Bravo Team Preview - Samen de boel redden in VR

Preview
donderdag, 28 december 2017 om 15:53
xgn google image
Onlangs waren we in het PlayStation VR House, een speciaal evenement waar we allerlei PlayStation VR games kon spelen. Bravo Team was daar één van. Wat onze bevindingen van de speelsessie daar waren lees je in onze Bravo Team preview!
Op de afgelopen E3 kregen we de eerste beelden van Bravo Team voorgeschoteld. Wat we zagen was een militaire shooter waarin samenwerking de sleutel tot succes moet vormen. Daarbij is van dekking naar dekking lopen van groot belang, want er moeten hordes vijanden omgelegd worden. Daar is enige vorm van bescherming natuurlijk wel bij gebaat.
Dit doe jeniet zonder enige vorm van context. Bravo Team speelt zich namelijk af in een fictionele Oost-Europese stad. De president is net vermoord en dus zien allerlei groeperingen de kans om de macht naar zich toe te trekken. Dat mag natuurlijk niet gebeuren en dus is het Bravo Team opgeroepen om te voorkomen dat het land uit elkaar scheurt.

Met zijn tweeën tegen de rest

Van dat verhaal is in onze speelsessie die we voor de Bravo Team preview hadden overigens niks te merken. Dat maakt verder ook niet uit, want we waren vooral benieuwd naar de gameplay. Voordat we überhaupt begonnen aan de game, moest er eerst wel een coöp game aangemaakt worden. In Bravo Team is samenwerking immers cruciaal en dus gingen we met zijn tweeën de strijd aan. Wees overigens niet bang, je kunt de game ook gewoon in je eentje spelen.
Vervolgens kruipen we in de digitale huid van onze soldaten, die ogenschijnlijk gewond tegen een busje op een muur aan zitten. Een teammaat is net neergeschoten en alleen wij leven nog, terwijl er tal van vijandige soldaten ons op de brug opwachten. Het doel is simpel: al die vijanden moeten dood en wij moeten daarvoor zorgen.
Bravo Team preview

Vijanden afknallen op een brug

Nadat we nog even kort de controls uitgelegd krijgen, we speelden Bravo Team overigens met een speciaal PlayStation Move geweer, konden we aan de slag. Vrij bewegen kon niet, we konden alleen van dekking naar dekking lopen. Nu was dat geen super groot probleem, want er stonden tal van auto's die ons konden beschermen tegen kogels. In die zin deed het bruglevel ons heel erg denken aan die van het geannuleerde Rainbow Six Patriots, die was namelijk soortgelijk opgebouwd.
Het ging alleen wel erg onhandig. Om naar een bepaalde dekking te lopen moet je namelijk met je wapen richten op die specifieke plek. Vervolgens moet er een afbeelding van een schild verschijnen, waarna je met een druk op de x-knop daarheen rent. Dat gebeurde alleen niet altijd, waardoor we soms meer kogels tegen ons aankregen dan eigenlijk nodig was.
Bravo Team preview

Richting gebeurt handmatig

We benoemden het al even in het gedeelte over het rennen van dekking naar dekking, maar je kunt dus met je wapen richten. "Dat is toch logisch?", horen we jullie al denken. Ja, maar in Bravo Team moet je dat geheel handmatig doen en daar komt dan het ware nut van de Move controller bij kijken, als je het PlayStation Move geweer hebt overigens. Je moet het wapen dat je in je hand hebt namelijk zodanig vast houden dat je er dus ingame doorheen kunt kijken. Dat houdt dus in dat je die precies voor je ogen (je bril dus) moet houden, omdat je dan door de scope kunt kijken om vijanden goed af te kunnen schieten.
Het idee daarachter is goed, maar werkt vooralsnog niet geheel lekker. Ligt deels aan de gewenning, je doet het immers bijna nooit op die manier in games, maar soms doet je wapen niet wat jij wil. Je richt dan wel een bepaalde kant op, maar dat wordt niet ingame overgenomen. En dat terwijl de controller wel goed gekalibreerd is met de PlayStation Eye. Zodoende produceer je heel wat mispeers, terwijl je zelf wel gewoon de goede kant op mikt. Dat moet dus nog getweakt worden.
Bravo Team preview

Vijanden zijn van staal

Al van dekking naar dekking rennend lukte het ons om tot het einde van het level te geraken. Al deden de vijandelijke soldaten er alles aan om ons een halt toe te roepen, ze moesten het toch constant afleggen tegen ons. Dat ging overigens niet geheel makkelijk, want ze waren zowat van staal. Al schoten we één tegenstander wel vijf keer door het hoofd, hij bleef in leven.
Prima dat je niet zomaar elke tegenstander met twee schoten omlegt, maar een headshot blijft een headshot. Als je er daar vijf voor nodig hebt voordat iemand neer valt, dan klopt dat gewoon niet. Dat mag wat ons betreft nog wel aangepast worden.
Bravo Team preview

Neerstortende helikopter slotstuk van intensieve missie

Het lukte ons om binnen een kleine tien minuten het einde van de brug te bereiken, waarna een neerstortende geallieerde helikopter een abrupt einde aan de missie maakte. Het was een vrij intensieve tocht, wij zaten toch maar met zijn tweeën tegen verschillende horde soldaten van vijf man te vechten. Daarbij was het teamwork van groot belang, want je moest elkaar steeds op de hoogte brengen van wie waar zit, waar de vijanden staan en of de kust veilig is om een dekking verder te lopen. Doe je dat niet, dan wil dat beduidend vaker resulteren in de dood.

Bravo Team Preview - Samen de boel redden in VR

Het moge duidelijk wezen dat er zeker nog het één en ander aangepast moet worden aan Bravo Team. De vijanden kunnen net iets te veel kogels opvangen, je wapen richt soms een andere kant op dan jij en het coversysteem werkt lang niet altijd. Als dit verholpen wordt, hebben we met Bravo Team zeker één van de beste VR games in huis. Het voelde namelijk zo goed om een perfecte kill wanneer alles wel meewerkte.
SuperMassive Games, dat ook achter Until Dawn zit, heeft in ieder geval nog een paar maanden de tijd om de boel te polijsten. Bravo Team komt namelijk 7 maart uit als PlayStation VR exclusieve game voor de PlayStation 4.