Cloudberry Kingdom Preview

Preview
maandag, 15 april 2013 om 14:00
xgn google image
Het ontwikkelingsproces van Cloudberry Kingdom is onderworpen aan vele veranderingen. Aanvankelijk zou de platformer naar de PC en Wii U komen met een minimalistisch stijltje en speelbare poppetjes die niet in uiterlijk zouden verschillen. Sinds de Ubisoft Digital Days, waar tevens bekend werd dat Ubisoft de uitgever zal zijn, liggen de feiten anders. ‘De moeilijkste platformer ooit’ is multiplatform gegaan en kent een compleet andere visuele stijl dan vorig jaar. In positieve zin, welteverstaan.
Het idee van Cloudberry Kingdom is daarentegen onveranderd. Ontwikkelaar Pwnee Studios tracht nog steeds om één van de moeilijkste games uit de geschiedenis te maken. Die hardcore levels hebben we helaas niet zelf aan den lijve kunnen ondervinden, maar moeite hadden we zeer zeker wel. We spelen met een bebaarde dwerg die, afhankelijk van de levels, is gehesen in vele, ludieke pakjes. De bedoeling is om met hem heelhuids van het beginpunt naar het eindpunt te komen, zonder dat je ook maar één keer geraakt wordt door een obstakel, monster of dat je de afgrond in flikkert.
Begint eenvoudig
Het tempo ligt hierbij ontzettend hoog. Als je poppetje geraakt wordt, is er geen laadtijd of ‘sterfanimatie’ die je in een Super Mario wel ziet. Nee, je begint meteen weer aan de start, mits je gaandeweg geen checkpointmuntje hebt gepakt; in dat geval begin je weer ergens halverwege. Hier ligt ook de kracht van Cloudberry Kingdom: doordat je onmiddellijk weer aan de slag kunt en het nog een keertje kunt wagen, blijft de game interessant. Vaak geldt hier de gedachte: ‘de volgende keer lukt het mij natuurlijk wel’.
Cloudberry Kingdom begint simpel. Je hebt maar één mogelijkheid en dat is springen. In de eerste levels dien je dan ook op een paar bewegende platformen te springen, hier en daar een gek monstertje te mijden en met X (we speelden de Xbox 360-versie) de deur naar het volgende level te openen. Dat gaat zo’n tien levels zonder problemen, maar daarna wordt Cloudberry Kingdom al snel pittig. Opeens heeft onze dwerg een jetpack en is goed timen ontzettend belangrijk. Je kunt immers niet oneindig lang in de lucht zweven en dus is het van belang om op het juiste moment je jetpack te gebruiken zodat je nog net over het prikkeldraad kunt komen.
Eindigt onmogelijk
Tussendoor kun je – al is dit niet verplicht – nog diamanten en smaragden verzamelen, om zo met je vrienden te concurreren voor een betere score. Cloudberry Kingdom houdt precies bij in welk stadium je vrienden zich bevinden en hoe ze overal gescoord hebben. Pwnee Studios wil hiermee de spelers nog meer uitdagen door ook competitieve elementen aan de game toe te voegen. Maar je kunt er ook voor kiezen om samen te werken. Zo bevat de downloadbare game een coöperatieve modus voor maximaal vier spelers. Denk aan New Super Mario Bros. U, alleen dan honderd keer zo moeilijk.
Het samenspelen verhoogt de herspeelbaarheidswaarde van Cloudberry Kingdom, al is dat eigenlijk niet eens nodig. De platformer ontwikkelt namelijk zélf levels voor de spelers, dus hoe vaak je het spel ook speelt, je zult altijd wel iets nieuws vinden. Het houdt hierbij rekening met de vaardigheden van de speler: hoe vaker hij of zij het loodje legt, hoe ‘makkelijker’ de levels zich vormen. De makers beweren dat ze een kunstmatige intelligentie hebben ontworpen die vanzelf een oneindig aantal levels en werelden bouwt, zelfs een aantal ‘onmogelijke’ levels naargelang je steeds beter gaat presteren. En volgens Pwnee Studios zijn deze ook echt onmogelijk om uit te spelen.
Alleen de besten overleven
Het moet heel raar lopen dat Cloudberry Kingdom straks niet één van de moeilijkste titels óóit gaat worden. Lasers, prikkeldraden, vliegende monsters, verdwijnende en bewegende platformen, kogels: je kunt het zo gek niet bedenken of je wordt er in deze kruising van Super Meat Boy en Spelunky voortdurend mee geconfronteerd. Het is knap van de makers dat de game je nauwelijks weet te frustreren, dankzij het hoge tempo en het feit dat de levels zich aan jouw niveau aanpassen. Bovendien is het vernieuwde stijltje ontzettend aandoenlijk, met een uitgebreid kleurenpalet en uiteenlopende monstertjes die je op zolder nog als knuffel hebt liggen.