LEGO heeft onlangs de nieuwe retro console onthuld in de
vorm van de LEGO SEGA Genesis. De console komt al heel snel uit, maar fans zijn
niet helemaal blij met de set. Er wordt flink geklaagd. Wat is er precies aan
de hand?
De LEGO Sega Megadrive is pasgeleden onthuld en is wat
kleiner dan de NES of andere consoles. De bouwset bestaat uit 479 stenen en
daarmee maak je de console, twee controller en een cartridge.
Qua formaat zit de Sega set een beetje tussen twee werelden
in. Voor verzamelaars die hopen op een premium displaymodel is de set net te
klein. Voor casual fans en liefhebbers van betaalbare LEGO is het juist een
aantrekkelijke instap. Dit is ook te merken in de reacties van LEGO fans met
een kloppend hart voor de retro console.
De onthulling van de nieuwe LEGO Sega Megadrive (of Genesis)
heeft online namelijk voor behoorlijk wat kritiek gezorgd. Na de grote sets die
voorbijkwamen valt deze kleinere set bij veel Sega liefhebbers niet goed.
Ze zijn vooral teleurgesteld in het formaat, zo blijkt uit
meldingen op Reddit. Een gebruiker schrijft daar dat de prijs van deze te
kleine set te hoog is voor wat je krijgt. Verder zijn reacties bijvoorbeeld:
‘Dit is veel kleiner dan hij zou moeten zijn. Ik vraag me af
waarom dit niet als een premium/volwassen set behandeld is.’
Een ander is nog kritischer:
‘Dit is niet goed. Hij is veel kleiner en de build ziet eruit
als absolute rommel. Ik hoopte dat het on par zou zijn met de NES en de
2600-set.’
Daarnaast zijn er mensen die door deze onthulling twijfelen
over toekomstige releases zoals de PlayStation 1 set die nog onthuld moet
worden.
Niet iedereen is negatief. Er is ook een groep fans die
juist blij is met een kleinere en betaalbare set. Voor hen maakt de
toegankelijkheid het verschil:
‘In mijn optiek is dit geweldig. Hij kost maar 40 euro. Ik
denk dat de LEGO markt wat verzadigd is met sets van 200 dollar over meer dat
nostalgie-bait is. Relatief kleine impulsaankopen zoals dit zijn veel
toegankelijker voor mensen.’