Destiny Multiplayer Preview - Voelt heel vertrouwd

Preview
dinsdag, 17 juni 2014 om 10:32
xgn google image
In Destiny kun je heel veel verschillende dingen doen. Eerder was het de Strike modus die centraal stond in onze impressie. Nu nemen wij eens goed de multiplayer onder handen, waarbij wij op twee mappen hebben gevochten tijdens de E3.
Voor de multiplayer van Destiny gingen wij aan de slag met de Control modus. Hierin zijn drie punten op de map gemarkeerd als A, B en C. Aan jouw team van zes man de taak om deze punten over te nemen en vast te houden. Klinkt dit bekend? Jazeker, want iedere shooter heeft wel een modus die hierop lijkt.

Vliegen met jetpack

Hoe dan ook, de wedstrijd ging van start met zes tegen zes man. De eerste map was Rusted Lands, welke zich op de aarde afspeelt. Deze map is heel kleinschalig en maakt veel gebruik van verticaliteit. Oftewel, dit is een goede plek om je jetpack te gebruiken en na veel oefenen ging het op zich best aardig.
Het fijne aan de multiplayer is dat het heel erg vertrouwd aanvoelt. Je pakt de controller op en je kunt meteen helemaal losgaan. Ren door de map heen om enigszins te begrijpen hoe het in elkaar steekt, en meer hoef je niet te doen. Vanaf dat moment is het gewoon vijanden afknallen en controlepunten overnemen.

Drie man met één magische bolt

Het leukste en meest bevredigende om te doen, is het gebruiken van de super ability. Voor de multiplayer waren wij zelf de Warlock, die een magische bolt afvuurt als zijn super ability.
Op een gegeven moment werd een controlepunt van ons team afgepakt. Wij liepen de trap op naar het controlepunt toe en vuurde de magische bolt af. Resultaat? Het doden van drie vijanden tegelijkertijd. Heerlijk!

Spelen met voertuigen op de maan

Een heel ander soort ervaring kregen wij op de map First Light, die zich afspeelt op de maan. Hier werden plotseling voertuigen aan de mix toegevoegd. Iedere speler kan bijvoorbeeld zijn eigen Sparrow oproepen om zo snel van punt A naar punt B te gaan.
Daarentegen is het ook mogelijk om op een Pike te springen, welke veel weg heeft van de Sparrow. Alleen is de Pike dan nog wel uitgerust met een plasmageweer dat behoorlijk wat schade kan aanrichten.
The Wall

Het zware geschut

Het grootste gevaar komt echter in de vorm van de Interceptor Tank. Deze tank is uitgerust met een gigantisch kanon, waardoor het makkelijk is om alles overhoop te schieten. Van de Pike tot aan de Guardians zelf. In onze speelsessie was er een vijand slim genoeg om te kamperen bij één specifiek controlepunt, waardoor je als Guardian niet dichtbij kon komen.
Gelukkig heb je voor verslaan het van een tank een zogenaamde heavy weapon. Dit wapen is enorm sterk, maar daartegenover staat weer een lage munitie. Hierdoor kun je niet continue dit wapen gebruiken. Let je tijdens het spelen goed op, dan kun je kratten met ammunitie vinden voor je heavy weapon.

Bekende gameplay

De laatste map First Light heeft overigens veel weg van Halo. Zo zijn er voertuigen, futuristische wapens en gewoon dikke actie die wij gewend zijn van Bungies eerdere game. Al met al lijkt de multiplayer van Destiny niks nieuws te doen.
Aan de ene kant is het heel fijn dat de multiplayer makkelijk wegspeelt, omdat wij dit type gameplay gewend zijn. Aan de andere kant is het toch weer erg jammer dat er niet iets nieuws wordt gedaan. Alles wat wij te zien kregen in de multiplayer kennen wij al van andere games.

Destiny multiplayer doet niet iets nieuws

Eerlijk is eerlijk, de multiplayer speelde heerlijk weg. Alleen liggen de verwachtingen voor Destiny heel erg hoog, en de singleplayer lijkt daaraan te voldoen met meerdere modi en een echt nieuwe ervaring. In vergelijking met de singleplayer lijkt de multiplayer daardoor enigszins achter te lopen. Het is dus afwachten tot september, voordat wij een echte conclusie kunnen plakken aan de multiplayer en Destiny als geheel.