PlayStation bestaat 30 jaar en een groot deel van die tijd heeft het platform direct geconcurreerd met Xbox. Maar voormalig PlayStation-baas Shawn Layden twijfelt of dat nog lang zo kan blijven. Wat hem betreft kan de console-oorlog niet veel langer doorgaan.
Fans zijn soms aardig vocaal over of ze PlayStation of Xbox beter vinden. Maar voor Xbox lijkt de eigen console steeds minder belangrijk te worden: het bedrijf brengt meer en meer games naar PlayStation en zorgt bovendien dat je Xbox-games kunt spelen op apparaten die niet eens een console zijn. Voormalig PlayStation-baas Shawn Layden lijkt van mening dat deze nieuwe strategie zo gek nog niet is.
Volgens Layden kan de console-oorlog namelijk niet meer zo heel lang duren (via Eurogamer). De tijd van grote technische sprongen is volgens hem voorbij en consoles zitten qua kracht op een soort plateau. Het verschil in prestaties is nu zo klein dat “alleen honden het verschil horen” (als consoles audio waren). Het verschil tussen consoles zit nu in dingen die veel mensen nauwelijks begrijpen.
Bovendien zijn concurrerende consoles onder de kap bijna hetzelfde. Zowel de PS5 als de Xbox Series X zijn gemaakt met heel vergelijkbare AMD chipsets. Volgens Layden zou het logisch zijn als de console-oorlog binnen een paar generaties stopt en uitgevers collectief achter dezelfde hardware-standaarden gaan staan.
Layden vergelijkt het met de filmindustrie, waarin iedereen collectief achter de formats DVD, blu-ray en 4K blu-ray staat. In het videobandentijdperk waren er nog verschillende soorten banden die met elkaar concurreerden.
Deze visie van Layden geldt alleen voor de concurrentiestrijd tussen PlayStation en Xbox. Nintendo leeft volgens de voormaligt PlayStation-topman teveel in een eigen wereldje om mee te nemen naar hetzelfde eindpunt voor consoles.
Nintendo concurreert ook al generaties lang niet meer op het gebied van steeds krachtiger wordende consoles. In plaats daarvan experimenteert het bedrijf met nieuwe soorten besturing. Nintendo’s meest recente innovatie was het samenbrengen van handheld- en console-gaming in hetzelfde apparaat.