De
Nintendo eShop is niet bepaald geliefd onder fans. Dat heeft er deels mee te maken dat slechte games vaak erg hoog stonden in de ranglijsten. Dat heeft Nintendo nu aangepast.
Wie
Switch-games vaak digitaal koopt, heeft waarschijnlijk de nodige klachten over de eShop. Hij is bijvoorbeeld erg traag, maar een misschien wel groter probleem was dat
shovelware games, titels die op een koopje gemaakt worden (soms met AI) en vaak niet heel goed zijn, hoog plaatsten in bijvoorbeeld ranglijsten. Maar Nintendo heeft nu aangepast hoe de ranglijsten werken.
Voorheen waren het de meest gedownloade games in de afgelopen 14 dagen die hoog plaatsen op ranglijsten. Zodoende was het de strategie van sommige uitgevers om heel goedkope games te maken, of een game steeds opnieuw in de aanbieding te gooien, zodat ze heel zichtbaar waren in de eShop. Maar nu worden de ranglijsten bepaald aan de hand van hoeveel een game heeft verdiend in de laatste drie dagen (via
GVG).
Een duurdere game verdient doorgaans meer geld per verkocht exemplaar, dus de eerste games die je nu te zien krijgt in de eShop zijn heel anders. Er zijn veel meer bekende games bij van grote uitgevers. De goedkope rommel die eerst domineerde is ver naar onderen geschoven.
Nieuwe meting voor eShop heeft een nadeel
Het lijkt een goede zet om te zorgen dat spelers makkelijker betere games tegenkomen. Maar er is ook een nadeel van deze nieuwe aanpak. Want goedkope games die wel goed zijn, hebben nu ook een veel kleinere kans om door te breken in de ranglijsten.
Indies worden zo moeilijker te vinden in de eShop als je er niet specifiek naar op zoek bent. Vaak zijn
indie-titels namelijk aanzienlijk goedkoper dan vergelijkbare AAA-games, waardoor ze per verkocht exemplaar minder verdienen. Dat werkt ze nu tegen in de
Nintendo eShop.