Normaal zien bedrijven graag dat hun producten worden gebruikt in films en series. Dat was alleen niet het geval voor PlayStation en acteur Jonah Hill.
Het zogeheten product placement - het betalen van een fabrikant om producten te tonen in een film of serie - is in bijna elke productie wel aanwezig, hoe duidelijk of onduidelijk de producten ook in beeld worden gebracht.
Of het nu gaat om het duidelijk in beeld brengen van een bepaalde smartphone, de hoofdrolspeler een bepaald merk bier laten drinken (Heineken kon bijna niet duidelijker aanwezig zijn in Tomorrow Never Dies) of personages laten rijden in een specifieke auto.
PlayStation wilde alleen op geen enkele manier Seth, het personages in Superbad dat gespeeld wordt door Jonah Hill, linken aan hun merk. Het was zelfs zo erg dat de productie een ‘briefje’ kreeg van Sony dat het verboden was voor Hill om de PlayStation of controller aan te raken in de film.
Dat vertelt Seth Rogen op de rode loper bij South By Southwest (via Rotten Tomatoes). Rogen schreef het script voor de film en heeft Seth naar eigen zeggen op zichzelf gebaseerd - vandaar ook de naam voor het personage.
In Superbad kregen we te horen dat het personage van Jonah Hill, Seth, zo verwerpelijk was voor de studio dat ze een verbod oplegden. Er is een scène waarin ze games spelen en Sony had zoiets van 'Jonah kan geen PlayStation aanraken'. Ze hadden zoiets van 'we kunnen hem geen interactie laten hebben met onze producten, omdat het een te verachtelijk personage is'.- Seth Rogen
In de film is uiteindelijk alleen Even, het personage dat gespeeld wordt door Michael Cera, op de PlayStation te zien. Of dat de juiste beslissing is geweest van Sony, dat is moeilijk te zeggen.
Superbad was uiteindelijk wel een gigantisch succes. De film bracht, op een budget van 20 miljoen dollar, meer dan 170 miljoen dollar in het laatje. Bovendien was het de grote doorbraak voor Jonah Hill, evenals Christopher Mintz-Plasse en Emma Stone. Voor de laatste twee acteurs was Superbad zelfs hun filmdebuut.