Later deze maand gaat de
Formule 1 naar Mexico-Stad voor de GP van Mexico. De organisatie van de Grand Prix wil haat tegen
Max Verstappen en andere leden van
Red Bull Racing voorkomen met een nieuwe campagne.
Bijna twee jaar lang werd
Max Verstappen gezien als een geweldige teamgenoot voor
Sergio Perez en de Nederlander genoot dan ook van bewondering in het land. Daar is sinds de GP van Brazilië in 2022 alleen verandering in gekomen, toen Verstappen weigerde om zijn teamgenoot langszij te laten. Sindsdien is de regerend wereldkampioen plotseling staatsvijand nummer één geworden voor veel Mexicaanse fans.
De organisatie van de GP van Mexico ziet de bui al hangen en probeert met een nieuwe campagne om haat tegen coureurs en teams te voorkomen. Daarbij wordt niet specifiek Verstappen of
Red Bull Racing genoemd, maar de organisatie maakt in de aankondiging wel gebruik van een foto van Verstappen en Perez die elkaar omhelzen. Eerder dit seizoen werd de Nederlander ook al belaagd door fans van zijn teamgenoot in Miami.
Met
het motto #racepect wil de organisatie ervoor zorgen dat fans iedereen gaan respecteren en niet alleen maar ‘hun’ coureur.
“De afgelopen jaren heeft zich een groeiend aantal incidenten voorgedaan, variërend van toeschouwers die coureurs uitschelden tot discriminerende opmerkingen. Deze beledigingen en onaangenaam gedrag mogen niet onopgemerkt blijven en mogen ook niet voortduren. Daarom is er voorafgaand aan de Grand Prix van Mexico-Stad dit jaar een campagne gelanceerd om deze problemen onder de aandacht te brengen.”
Uitspraken Helmut Marko
De verwachting is niet alleen dat Verstappen onder vuur komt te liggen door de Mexicaanse fans, maar ook
Helmut Marko. De adviseur van Red Bull Racing maakte recent een racistische opmerking, door te stellen dat Perez minder gefocust is dan zijn teamgenoot, ‘omdat hij Zuid-Amerikaans is’. Die opmerking schoot bij velen in het verkeerde keelgat en laat ook zien dat Marko niet helemaal op de hoogte is van de geografie van het Amerikaanse continent.