Het zal aan de ene kant makkelijker, maar ook weer moeilijker zijn om te scoren. Zodra je je team kent en weet wat elke speler kan, kun je je kennis prima toepassen op het spel. Als je weet waar je Gerrard voor kunt gebruiken, dan zal het vaker voorkomen dat je met een knaller de 1-0 maakt.
De bal afschermen
Een enigszins grote verandering in het spel is het verdwijnen van de linker trigger voor trucjes. Deze is namelijk vervangen voor de mogelijkheid om een bal af te schermen. Op elke snelheid kun je nu een bal afschermen, zodat je echt met je lichaam om de baal gaat staan om zo ervoor te zorgen dat de Terry van het team de bal niet van je kan afpakken. Groot voordeel is dat het dus op elke snelheid te gebruiken is.
Iets nieuws aangekondigd
Naast de drie al bekende nieuwe gameplay toevoegingen had EA Sports nog iets voor ons in petto: Precision Movement. Geen rare bewegingen meer van de speler, elke stap telt. Nooit meer keihard rennen en in een fractie van een seconde omdraaien. Nee, de speler moet eerst afremmen en dan weer draaien. Dit zorgt ervoor dat bewegingsvrijheid en de sprintduels van de spelers veel beter worden. Deze techniek was al twee jaar in ontwikkeling, en FIFA 14 is de eerste game waar het lopen op elke stap gebaseerd is. De 360 graden draai is nu beter dan ooit.
En nu aan de slag
Goed, dat zijn dus op papier de gameplay verbeteringen die FIFA 14 met zich meebrengt. Vooraf werd nog gemeld dat het spel voor zestig procent af is, en of we daarmee rekening kunnen houden. Maar natuurlijk, al mogen we altijd kritisch blijven. Het werkt allemaal namelijk nog niet heel erg soepel. Vooral het balgevoel is ruim ondermaats, en dat geldt met name voor (diepte)passes. Veel ballen rollen te snel naar de zijlijn, of lijken zelfs sneller te rollen naarmate de bal de lijn nadert. Dat is niet echt te bedoeling.
Dus dat is een groot minpunt. Met schieten gaat het prima, maar door de onvoorspelbare bal is het voor wereldsterren als Ronaldo en Messi onmogelijk om (diepte)passes te spelen. Het lijkt alsof Barcelona het spel van De Graafschap speelt, met alle respect. Spelers komen te vaak met elkaar in botsing, de verdediging lijkt geen organisatie te hebben en je kunt met bepaalde trucjes wel heel makkelijk scoren.
Dat is jammer. Een keer werd er met 13-0 gewonnen, terwijl de tegenstander zei dat hij zijn best deed. En dat deed hij ook, want de vorige wedstrijd werd het nog netjes 2-1. Dat klopt niet echt dus. Wel moet gezegd worden dat de Precision Movement absoluut een perfecte toevoeging is, aangezien de aanvallende impulsen prima werken. Maar dan heb je dus die bal die niet zo optimaal werkt; te veel prachtige diepte- en gewone passes komen simpelweg niet aan bij de speler.
Werk aan de winkel
EA Sports moet daarom nog heel wat dingen finetunen, vooral op het gebied van het balgevoel. Het lijkt wel alsof iedere FIFA game met een even getal in de titel een mindere game is dan een FIFA met een oneven cijfer. Ondergetekende ondervond ook bij FIFA 10 en FIFA 12 problemen, en dat waren niet geheel toevallig de games die grote gameplay veranderingen brachten. De edities met oneven cijfers, waren juist de betere delen. Dat waren de spellen die grote veranderingen doorvoerden, geheel met overtuiging. Hopelijk gaat deze theorie niet op voor FIFA 14. Werk aan de winkel, EA Sports!

Populair Nieuws