Battleborn Preview - Game blaakt van zelfvertrouwen

Preview
vrijdag, 14 augustus 2015 om 11:38
xgn google image
Gamers willen vermaakt worden, simpel als dat. Het maakt niet uit hoe, zo lang er maar iets spectaculairs of unieks gebeurt. Battleborn biedt vooral spektakel en is een co-op game om in de gaten te houden. We checkten de game nogmaals op gamescom. Onze bevindingen lees je in deze Battleborn preview!
Battleborn gooit hoge ogen door min of meer van alle markten thuis te zijn, zoals Hugo al eerder aangaf in de Battleborn E3 hands-on. Het spel biedt een singleplayer ervaring, focust op co-op, en is ook nog eens een soort arena shooter. Of het op al die vlakken weet uit te blinken, valt nog te bezien, maar het getuigt wel van lef. En daar houden we van.

Alles mixen en dan krijg je Battleborn!

Ondergetekende is zeer groot fan van de Borderlands franchise en het is dezelfde ontwikkelaar, Gearbox, die verantwoordelijk is voor Battleborn. Daarom liggen de verwachtingen hoog, want de Borderlands games staan als een huis.
Als geen ander weet Gearbox namelijk meerdere genres met elkaar te vermengen en daar een uniek product van te maken. In Battleborn zien we een tactisch snufje, met de invloed van actie-RPG á la Diablo, gecombineerd met wat MOBA en dan nog wat schietelementen erbij. Zoiets.
Toch zie je in één oogopslag dat Battleborn een gloednieuwe IP is en de game blaakt nu al van zelfvertrouwen. Wat goed is, want zó zet je een nieuwe IP in de markt. Gewoon vol trots laten zien wat je allemaal kan. Een tikkeltje arrogantie op zijn tijd is niet verkeerd. Het siert Battleborn vooralsnog. Bovendien moet je alles ook niet te serieus nemen; het motto van de game.
Battleborn preview

Absurd leuke personages

Zo straalt de multifunctionele shooter met een (te) vrolijk kleurenpalet en knipogen, heel wat over-de-top personages uit naar de speler. Hoe gekker, hoe beter. De game zal bij het begin 25 personages tellen, waarbij Rock Hawk nu al een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten op gamescom.
Deze knotsgekke vogel beschikt over een rocket launcher én kan ook nog eens vliegen. Dat geeft gevechten opeens aardig wat mogelijkheden als je bedenkt dat je kan beslissen of je op de grond het gevecht ingaat, of toch (lafjes... of strategisch?!) in de lucht gaat hangen.
Je zal in ieder geval moeten lachen om al die absurde personages in de game. Het is goed te zien dat Gearbox wil uitpakken met een breed arsenaal aan wapens én personages! En dat allemaal om op pad te gaan voor die ene missie. Iets wat te maken heeft met een ster. Ja, een verhaal kan soms zo simpel zijn. Alle soorten rassen in de game vechten om een ster, omdat hun eigen ster verloren is gegaan en er maar één over is, en, en en..

XP harken

Ach, wat boeit het? Je speelt geen Borderlands voor het verhaal. En dat ga je met Battleborn ook niet doen. Dit speel je voor een goede dosis humor enne... ter lering ende vermaeck. Vermaakt hebben we ons dan ook zeker tijdens gamescom toen we een potje co-op gingen knallen.
De opzet ziet er voor Borderlands spelers vertrouwd uit. Er is een map voor een mooi overzicht en even wat knoppen indrukken wijst je de verschillende moves uit. En dan is het samen op pad gaan en XP vergaren. De vijanden die we tegenkwamen in Battleborn zorgden voor een glimlach op ons gezicht, evenals de soepele besturing. In dit stadium voelt de game al lekker aan. En dan is het o zo verslavend om XP te vergaren en te gaan levelen!

Gaat het wel diep genoeg?

Al stuitte dat ons ook meteen een beetje tegen de borst. Net zoals Borderlands bevat Battleborn een skilltree, maar die ziet er vooralsnog wat te simpel uit. De mogelijkheden zijn minder; het systeem gaat minder diep. Leuk voor nieuwkomers, maar niet voor de doorgewinterde Borderlands fan.
De achterliggende gedachte van Gearbox is dat het geen levelsysteem wil neerzetten waarbij mensen één personage aanmaken en dan allerlei mogelijkheden uit de game niet zien. Daarom moet het levelen nu sneller verlopen. De skilltree heeft nu twee vertakkingen in plaats van drie. We waarderen de achterliggende gedachte, maar zijn gelijktijdig op onze hoede: wordt dit niet té makkelijk?
Battleborn Preview

Voordeel van de twijfel

Te snel kunnen levelen in een game is niet leuk, en te snel alle opties gezien hebben ook niet. Ons is verteld dat Gearbox nog volop de game aan het balanceren is. En dus mogen er niet te snel conclusies getrokken worden. Dat doen we dan ook niet. Want een game met een eigen smoel, die blaakt van zelfvertrouwen geven we graag het voordeel van de twijfel! Want we willen maar één ding: dat dit een hele vette IP wordt!