F1 2013 Preview - Beleef de Formule 1 historie

Preview
maandag, 15 juli 2013 om 15:00
xgn google image
Jaarlijkse franchises zijn niet bij iedereen even geliefd, maar de F1-franchise van Codemasters heeft menig Formule 1 fanaten kunnen vermaken met een realistische race ervaring. Een jaartje later is Codemasters weer terug met een nieuw deel. Kan deeltje 2013 de franchise succesvol voortzetten, of wordt het tijd dat Codemasters teruggaat naar de tekentafel?
Dat er dit jaar een nieuwe F1-game zal verschijnen is geen verrassing, maar toch is het ontzettend stil geweest rondom F1 2013. De game was tot op heden eigenlijk nooit voorzien van een werkelijke aankondiging en behalve wat kleine beetjes informatie wisten we erg weinig. Gelukkig is de ongemakkelijke stilte inmiddels voorbij. Uitgever Namco Bandai nodigde ons uit naar Londen om een presentatie van F1 2013 te bekijken en ook zelf achter het stuur te zitten om F1 2013 flink uit te testen.
Onduidelijke verkoopstrategie
Wat als eerste opvalt bij F1 2013 is dat het spel twee edities krijgt. Dan hebben wij het niet over een verzamelaarseditie, maar er is sprake van een soort uitbreiding vanaf dag één. Er is namelijk de Classic Edition en de Standard Edition. De gewone editie is eigenlijk precies wat je zou verwachten van F1 2013. Er is verder gebouwd op de bestaande structuur van de vorige games, waardoor de gameplay en graphics iets beter zijn. Wil je toch iets totaal nieuws - of eigenlijk iets ouds - dan is klassieke editie meer voor jou. Deze editie bevat alles van de Standard Edition, maar je kan ook de gloriejaren uit de F1-geschiedenis herbeleven. De editie bevat content uit de jaren '80 en '90. Zo kun je meedoen aan de meest historische races met ware racelegendes achter het stuur.
Het is een vrij verwarrende aanpak van Codemasters, want je vraagt je al snel af waarom er niet simpelweg is gekozen om één versie te maken met alle content. Het belangrijkste dat we willen weten is hoe deze versies onze portefeuilles gaan beïnvloeden, maar daar mag de ontwikkelaar helaas nog niets over zeggen. Als blijkt dat de Classis Edition even duur is als de gemiddelde game, dan lijkt het een prima pakket te worden. Aangezien je met de normale editie ook de rest van de content digitaal kunt kopen, is het ontzettend handig om op deze manier de game voor een lagere prijs uit te proberen en later de rest aan te schaffen. Als het blijkt dat wij de volle mep moeten betalen voor de Standard Edition, dan stinkt de zaak naar geldklopperij. Maar goed, we wachten af tot duidelijk wordt wat Codemasters precies van plan is.
De beste F1 jaren
Hoewel het dus onduidelijk is hoeveel de klassieke content gaat kosten, is het in ieder geval duidelijk dat het een waardevolle toevoeging is. De Classic Edition wordt vergezeld door de legendarische Formule 1-commentator Murray Walker. Daarnaast kun je racen met voormalige coureurs. Zo heb je bijvoorbeeld Mario Andretti en Nigel Mansell die in de jaren '80 volop bezig waren. Uit de jaren '90 komen onder andere Eddie Irvine, David Coulthard en Alain Prost tevoorschijn. Deze rijden over historische tracks en doen dat vanzelfsprekend in de wagens van vroeger. Met het moderne tijdperk erbij heb je dus eigenlijk drie heel verschillende ervaringen: de jaren '80, '90 en 2013.
Het racen in de oude bakken voelt ontzettend realistisch aan. Zoals de meeste simulatieracers ben je vooral bezig met het volgen van de perfecte lijn. Als de lijn groen is kun je gas geven en als deze rood wordt moet je remmen. Natuurlijk is deze assistentie vooral bedoelt voor de beginners. Gevorderde spelers kunnen alle hulp uitzetten. De game wordt dan ontzettend moeilijk, maar de echte racefanaten houden natuurlijk wel van een uitdaging waarbij het puur om skills gaat. Ook zul je moeten wennen aan de rijstijl van elk verschillend tijdperk, want je merkt duidelijk dat de auto’s heel anders aanvoelen. De variatie van de meerdere periodes zorgt er voor dat de game niet al te snel gaat vervelen.
Technologische vooruitgang
De vorige F1-game kwam minder dan een jaar geleden uit waardoor de ontwikkelaar vrij weinig tijd heeft om ook de engine te verbeteren. De game is hierdoor niet verrassend mooier geworden, maar toch zijn de verbeteringen niet minimaal. Vooral het nieuwe lichtsysteem zorgt ervoor dat de wereld er levendig en warm uitziet. De Xbox 360 versie die wij hebben gespeeld ziet er erg mooi uit en gelukkig is ook de framerate stabiel. Alleen als je rondkijkt met de camera is te merken dat er af en toe haperingen zijn, maar deze verstoren de speelervaring niet.
Opvallend is dat de game er nog veel beter uitziet als je overschakelt naar de cockpit view. Het spel oogt vanuit het eerste persoonsperspectief erg indrukwekkend. Je ziet een prachtige reflectie op de voorkant van je auto en ook het dashboard bevat veel detail. Het is vooral leuk te zien hoe de binnenkant van de auto’s in de jaren '80 en '90 totaal anders is. Ook tof is dat het geluid verandert als je het perspectief aanpast. Zo klinkt het alsof je echt in de auto zit. Toch een puntje van kritiek is dat er geen schademodel is. Je kunt crashen zo hard je wil, maar vervolgens is er weinig schade te bekennen. Als een ontwikkelaar met licenties werkt is het begrijpelijk dat er vaak geen toestemming is om schademodellen te implementeren, maar het blijft jammer voor de spelers.
Met liefde gemaakt
Het is duidelijk dat de mensen bij Codemasters oprecht een passie hebben voor Formule 1 en dat is in elk opzicht aan de game te merken. De verbeteringen zijn niet revolutionair, maar maken de game toch indrukwekkender dan de voorganger. Ook is de toevoeging van klassieke content ontzettend tof. We zitten helaas nog met enkele vragen, want pas als we meer weten over het prijsmodel kunnen wij oordelen over de keuze om twee versies te maken. Met een verwachte releasedatum van september kan het niet lang meer duren tot Codemasters hier duidelijkheid in schept. Tot die tijd is het absoluut een aanrader om F1 2013 goed in de gaten te houden.

Populair Nieuws

Laatste Reacties