Concord heeft het niet langer uitgehouden dan twee weken. De game director van Marvel Rivals weet wel waarom de game zo erg is geflopt.
De game-industrie kan soms erg hard zijn en de verschillen erg groot. Zo is Marvel Rivals door veel spelers met open armen ontvangen. In drie dagen tijd wist de nieuwe free-to-play hero shooter al tien miljoen spelers aan te trekken. Een succesvolle toekomst is daarmee niet gegarandeerd, maar het is een goed begin.
Dat laatste heeft rivaal Concord nooit gehad. Op PC wist de hero shooter niet boven de 697 concurrent players uit te komen en ook op de PS5 was de game geen succes. Het was zelfs zo erg dat Sony na anderhalve week besloot om het einde aan te kondigen een paar dagen later was het al zover. Het project heeft naar verluidt honderden miljoenen dollars gekost, maar heeft het slechts twee weken uitgehouden.
Thaddeus Sasser, de game director van Marvel Rivals bij NetEase Games, weet wel de oorzaak van het falen van Concord. Dat laat hij weten in een interview met VideoGamer.
Concord bracht geen unieke waarde voor spelers. Er komt een prijskaartje kijken bij het wisselen tussen games. Ik ben al geïnvesteerd in Overwatch, ik heb vijftien skins voor Pharah, ik ga niet weg.- Thaddeus Sasser
Volgens Sasser is het van tevoren ook onmogelijk om te voorspellen of een game het goed gaat doen of niet. Ondanks een enorme community op Discord en succesvolle closed beta-sessies voorafgaand aan de launch, was de ontwikkelaar slechts voorzichtig optimistisch dat Marvel Rivals een succes zou worden. Aan de andere kant, als je mee wil doen met de actie om te zien waar alle hype over gaat, maar nog geen account hebt en niet vanaf nul wil beginnen, heb je de optie om een Marvel Rivals-account aan te schaffen en te profiteren van een gameplay-ervaring.
Er zijn veel games die uitkomen waarvan mensen zeggen dat het een succes gaat worden, ‘maar dat blijkt het toch een flop te zijn’. Of het tegenovergestelde gebeurt en je krijgt ineens een verrassend succes, zo stelt Sasser. “Het is van tevoren erg moeilijk om te voorspellen.”