Borderlands The Pre-Sequel Preview - Claptrap en Jetpacks

Preview
door Joep
woensdag, 09 april 2014 om 14:00
xgn google image
Borderlands, de cartoony wereld waarin het voornamelijk draaide om een ding: Loot, loot en nog eens loot. Na de gigantische successen van Borderlands en Borderlands 2 komt Gearbox nu in samenwerking met 2K Australia met een sequel van Borderlands en een prequel van Borderlands 2. Dat wil dus zeggen dat de aankomende game zich af gaat spelen tussen de twee Borderlands games in. Kunnen we nog wat nieuws verwachten nu we weten dat het zich tussen twee games afspeelt?
Dit najaar komt Gearbox in samenwerking met 2K Australia met een gloednieuwe Borderlands game. Borderlands had altijd al een eigen stijltje, zowel grafisch als op andere niveaus. Zo had het een eigen humor die overal in de games wel terug kwam. Het is lastig om een titel te verzinnen voor een game die uitkomt tussen twee eerder gepubliceerde games. De oplossing hiervoor is dan ook doodeenvoudig en op een manier die toch ook aansluit bij Borderlands: Borderlands the Pre-Sequel! Wij kregen gameplay te zien van deze game en kwamen nieuwe wapens, een nieuw elemental effect, maanlopen en een speelbare Claptrap tegen. Is de inspiratie voor Borderlands inmiddels een beetje op, of weet men bij Gearbox wederom met iets origineels te komen?
Borderlands Pre-Sequel vijanden

Kompanen van ‘Handsome Jack’

Waar je de vorige keren nog moest vechten tegen deze gemaskerde mafketel, mag je nu voor deze mysterieuze eigenaar van Hyperion werken. Je gaat hierbij aan de slag met vier nieuwe karakters waarvan er eentje bijna bekender is dan de Borderlands franchise zelf. Jawel, Claptrap gaat een speelbaar karakter worden en nee, niet als lullige sidekick of als huisdier op steroïden. Claptrap is een volwaardig speelbaar karakter dat net als de andere drie eigen vaardigheden heeft. In de sessie die wij te zien kregen kwam het dan ook als donderslag bij heldere hemel. Ineens mengde het roemruchte robotje zich in de strijd en hij wist binnen luttele seconden een grijns op iedereens gezicht te toveren.
Ook gaan we een oude bekende terug zien uit Borderlands 2. Waar je vorige keren nog tegen dit figuur moet vechten, kun je dit keer met de beste ‘man’ zelf spelen. Wilhelm is één van de vier speelbare personages. Mensen die deeltje twee hebben gespeeld kunnen hem zich nog wel herinneren als een van de eindbazen. Hij was hier een half mens, half machine. In ‘The Pre-Sequel’ is hij echter nog volledig mens en naarmate de game vordert zie je dat hij steeds verder verandert in de Wilhelm die je kent uit de vorige titel. Verder hebben we ook nog Nisha, uit het laatste deel als Sherrif van Lynchwood en Athena the Gladatior. Haar kennen we uit ‘The Secret Armory of General Knoxx’ DLC van de eerste Borderlands. Van deze laatstgenoemde dame kregen wij een demonstratie vijanden met de grond gelijk maakte door gebruik te maken van haar schild waarmee ze schade kan absorberen. Wanneer je genoeg schade hebt opgevangen met dit schild, kun je dit reflecteren op je vijanden.
Borderlands Pre-Sequel wapen

Jetpacks en dubbele sprongen

Zonder diep in te gaan op het verhaal werd het al snel duidelijk dat we in dit deel van Borderlands vanuit een anders perspectief gaan spelen. We mogen nu namelijk voor de ‘bad guys’ vechten met Hyperion baas ‘Handsome Jack’ als leider. In de game zien we zijn klim naar de macht. De sessie speelde zich af op de maan waar men een compleet nieuwe dimensie aan het spel heeft toegevoegd. Het is namelijk logisch dat je aan het oppervlak van de maan niet kunt ademen en je dus zuurstof nodig hebt. Ook spreekt het voor zich dat de zwaartekracht hier iets anders werkt.
Wanneer je op de maan speelt, moet je op verschillende plekken zoeken naar zogeheten ‘Oz Kits’. Hierin zit zuurstof dat ervoor zorgt dat je niet stikt. En omdat je op de maan loopt en dit niet altijd even snel gaat, hebben ze bij Gearbox ook nog jetpacks in de game gestopt. Jetpacks die werken met dezelfde zuurstof die jij moet ademen. Met deze jetpacks kun jij hoger springen, dubbele sprongen maken en een stukje uitzweven nadat jij een fikse sprong hebt gemaakt. Jetpacks en dubbel springen hebben we dan al vaker voorbij zien komen in games, maar het is wel een essentiële en leuke toevoeging. De toevoeging van jetpacks maakt de game ook moeilijker omdat je jouw zuurstof goed moet managen wil je niet zonder zitten. Het maken van grote sprongen zorgt dan ook voor een stevigere consumptie van de door jou vergaarde zuurstof. Zie maar eens de vijanden van je af te slaan terwijl je blauw aanloopt en naar adem hapt.
Borderlands Pre-Sequel jetpacks

Veelbelovend

Borderlands is de beste verkochte franchise van 2K en heeft een enorme hoeveelheid fans. De game is dan ook voortgekomen uit de vraag van de community, maar met de successen van de vorige games en DLC's is het een enorm uitdaging om dit te evenaren. Het spel moet immers wel aanslaan bij de fans en men moet niet het gevoel krijgen dat men zomaar nog een game maakt omdat het bij de vorige ook lekker liep.
We hebben een korte inzage gekregen in de game maar het ziet er veelbelovend uit. De game loopt op dezelfde engine als de vorige delen en ziet er grafisch een stukje beter uit dan Borderlands 2. Het belangrijkste is dat de sfeer uit de vorige delen niet verloren gaat in The Pre-Sequel. Wat men liet zien was onmiskenbaar Borderlands in elk opzicht van de game. Zo liet men in een paar quotes van de personages meteen weer de ijzersterke humor van Borderlands terugkomen. De Vault Hunters onder ons mogen hun borst nat maken want deze Pre-Sequel gaat genoeg nieuws in petto hebben. De game heeft nog geen releasedatum maar staat op de planning voor dit najaar en komt naar de Xbox 360, PlayStation 3 en PC.