Absolver Preview - Duizelingwekkend aantal opties

Preview
vrijdag, 08 juli 2016 om 17:44
xgn google image
Devolver Digital timmert hard aan de weg als uitgever en heeft ook Absolver onder haar hoede genomen, een unieke fighting game. Wij gingen op de E3 langs bij Devolver en ontwikkelaar Sloclap voor een uitgebreide Absolver preview, om te kijken welke richting de titel opgaat.
Absolver is een titel die een stuk dieper gaat dan je op het eerste gezicht verwacht. Ontwikkelaar Slocalp legde ons bij de Absolver preview de basis uit en de besturing van het personage, wat neerkwam op het oude en vertrouwde als het gaat om fighting games. Je hebt een zwakke en een sterke aanval en je kan sprinten, rollen en blokken. En als je meer wilt focussen op een bepaalde tegenstander, dan kan je met een druk op de knop de camera locken op een vijand of zelfs een object.
Het is een simpel besturingssyteem dat bij de meeste mensen in hun vingers zit, maar het is belangrijk om snel te basis onder de knie te hebben, voordat je het diepe in wordt gegooid. Want na de eerste paar gevechten, werd Absolver preview plotseling een stuk complexer dan een simpele fighting game met een paar standaard aanvallen. We maakten namelijk kennis met het echte vechtsysteem van Absolver.
Absolver preview

Overweldigd door opties in de Absolver Game Hands-on

We konden op elk moment in de Absolver Game Hands-on het spel pauzeren, om het combo menu te openen. Hierin is het mogelijk om de lichte aanvallen en de sterke aanvallen aan te passen, maar ook naar welke volgende aanval die aanvallen leiden. Je kan maximaal drie verschillende lichte aanvallen achter elkaar combineren en op elk moment een zware aanval gebruiken, behalve na de derde lichte aanval.
Dat er geen zware aanval mogelijk is na de derde lichte aanval, komt doordat de laatste lichte aanval en elke zware aanval kan leiden naar een andere combinatie van aanvallen. Je kan op elke oriëntatie (linksboven, rechtsboven, linksonder en rechtsonder) een aanvalscombinatie instellen. Tijdens gevechten kan je ook handmatig wisselen tussen de oriëntaties om ervoor te zorgen dat je de juiste aanval hebt voor de juist situatie.
Alle aanvallen verschillen namelijk veel van elkaar en hebben ook tactische consequenties. Je kan bijvoorbeeld een combinatie van lichte aanvallen instellen, met als laatste een lichte aanval die de tegenstander verlamt. Je kan vervolgens instellen dat die laatste aanval je oriëntatie verandert, waarbij de combinatie begint met een aanval die extra schade doet tegen verlamde tegenstanders.
Absolver preview

Voor ieder wat wils

Daarnaast heeft ontwikkelaar Sloclap ook nog eens meerdere speelstijlen erin gestopt, waarvan we er helaas maar één konden uitproberen bij de Absolver Game Hands-on. Deze vechtstijl specialiseert zich in het pareren van aanvallen, om vervolgens toe te slaan met extra schade. Het is een vrij bekende vechtstijl, maar zo simpel is het nog niet in Absolver, want tegenstanders kunnen ook hun aanval voorttijdig annuleren – een schijnbeweging – zodat je de aanval niet kan pareren.
Hoeveel vechtstijlen er in de volledige game zitten wilde Sloclap nog niet laten weten, maar wel dat er genoeg stijlen in zullen zitten dat er voor iedereen een stijl inzit die past bij zijn of haar voorkeur. We zagen ook een computergestuurde vijand gebruikmaken van een andere vechtstijl, die juist het blokken van aanvallen achter zich laat en volledig richt op het ontwijken van aanvallen.
Absolver preview

Oppassen voor vriendelijke vuisten

Zoals we net zeiden vochten we tegen een computergestuurde vijand, want Absolver heeft meerdere game-modi, die we allemaal konden proberen in de Absolver preview build. De eerste is simpelweg singleplayer, waarbij je een karakter maakt en je een weg vecht door hordes aan vijanden en prachtige omgevingen. Tegenstanders zullen ook regelmatig voorwerpen laten vallen, die je kan gebruiken. Dit verschilt van potions en geld, tot nieuwe uitrustingen en zelf nieuwe wapens, die ook weer allemaal hun eigen vechtstijl kennen.
Het is ook mogelijk om de singleplayer modus te doorlopen met een vriend of vriendin, die met een druk op de knop jou kan helpen met de behoorlijk pittige gevechten. Pas wel op, want friendly fire stond in de game aan en we hebben een paar keer een vuist in ons gezicht gekregen die niet oorspronkelijk voor ons bedoeld was.
Daarnaast is het ook mogelijk om PvP-gevechten uit te voeren in speciale arena’s. Dit is een tactische aangelegenheid, waar strategie en het lezen van je tegenstander van groot belang is. Helemaal door middel van schijnbewegingen, het pareren van aanvallen en de eindeloze combinaties aan aanvallen die er mogelijk zijn lijkt het eerder op een schaakspel. Ze zijn nog het beste te vergelijken met PvP-gevechten uit Dark Souls.
Absolver preview

Mooie tijd doorgebracht met de Absolver preview

Onze tijd met de Absolver preview was een mooie tijd, waar we zeer van hebben genoten. De gevechten zijn intens, tactisch en zelfs tegen de meest simpele vijanden moet je constant opletten. Absolver heeft overigens ook nog eens een fenomenale art direction, die onze mond open deed vallen bij de prachtige vergezichten en personages. Helaas moeten we nog wel wachten tot 2017, voordat we met de volledige versie van Absolver aan de slag mogen gaan.