BioShock 2 Preview

Preview
woensdag, 23 december 2009 om 18:30
xgn google image
Het vervolg op één van de beste shooters van 2007 ligt over een paar maandjes al in de winkels. We hebben het hier natuurlijk over BioShock 2. Duik wederom met ons naar de onderwaterwereld Rapture, want wij hebben de game ondertussen al even gespeeld.
BioShock 2 speelt zich ongeveer tien jaar af na het origineel. Dit houdt in eerste instantie in dat Rapture veel veranderd is, zowel qua structuur als ook de inwoners die in de onderwaterstad leven. Leuk om te weten is dat de speler ook locaties gaat bezoeken uit het eerste deel en door andermans ogen kan zien wat voor ravage je in het vorige deel hebt aangericht.
Dit geeft voor zowel de nieuwkomers als de oude bekenden van BioShock een opmerkelijk gevoel. Voor de nieuwkomers is het een indicatie dat Rapture echt een geschiedenis heeft, en voor de spelers van het vorige deel geeft het toch zowel gevoel van continuiteit als nostalgie, omdat jij in principe de resultaten van jouw acties in de vorige delen duidelijk terug ziet. Die acties hebben achteraf dus echt invloed gehad op de onderwater stad.
BioShock 2 Screenshot 106737 BioShock 2 Screenshot 106731 BioShock 2 Screenshot 116050
Jij, een Big Daddy?
In BioShock 2 kruip je in de huid van een Big Daddy. Een Big Daddy? Ja, inderdaad, zo’n duikpak dragende lomperik die Rapture in het eerste deel onveilig maakte. Er is echter één opmerkelijk verschil met de Big Daddy's in het eerste deel en degene die jij speelt, namelijk bewustzijn.
Er is nog niet zoveel bekend over wat er precies gaande is maar jij hebt dus bewustzijn, wat ongekend is voor een Big Daddy. Je wordt tevens wederom begeleid door een persoon die jou instructies geeft. In het eerste deel bleek jouw helper niet te vertrouwen te zijn, dus dat wordt in dit deel extra goed oppassen.
De sfeer die BioShock kende is duidelijk aanwezig. Bij BioShock 2 heeft de ontwikkelaar er nóg een schepje bovenop gedaan door de stad levendiger over te laten komen, door bijvoorbeeld die kleine referenties naar het eerste deel. Verder is de bevolking in zowel getalen als soorten uitgebreid.
Wat duidelijk zorgt voor een verandering in speelstijl, en waardoor BioShock 2 ook gelijk zo fris aanvoelt, is het feit dat je als een Big Daddy speelt. In het vorige deel was je in principe een indringer voor de inwoners, ook wel ‘splicers’ genoemd. Ditmaal ben jij één van hen en reageren ze ook totaal anders. Verwacht echter geen vrolijk kampvuur en 'cumbaya' zingende splicers, want je bent nog net zo’n bedreiging voor hen als eerst.
BioShock 2 Screenshot 130605 BioShock 2 Screenshot 130607 BioShock 2 Screenshot 116060
Meer plasmids gebruiken
De aanpak die de speler moet gebruiken is echter wel veranderd. In Rapture is er namelijk een constante strijd om een goedje genaamd ‘Adam’, wat een beetje de drive is van alle zaken in Rapture. Genetische manipulatie speelt namelijk ook een grote rol in BioShock 2. Net als in het eerste deel kun jij zogeheten ‘plasmids’ gebruiken om jezelf genetisch te manipuleren. Tevens ben jij de enige Big Daddy die dat kan, wat ook weer interessant is, kijkend naar het verhaal.
Compleet nieuw is het dual wielden van plasmids en de normale vuurwapens. De speler wordt zo nog meer verleid om gebruik te maken van de plasmids, wat in het eerste deel verloren ging je constant moest wisselen tussen plasmids en vuurwapens. Nu is het lekker simpel: met de linker trigger controleer je de plasmids en met de rechter trigger je vuurwapen.
Hierdoor zullen de gevechten in de game een stuk interessanter worden, maar zeker niet makkelijker. Je komt namelijk ook sterkere vijanden tegen, zoals de Big Sister. Wat haar rol in het verhaal is, blijft nog onduidelijk, maar zeker is wel dat ze het tegenovergestelde van een Big Daddy is. In plaats van lomp en log, springt de Big Sister alle kanten op en maakt het je flink lastig.
BioShock 2 Screenshot 116064 BioShock 2 Screenshot 116058 BioShock 2 Screenshot 116048
Op ontdekkingstocht
Belangrijk is ook deze keer weer om goed om je heen te kijken. Zo liggen overal items die je kunt oppakken, zoals geld en ammo. Met dat geld kun je onderweg weer upgrades kopen die je hard nodig hebt. Interessanter zijn echter de verborgen ruimtes. Door gebruik te maken van bepaalde plasmids kun je soms in bij nieuwe gebieden komen. Zo kun je een flinke hoop ijs laten smelten door een vuurbal te schieten met je plasmid. Vervolgens vind je daarachter weer een ruimte waarin een nieuwe plasmid klaarligt, namelijk eentje waarmee je vijanden kunt bevriezen. Even te tijd nemen om op ontdekkingstocht te gaan, is dus zeker de moeite waard.
Nu ook met multiplayer
BioShock 2 kent voor het eerst ook een volwaardige multiplayer modus. Sterker nog, tijdens het ontwikkelen van de game hebben maar liefst twee verschillende ontwikkelstudio’s aan de game gewerkt: één werkte aan de singleplayer en één aan de multiplayer. Dit om ervoor te zorgen dat beide modi genoeg aandacht krijgen, wat ze ook verdienen.
Het lijkt er tevens op dat de multiplayer erg interessant wordt. Niet alleen kunnen we een Call of Duty-achtig classes en customizable systeem verwachten maar de multiplayer zal zelf op een andere tijdlijn gaan ‘afspelen’ dan de singleplayer van BioShock 2. Wat dit precies inhoudt is voor ons ook nog niet helemaal duidelijk maar het klinkt erg interessant.
Nu al overtuigd
Ondanks dat we alleen maar één level hebben kunnen spelen zijn we er nu al van overtuigd dat BioShock 2 gewoon weer een topper wordt. De vraag is van wat voor formaat, want qua gameplay was er naast enkele goede aanpassingen nog niets revolutionairs te ontdekken. Erg benieuwd zijn we wel naar de verhaallijn, nieuwe vijanden en plasmids en natuurlijk de multiplayer modus. Het is nog even afwachten, want de game ligt pas in februari in de winkels, maar wij zijn in ieder geval al erg enthousiast.