Fallout 76 wordt in 2025 alweer zeven jaar oud. Na een moeilijke start is de game succesvoller dan ooit en is de nieuwste grote update, The Gleaming Depths, recent verschenen. Bethesda zit niet stil en in maart verschijnt alweer een update: The Ghoul. In Londen kregen we voor de launch alvast een kijkje achter de schermen en mochten we alvast aan de slag met deze update. In onze Fallout 76 Ghoul preview lees je er alles over.
In Londen kregen we bij Bethesda op kantoor een kijkje in de keuken rondom het volgende hoofdstuk in Fallout 76. Hoe de MMO zich heeft weten op te krabbelen uit een diep dal is bewonderingswaardig. Wellicht is het ironisch dat de recent gelanceerde update ook naar een dal verwijst.
The Gleaming Depths is de naam van de gratis update voor Fallout 76 die op 3 december verscheen. Deze bracht de eerste raid voor de game, een nieuwe toevoeging aan de endgame waarin spelers samen gevaarlijke kerkers kunnen ontdekken met als beloning 4-sterren Legendary Gear.
In de raid kom je vijf boss encounters tegen, die stuk voor stuk door middel van goed teamwork verslagen kunnen worden. Daarbij wordt aangeraden minimaal level 200 te zijn, wat nog maar eens onderstreept dat deze nieuwe update zich echt richt op fans die al jaren in Appalachia (en daarna delen van Pennsylvania en New Jersey) rondlopen.
De origine van update 21 voor Fallout 76 is ontstaan als een Game Jam-idee, iets wat ontwikkelaar Bethesda Game Studios Austin jaarlijks doet. Daaruit zijn eerder ook de Photo Mode en Atlantic City voortgekomen. Een deel van de Bethesda-studio ging eropuit om te brainstormen over potentiële concepten voor in haar games en de resultaten spreken voor zich. In 2024 brak Fallout 76 vijf keer in zes dagen haar All-time peak concurrent players op Steam.
In 2025 hoopt de studio dat opnieuw te kunnen doen. Dit keer middels de introductie van een gloednieuw speelbaar personage. In maart 2025 wordt de functie toegevoegd om zelf een Ghoul te worden. Daarvoor moet je wel eerst level 50 zijn, dus het is niet zo dat je als nieuwe speler gelijk in kunt stappen en in een Ghoul kunt veranderen.
Dat kan overigens ook niet als je wel al level 50 bent. Wanneer je dat level bereikt, komt de quest vrij die het mogelijk maakt om jezelf in een Ghoul te veranderen. Als dat eenmaal gelukt is, kun je nog van gedachten veranderen en weer mens worden. Een mooi gebaar, maar dat betekent niet dat je onbeperkt kunt wisselen tussen mens en Ghoul.
Als je eenmaal weer mens bent geworden, nadat je Ghoul was, kun je jezelf nog één keer tot Ghoul laten omtoveren, maar dat is dan wel een permanente make-over die je de tweede keer aangaat.
De questline die je te wachten staat, brengt je in contact met Leamon Price, die flink is toegetakeld en zoekt naar een manier om te overleven. Een gerucht dat hij hoorde, brengt jullie naar de Hillside Cavern in het noordoosten van de map, waar je kennis maakt met Kevan Asherton en Parthenia Blankenship.
Het verhaal met de twee Ghouls brengt je op het pad om in een Ghoul te veranderen, waarna je op compleet nieuwe manier Fallout 76 kunt spelen. Niet langer hoef je te letten op de honger- of stralingsmeter. Daar hebben Ghouls geen last van.
Sterker nog, van straling word je alleen maar sterker, want dat activeert één van de nieuwe vaardigheden die je als een Ghoul hebt: de Glow-meter. Deze groene meter loopt op naarmate je meer straling opneemt en gooit een groenige gloed over de normale health bar.
Eten en drinken is ook niet nodig, maar je kunt wel Feral worden. Hiervoor wordt een nieuwe Feral-meter toegevoegd. Feral worden, betekent veel minder accuraat schieten, maar je kunt wel in vuistgevechten veel meer schade aanrichten.
Verder krijg je in je nieuwe gestalte toegang tot 28 nieuwe perk cards (en daar bovenop nog twee nieuwe Legendary perk cards). Deze kun je bovenop de Human perks gebruiken. Helaas konden we hier nog niet helemaal in duiken, want de build die we voorgeschoteld kregen draaide nog niet optimaal.
Door wat serverproblemen konden we uiteindelijk minder tijd in onze nieuwe vorm doorbrengen in Appalachia dan gehoopt. Maar in die korte duur werd in ieder geval één ding duidelijk. De optie om als Ghoul te spelen voegt een interessante nieuwe speelstijl toe waar fans terecht met smart op zitten te wachten.
Het is daarnaast ook een mooi lokkertje voor iedereen die de Fallout-serie heeft gekeken en daardoor verliefd is geraakt op de Ghoul. In Fallout 76 ben je dan wel niet hetzelfde personage, maar het is een leuke samenloop van omstandigheden. Fallout 76 creative director Jon Rush vertelde ons namelijk dat het idee om de Ghoul speelbaar te maken al jarenlang speelde, voordat het één van de meest geliefde personages was in de TV-serie.