Als je niet kan inloggen bij verschillende overheidsinstanties, dan ligt het niet aan jezelf. Er lijkt momenteel namelijk een storing te zijn bij DigiD, waardoor inloggen onmogelijk wordt gemaakt.
Hoewel er jarenlang kritiek is geweest op de afwezigheid van digitale kennis bij de Nederlandse overheid, wordt het DigiD-systeem vanuit het buitenland geprezen vanwege het gemak. Met één account kan je inloggen bij al je overheidszaken. Of het nu gaat om je belastingaangifte indienen, je studiegeld afbetalen of je zorgverzekering regelen.
Maar om te genieten van dat gemak, moet de dienst natuurlijk wel werken. Met een storing kan alleen wel in één keer het hele systeem eruit klappen. En dat lijkt nu het geval te zijn. Op Allestoringen.nl wordt namelijk gemeld dat er een storing is bij DigiD. Op het moment van schrijven zijn er al meer dan 780 klachten over de dienst.
De problemen gaan voornamelijk om het inloggen. Veel gebruikers kunnen daardoor nu niet bij de verschillende zaken die via de overheid lopen. Daarnaast zijn er ook klachten over de DigiD app en het activeren van een nieuw account.
Niet alleen stromen de meldingen binnen bij Allestoringen.nl, bij Logius - het bedrijf dat gaat over het beheer van DigiD - wordt nu ook de storing gemeld. Het bedrijf is momenteel bezig met een onderzoek naar de storing, om te achterhalen waar de problemen precies vandaan komen. Het is nog niet bekend wanneer de storing is opgelost en iedereen weer gebruik kan maken van alle diensten.
De oorzaak van het probleem is gevonden door Logius en het probleem is opgelost. Gebruikers kunnen nu dus weer inloggen bij alle overheidsdiensten met DigiD.