Deze week zijn we bij
Nintendo op bezoek geweest om Arms voor de Nintendo
Switch uit te proberen. Wat we van deze Arms
hands-on vinden kun je hier lezen in deze preview voor Arms.
Kort gezegd is
Arms een vechtgame waarbij je van een afstandje met elkaar op de vuist gaat. Dat is mogelijk omdat de personages in Arms armen hebben die ver uit kunnen rekken. De armen van Spring Man bestaan bijvoorbeeld uit springveren, die van Ribbon Girl uit linten en die van Min Min uit noedels. Zo maakt Nintendo het mogelijk om toch een potje te kunnen vechten zonder dat je te dicht bij elkaar hoeft te staan.
Motion controls doen het opvallend goed
Dat vechten kun je met vrijwel iedere bewegingsoptie doen die je je kunt bedenken voor de Nintendo Switch. We hebben ze allemaal even aan de tand gevoeld en best verrassend concludeerden we dat de bewegingscontrole, met een Joy-Con in iedere hand, het beste werkt. Op deze manier heb je een finesse over je armen met bijvoorbeeld het geven van effect aan je slagen die niet te overtreffen is met een andere controller. Bij veel titels ben je in het nadeel als je met bewegingscontrole speelt, denk aan
Mario Kart 8 Deluxe, maar bij Arms maak je met bewegingscontrole een goede kans tegen een tegenstander die een Pro controller gebruikt of speelt in handheldmodus.
Aan de slag met alle modi
Tijdens onze Arms hands-on zijn we met alle nieuwe modi aan de slag gegaan en daaruit blijkt dat Arms het helderste schijnt in de 1 vs 1 modus, waarin je het opneemt tegen een andere levende tegenstander. Modi als Hoops en 1 vs 100 zijn een prettige toevoeging voor wat afwisseling maar dit is vermoedelijk niet waar je de meeste tijd zult besteden. Samen spelen met je vrienden of tegenstanders online is waar de kracht ligt van Arms. In je eentje is er ook genoeg te doen, maar kan het gaan vervelen om tegen de iets te makkelijke computer te spelen (al kun je bij een toernooitje de computer ook heel sterk maken).
De 1 vs 100 modus is er speciaal voor singleplayer gamers en die zullen hier wel wat plezier uit kunnen halen. Golven van vijanden komen over je heen totdat je er 100 hebt verslagen, maar de tegenstanders worden steeds sterker dus het is best een uitdaging om het tot de 100 te schoppen. Zodra je knock-out wordt geslagen is het voorbij en mag je weer opnieuw beginnen, maar gelukkig ben je maar iets van tien minuten bezig om door de complete modus heen te spelen. In onze eerste pogingen kwamen we net voorbij de 60 dus die 100 ligt nog lonkend aan de horizon.
Hoops, V-Ball en Skillshots zijn modi die je tussendoor snel even kunt oppakken. De rondes zijn meestal kort dus je kunt meteen doorgaan om revanche te nemen. Zodra je de besturing een beetje onder de knie hebt kunnen deze potjes best spannend worden als spelers aan elkaar gewaagd zijn. Dit kan voor een leuke afwisseling zorgen als je het normale vechten even moe bent.
Ten slotte zijn we nog aan de slag geweest met de 2 vs 2 modus en we zijn nog steeds niet zeker wat daar gebeurde. Het is één grote chaos. Er gebeurt zoveel op je scherm dat het moeilijk is om alles bij te houden en het kost dan ook wat moeite en samenwerking om het tot een goed einde te brengen. Het leuke aan deze modus is dat je met een bungeetouw aan je teamgenoot zit vast geknoopt dus als die weggeslagen wordt dan vlieg je er al snel achteraan.
Nieuwe karakters
Dan zijn er nog de nieuwe karakters waarmee we aan de slag gegaan zijn. Als je de Nintendo Direct over Arms hebt gezien dan heb je al kennis kunnen maken met Kid Cobra, Twintelle en Byte & Barq. Het zijn weer uiterst unieke karakters die ook anders spelen in een gevecht. We hebben tijdens de Arms hands-on de nieuwe karakters alvast even mogen proberen.
Onze favoriet zijn de robotische politieagent Byte en zijn robothondje Barq. Behalve dat Barq ontzettend schattig is, helpt hij ook goed mee tijdens gevechten. Met zijn tong kan hij rake klappen uitdelen en als je op zijn hoofdje springt dan zal hij je extra hoog de lucht in katapulteren. Daarnaast staat hij ook gewoon altijd in de weg wat best frustrerend kan zijn voor een tegenstander die jou juist wil raken.
Kid Cobra is een snelle tegenstander die een snelle dash kan maken. Handig om te ontwijken maar ook om plots voor een tegenstander op te duiken. Twintelle weet de meeste tegenstanders al zich op te laten geven door even met haar heupen te wiegen en voor de rest gooit ze haar kapsel in de strijd. Ze gebruikt haar armen niet om te vechten maar de twee staarten op haar hoofd.
Arms hands-on - De volgende Nintendo hit?
Het is wel duidelijk dat Arms een nieuwe hit van Nintendo gaat worden. Arms gaat creatief om met het vechtgenre en voegt er een vleugje Nintendo-magie aan toe om het geheel compleet te maken. Probeer de game dan ook zeker even uit tijdens de
demo-events die gepland staan voor 27 en 28 mei en 3 en 4 juni. Arms komt 16 juni uit voor de Nintendo Switch en dan is Nintendo weer een potentiële topper rijker.