Bound VR Preview - Magistrale ervaring waar je stil van wordt

Preview
zondag, 21 augustus 2016 om 18:00
xgn google image
Een ballerina die al pirouettes en grote sprongen makend door platformlevels heen beweegt: dat is Bound. In deze Bound VR preview vertelt XGN.nl je waarom je deze unieke ervaring niet mag missen.
Je speelt een soort prinsesachtige, masker dragende vrouw in een wereld die compleet uit hoekige, zwevende objecten bestaat. In het begin van de game raak je je moeder kwijt en probeer je haar al springend, draaiend en dansend terug te vinden. What the...?!
Voor veel gamers zal een eerste reactie in die trant onvermijdelijk opdoemen bij een kennismaking met Bound. Deze game van ontwikkelaar Plastic Studios en Sony Santa Monica Studios valt dan ook geenszins in te delen in conventiële genres, zoals dat bij de meeste triple A-games van tegenwoordig wel kan.
Bound VR preview

Bound prikkelt fantasie en interpretatie

Hoe moet je deze game dan interpreteren? Ons antwoord op die vraag is: dat moet je helemaal zelf weten. Het spel roept positieve herinneringen op aan hoogstpersoonlijke game-ervaringen die ook PlayStation-spellen als fl0w, Flower en Journey ons boden. De achterliggende boodschap van Plastic Studios zal vermoedelijk uitmonden op thema's als verlatenheid en creativiteit. Maar sta in ieder geval open om je door Bound te laten betoveren!
Vijanden zul je niet tegenkomen in Bound. De enige die jou in de weg kan zitten, ben jijzelf. Zoals het een goede puzzelplatformer betaamt. De zweverige wereld, die met de PlayStation VR op je snufferd nóg beter tot zijn recht komt door alle ronddolende vormen en sferen, zuigt je in de eerste seconde naar binnen en laat je niet meer los.
De game zit vol onzichtbare checkpoints, dus je hoeft nooit hele passages opnieuw te doorlopen. Frustraties hoeven in die zin niet aan de orde te komen. Wanneer je een sprong niet haalt of de verkeerde kant op beweegt, val je in een zee van witte kubussen, die ons deden denken aan de Animus-wereld van Assassin's Creed en de psychedelische 'klokwereld' van het robotje Clank in Ratchet & Clank: A Crack in Time op de PlayStation 3. Vooral de wonderlijke ervaring van die laatste game beleefden we in de VR-versie van Bound opnieuw.
Bound VR preview

Kunstige en creatieve spelwereld

Ontwikkelaar Plastic Studios heeft de wonderlijke wereld van Bound opgebouwd uit een schakering van kubisme, expressionisme en moderne dans. De ballerina met haar rare masker voor wie de hoofdrol is weggelegd, schuift als geen ander in dat creatieve plaatje. De platformactie an sich is vergeleken met andere games in het genre niet overweldigend knap, moeilijk of vernieuwend, maar in Bound is het de wereld waarin het bekende gebeurt veel belangrijker.
Die spelwereld roept af en toe zelfs vage herinneringen op aan de vreemde territoria die we in spellen als El Shaddai: Ascension of the Metatron en No More Heroes verkenden. Een fijne - en ietwat onverwachte - bijkomstigheid is dat we, alle bewegende en zweverige spelonderdelen ten spijt, totaal geen last kregen van motion sickness met de PS VR op ons hoofd geklemd. Al blijft Bound een game die zich leent voor een rustig speltempo, vooral door het eerdergenoemde gebrek aan NPC-tegenstand.
Volgens de ontwikkelaar ligt dit eveneens aan de designkeuze om een statische camera aan de game toe te voegen. De speler moet met de rechterstick de camerastandpunten bedienen, een beetje zoals in een point-and-click adventure. Het idee is dat de speler zo op zijn eigen houtje de wereld kan verkennen en ermee kan interacteren, zonder hoofdpijn en misseljikheid te ondergaan.
Bound VR preview

Animaties en werelden van artistiek topniveau

Het vrouwelijke hoofdpersonage kan met haar dansvaardigheden in deze PS4-game met VR-ondersteuning sierlijke sprongen (kruisje), koprollen (driehoekje) en prachtig ogende draaikolken (vierkantje) maken. Deze schitterende animaties zijn volgens Plastic Studios een mix van pre-rendered 3D-beelden en motion-capture. Het resultaat is verbluffend.
Op hetzelfde ogenblik beweegt ze door constructies die alle soorten vormen, richtingen en hoogteverschillen aannemen, bijna zoals in Super Mario Galaxy. Denk aan ladders waarvan elke trede rare bewegingen maakt, muren die alleen met een goed getimede koprol te doorkruisen zijn en dozen die door de hierboven beschreven kubuszee drijven om naar een ander platform te geraken.
Bound VR preview

Bound VR Preview - Hoe lang blijft deze dans vermakelijk?

Met zulke positieve elementen die we tijdens onze ervaring met Bound VR in Keulen meekregen, vroegen ons ook een paar dingen af. Hoe lang gaat de game ongeveer duren bijvoorbeeld? Hoe gevarieerd zullen de spelwerelden zijn als de volledige game te doorploegen valt? En komen er na verloop van tijd meer dansmoves vrij, die ook daadwerkelijk onmisbaar zijn om progressie te boeken?
Tegen dit soort argumenten valt weer in te brengen dat zulke eclectische producties als Bound (zeker in virtual reality) zich niet hoeven te bewijzen in termen van speeluren of gevarieerde werelden. De keuze voor een ballerina annex moderne danseres is prikkelend en gewaagd te gelijk.
Bound zal zeker niet voor iedere gamer geschikt zijn, maar in principe zouden we nu al iedereen aanraden om een aantal uren van hun leven te wagen in dit met liefde geschapen gamekunstwerk. De game is nu al te spelen op PS4, maar de VR-versie komt op 13 oktober samen met de PlayStation VR uit.

Populair Nieuws

Laatste Reacties