Warner Bros. sluit de deuren van Monolith Productions. Dat betekent alleen niet dat een geliefde feature van de studio nu door iedereen kan worden gebruikt.
Monolith Productions heeft door de jaren heen meerdere sterke games geproduceerd, van FEAR en Alien Versus Predator 2 tot aan Middle-earth: Shadow of War. Toch heeft Warner Bros. nu besloten om de deuren van de studio te sluiten, vanwege ‘een aangepaste strategie’.
De sluiting van Monolith Productions betekent ook meteen het einde van Wonder Woman, een nieuwe game die bij de studio in productie was. Die game maakte naar verluidt gebruik van een feature die zeer geliefd is en bedacht door Monolith: het Nemesis-systeem.
Het systeem is gemaakt voor Middle-earth: Shadow of Mordor en werd al meteen zeer positief ontvangen en werd verder uitgebreid voor Shadow of War. Het was een feature die de games werkelijk uniek maakte ten opzichte van de concurrentie. We zullen het Nemesis-systeem alleen niet in andere games gaan zien, nu Monolith Productions is gesloten.
Niet lang na het succes van het Nemesis-systeem heeft Warner Bros. namelijk een patent aangevraagd voor de feature. Die is uiteindelijk goedgekeurd door het patentenbureau in de Verenigde Staten in 2021.
De feature, en daarmee het patent, is dan ook niet onderdeel van Monolith Productions, maar van uitgever Warner Bros. En dat bedrijf blijft nu ook gewoon eigenaar van de feature. Het zal nog een lange tijd duren voordat het Nemesis-systeem gebruikt kan worden door andere ontwikkelaars. Het patent loopt namelijk nog tot 2036.
Er is op social media en door grote namen in de industrie ook met woede gereageerd op het sluiten van de studio. Componist Bear McCreary vindt het onbegrijpelijk dat een studio ijzersterke games kan maken, een uniek en geliefd Nemesis-systeem kan maken en dan gesloten wordt ‘door factoren en flops buiten hun eigen controle’.