Tijdens gamescom mochten wij een presentatie van directeur Thierry Dansereau over de verschillende technologieën in
Assassin's Creed Shadows bijwonen. Nu we alles weten over wat er onder de kap zit, hebben wij de details voor jullie verzameld en op een rijtje gezet.
Hoge verwachtingen
Feudaal Japan is een van de meest geanticipeerde settings voor de Assassin's Creed games. Dat betekent dat een droom voor fans eindelijk uitkomt, maar ook dat de verwachtingen erg hoog zijn. Dansereau verzekert ons ervan dat ze zich hier goed bewust van zijn. Daarom hebben ze Assassin's Creed Shadows de extra aandacht gegeven die het verdient.
Assassin's Creed Shadows wordt niet alleen de mooiste AC game ooit, het zal ook een mijlpaal worden waar latere games van
Ubisoft zich aan gaan meten. Veel van de systemen die hiervoor gebouwd zijn, zullen ook gebruikt worden voor games in de toekomst. Dat maakt het nog extra belangrijk dat alles goed werkt en alles optimaal gebruikt wordt.
Voor dit zet Dansereau drie pilaren op de voorgrond: fotorealisme, realisatie en een dynamische wereld. Deze aspecten gebruikt
Ubisoft niet alleen om de game mooier te maken, het zorgt ook voor extra immersie door de wereld tot leven te brengen. Op elk van deze drie pilaren ging de presentatie dieper in.
De drie pilaren
Ubisoft wil Assassin's Creed Shadows dichtbij foto realistisch maken. Hiervoor gebruikt ze onder andere ray tracing om de meest realistische lichteffecten te maken die goed reageren op de wereld om je heen. Met 'virtual geometry' vermijdt ze bijvoorbeeld ook dat objecten laden terwijl jij rond aan het lopen bent. Zo krijg je niet die irritante pop-in.
Realisatie bereikt Ubisoft met details en immersie. In Shadows breken bijvoorbeeld muren en bamboe als ze aangevallen worden. Ook heeft het ontwikkelaarsteam Atmos gemaakt om dynamisch weer te genereren. Atmos simuleert wolken, wind en percipitatie zoals regen- en sneeuwval constant, zodat het weer op realistische wijze verandert. Voordat het gaat regenen zullen eerst grijze wolken in de lucht verschijnen.
De wereld reageert ook dynamisch op veranderingen. Niet alleen veranderen de seizoenen gedurende het spel, wachters gaan bijvoorbeeld schuilen als het regent. Ook kan sneeuw van daken vallen als jij erop aan het sluipen bent, wat patrouilles kunnen opmerken. Weersomstandigheden kunnen dus invloed hebben op hoe jij naar binnen wil sluipen. Zie je grijze wolken in de lucht, dan wil je misschien even wachten tot het regent.
Geen inhoudelijke details
Over de gameplay en het verhaal werd in de presentatie niet gesproken, dus op deze details zullen we nog even moeten wachten. Hopelijk leren we in de toekomst meer over de setting en protagonisten Yasuke en Naome. Wel hebben wij er alvast
wat gedachten over.
Assassin's Creed Shadows is vanaf 15 november te spelen op
PlayStation 5,
Xbox Series X/S en
PC.