Battlefield: Bad Company 2 Preview

Preview
door Timo
woensdag, 06 januari 2010 om 18:00
xgn google image
Humor, geweld, verschillende legervoertuigen en vele wapens lijken de meest geweldige ingrediënten voor een videogame. Battlefield: Bad Company 2 bevat dit allemaal. Maar houdt dit in dat het een regelrechte topper is? Wij gingen alvast met de game aan de slag.
De B-company
Ook in dit vervolg op Battlefield: Bad Company zul je natuurlijk weer deel uitmaken van de ‘B’ compagnie. Je zal jezelf een weg moeten banen over gevaarlijke bergtoppen, door dichtbegroeide jungles en door stoffige dorpjes. Dit doe je natuurlijk niet zomaar even. Je krijgt hiervoor een groot arsenaal aan dodelijke wapens en voertuigen tot je beschikking. Schiet, knal en raas dus door de missies en roei alles uit wat in je weg staat.
Volgens ontwikkelaar DICE biedt de singleplayer uit dit tweede deel een meer volwassen en volledige ervaring. Maar daar houdt het niet mee op. Hoewel de singleplayer nu grootser wordt dan eerst, beloofd vooral de multiplayer nog groter te worden, en daar ligt dan ook de focus van de game. Na een presentatie op de GamesCom van dit jaar over de multiplayer, zijn we er nu zelf mee aan de slag gegaan. En de mutliplayer gaat nog dieper dan we gedacht hadden.
Samenspelen…
In Bad Company 2 staat eigenlijk het samenspelen centraal. Je speelt met maximaal 24 man samen. Wij hebben de gamemodus ‘Rush' gespeeld, waarin het de bedoeling is om de kratten van je vijand te vernietigen. Het verdedigende team moet natuurlijk voorkomen dat deze kratten kapot gaan. De grote map wordt in het begin opgedeeld in verschillende gedeeltes. Je begint bij het begin: het aanvallende team komt eraan en het verdedigende team moet twee wapenkratten verdedigen. Wanneer deze door het aanvallende team kapot zijn gemaakt, rukt het aanvallende team op en verplaatst de map zich als het ware.
Naast dat, zorgt de bekende destructie in de Bad Company serie ook voor nog meer variatie. Alles kapot knallen is nu nog beter en mooier. DICE heeft dit alles dan ook de mooie naam 'Destruction 2.0' gegeven. Dit is niet voor niets, aangezien het ook echt een stuk verbeterd is. Een muurtje gaat niet meer zo makkelijk kapot als in deel één, maar een gebouw stort wel veel beter in. De constructie zelf blijft nu niet altijd staan, maar het hele gebouw kan gewoon in elkaar zakken. Dit is niet alleen mooi, maar biedt ook een tactisch voordeel. Als jouw vijanden nergens achter kunnen verschuilen, zijn ze natuurlijk makkelijker af te knallen! Maar pas op, dit werkt beide kanten op.
Battlefield: Bad Company 2 Screenshot 133449 Battlefield: Bad Company 2 Screenshot 133447 Battlefield: Bad Company 2 Screenshot 131127
…en dingen vrijspelen!
Maar, daar stopt de variatie aan gameplay nog niet mee. Wat dacht je namelijk van de vier verschillende klassen, 50 verschillende rangen, vijftien land-, lucht- en watervoertuigen en de nieuwe 'Squad Deathmatch' modus. Maar eerst over de vier verschillende klassen. Dat zijn de Medic, Engineer, Recon en Assault klassen. Je kunt per klas kiezen uit totaal 46 verschillende wapens en pistolen, vijftien gadgets en dertien karakter specificaties. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld bij Assault een XM8 als hoofdwapen kiest, een M9 als pistool, een 40mm grenade launcher voor je XM8 als gadget, en dan nog drie karakter specificaties, zoals een betere bescherming, lichtere bescherming waardoor je sneller kunt rennen en een spuitje waardoor je langer overleefd.
Duidelijk is dus dat je echt heel veel kunt aanpassen aan jouw karakter in de game. Al deze dingen speel je constant vrij door verschillende scores te halen voor bepaalde klassen. Dit zorgt ervoor dat je alsmaar door wilt spelen om weer nieuwe dingen vrij te spelen. Dit scoresysteem wordt vaak vergeleken met Modern Warfare. Echter is dit in Bad Company 2 een stuk uitgebreider en gaat het dan ook een stukje dieper.
Nu we het dan toch over de vergelijking met Modern Warfare hebben, kun je ook wel zeggen dat Bad Company 2 een stuk realistischer is. Niet alleen op het gebied van gameplay, maar ook het geluid in het spel klinkt super realistisch. Het klinkt echt verschrikkelijk mooi. Een schot klinkt bijvoorbeeld anders als jij in een gebouw staat, dan als jij buiten staat. Ook laat een explosie je op het puntje van je stoel zitten.
Voorlopige conclusie
Of de singleplayer van Battlefield: Bad Company 2 top wordt is nog even afwachten. We kunnen in ieder geval wel concluderen dat de multiplayer van Bad Company 2 nu al geweldig in elkaar steekt. De game ziet er online goed uit en de variatie in gameplay is geweldig groot en zal voor meer dan genoeg uurtjes aan speelplezier zorgen. De diversiteit in alleen al één map belooft heel veel goeds. En uiteraard heeft ontwikkelaar DICE nog tot maart de tijd om alles verder te perfectioneren. Dit is Battlefield zoals we het kennen en willen, maar dan nog beter!

Populair Nieuws