Naughty Dog is momenteel één van de kroonjuwelen van Sony. Volgens oprichter Andrew Gavin was het een noodzaak dat de studio werd verkocht aan de uitgever.
Al sinds de jaren 80 is Naughty Dog actief in de game-industrie. De studio is opgericht in 1984, lang voordat het faam vergaarde met titels als Crash Bandicoot, Jak and Daxter en Uncharted. Crash stond ook al snel bekend als PlayStation-mascotte, maar voor die titel hield de studio zich niet bezig met de console van Sony.
Door het succes van de verschillende Crash Bandicoot games kreeg Sony wel interesse in het bedrijf en in 2001 werd Naughty Dog overgenomen door de uitgever. Op LinkedIn laat Andrew Gavin, één van de oprichters van de studio, weten dat het een juiste beslissing was om het bedrijf te verkopen aan Sony.
De reden daarvoor zijn de kosten voor het ontwikkelen van games die de lucht in zijn geschoten. Waar het maken van een game in de jaren 80 ongeveer 50.000 dollar kostte, was het budget voor Jak and Daxter in 2001 al gestegen naar 15 miljoen dollar. The Last of Us Part 2 had zelfs een prijskaartje van 220 miljoen, een indicatie hoeveel de kosten verder zijn gestegen door de jaren heen.
Zonder de steun van Sony was Naughty Dog mogelijk al kopje onder gegaan, maar dat is niet het enige voordeel van de overname geweest, zo laat Gavin weten.
Het ging erom de studio de middelen te geven om de best mogelijke games te blijven maken, zonder verpletterd te worden door de torenhoge kosten en de verlammende angst dat één misstap alles zou verpesten. Achteraf gezien was het de juiste beslissing.- Andrew Gavin
Het geeft Naughty Dog nu ook de mogelijkheid om te experimenteren met nieuwe IP’s. Niet alleen met het inmiddels zeer succesvolle The Last of Us - dat destijds ook een gok was - maar ook met de nieuwe game die nu in ontwikkeling is.
Tijdens The Game Awards heeft de studio namelijk Intergalactic: The Heretic Prophet aangekondigd. Naughty Dog houdt momenteel nog de lippen stijf op elkaar als het gaat om de gameplay en releasedatum.