A Song of Ice and Fire: A Game of Thrones Preview

Preview
door Wouter
zaterdag, 07 april 2012 om 14:00
xgn google image
Nadat het boek werd verfilmd tot een serie en 'vergamed' tot een real-time strategy game, kon je er op wachten dat er ook een RPG van werd gemaakt. We hebben het natuurlijk over de populaire franchise Game of Thrones. Onlangs gingen we op visite bij uitgever Focus Home Interactive om een kijkje te werpen op A Song of Ice and Fire: A Game of Thrones. Maar of het spel net zo goed gaat worden als de serie en het boek is nog maar de vraag.
Menigeen vindt dat tv en games gescheiden moeten blijven. Gameverfilmingen en filmgames worden niet altijd goed ontvangen, maar bij Game of Thrones zou daar best wel eens verandering in kunnen komen. In plaats van zich aan het bekende verhaal te houden, vertelt het spel namelijk een geheel nieuw verhaal. Weliswaar nog steeds in het Game of Thrones universum, maar dan ergens op de achtergrond. Hoe dit precies uitpakt, lees je hieronder.
Doorgewinterde helden
Door twee nieuwe helden te introduceren, die hun avonturen op de achtergrond van het verhaal van het boek beleven, heeft ontwikkelaar Cyanide heel veel vrijheid. De studio hoeft zich niet met de gebeurtenissen van het boek bezig te houden en kan gewoon zijn eigen verhaal creëren. Dat neemt niet weg dat het spel nog steeds heel dicht bij het originele verhaal blijft. Bekende plekken en personages maken net als de muziek allemaal hun opwachting in Game of Thrones. Zelfs een aantal originele stemacteurs en schrijver George R. R. Martin werken mee aan de ontwikkeling. Zoals het er naar uitziet hoeft een fan van de serie zich geen zorgen te maken over een slechte adaptatie.
Maar over wie gaat het dan in het spel Game of Thrones? Zoals we eerder al schreven ga je aan de slag met twee karakters, en wel met Mors en Alester. Ieder heeft weer zijn eigen specialiteiten en eigen verhaal. Hoofdstuk voor hoofdstuk zul je steeds van verhaal naar verhaal springen tot je op een punt bent aangekomen dat de verhalen elkaar kruisen. Dan besluiten de helden samen verder te reizen in een team. George Martin heeft heel veel aandacht besteed aan deze karakters en er zo voor gezorgd dat ze perfect in het originele verhaal passen. De gebeurtenissen van boek en spel sluiten naadloos op elkaar aan.
Tactisch vechten
Mocht je echter spectaculaire gevechten verwachten in Game of Thrones, dan zul je van een koude kermis terugkomen. Het is een tactische role-playing game die een beetje te vergelijken is met Dragon Age. Dat betekent dat een personage met een druk op de knop een tegenstander blijft aanvallen. Ondertussen kun je speciale aanvallen afvuren tussen de reguliere aanvallen door. Gewoon roekeloos dingen aanklikken zit er niet in. Tegenstanders kunnen ook van dit soort aanvallen afvuren en die komen best hard aan. Zo kun je bijvoorbeeld voor een aantal seconden worden verdoofd, en in die paar seconden kan een vijand veel schade aanrichten. Door middel van een icoontje boven het hoofd van een tegenstander kun je zien welke aanval hij gaat uitvoeren. Je moet dus goed kijken naar wat je tegenstander van plan is en daar je aanvallen op afstemmen.
Jammer genoeg kregen we nog niet heel veel te zien van het vechtsysteem. Het blijft dan ook nog even afwachten op hoe het verder gaat uitpakken. Zoals het er nu uitzag kwam het een beetje saai en dof over. We hopen daarom dat Cyanide hier nog wat werk aan verricht. Het role-playing gedeelte zag er daarentegen wel heel goed uit. Mors en Alester stijgen naarmate het verhaal zich vordert in level en daar komen natuurlijk weer wat extra’s bij kijken. Zo krijg je punten om te verdelen in de standaard dingen, zoals ‘Strenght’ en ‘Intelligence’, maar ook krijg je punten om onder wapen-categorieën te verdelen. Ben je iemand die graag met een hakbijl vecht, dan kun je in de desbetreffende categorie punten stoppen om zo beter te worden met dat wapen. Ondanks dat je met een voorbepaald karakter speelt, kun je deze toch naar je eigen hand zetten.
Lineair verhaal
Met George Martin verantwoordelijk voor het verhaal, komt ook een prijs. In Game of Thrones kun je niet naar hartenlust rondzwerven zoals we dat bij een game als Skyrim deden. Het is een lineaire game waar je steeds tussen steden en gebieden reist. Het voordeel hiervan is wel, als we de ontwikkelaar mogen geloven, dat het verhaal zo veel beter uit de verf komt. En als fan van het boek en de serie willen we natuurlijk dat offer allemaal wel brengen. Sowieso kun je achteraf alle bezochte plekken en steden nog een bezoekje brengen, dus je hoeft niet bang te zijn dat er niets is te doen.
Maar waarom zou je teruggaan naar een plek die je al hebt bezocht? Nieuwe zijmissies natuurlijk. Want ondanks dat Game of Thrones een lineair verhaal vertelt, kun je tussen de verhaallijn door andere mensen helpen met hun klusjes. Hoe je hiermee omgaat moet je zelf weten, maar je reputatie zal in het desbetreffende gebied veranderen aan de hand van hoe je zo’n missie oplost. Of je dus bekend staat als volksheld of als tiran, ligt aan je speelstijl. Wil je graag andere mensen helpen, of handel je liever voor je eigen gewin?
Mooie aanvulling
Voor diegenen die naast het boek en de serie maar geen genoeg kunnen krijgen van Game of Thrones, lijkt het spel een mooie aanvulling te gaan worden. Met de hulp van de originele schrijver bij het verhaal wordt de game goed tussen de gebeurtenissen van het boek geplaatst. De role-playing elementen lijken ook goed in elkaar te zitten, maar wat betreft het vechtsysteem moeten we nog even afwachten. Het kwam nu nog enigszins eentonig over, maar misschien dat dit later in de game wel verandert. Daar kregen we gewoonweg nog te weinig voor te zien. Al met al lijkt Game of Thrones in ieder geval een interessante titel te gaan worden.

Populair Nieuws