Veel van Sony’s meest populaire games zijn grote cinematische avonturen voor volwassenen en oudere tieners. Maar Astro Bot gooide het over een heel andere boeg. Het succes van die game ziet Sony nu als reden om weer meer games voor het hele gezin te maken.
Astro Bot was in 2024 een onverwacht grote hit voor Sony. Velen zagen de game door zijn vele verwijzingen naar andere PlayStation-games als nostalgietrip, maar ook als je die nostalgie niet voelde had je een ijzersterke platformer onder de knoppen. Uiteindelijk was Astro Bot zelfs de grote winnaar bij The Game Awards, in de Game of the Year-categorie en nog drie andere categorieën.
Die prijzen haalt Sony ook aan in de nieuwste kwartaalbespreking van het bedrijf. De winst bij The Game Awards ziet Sony als reden om in de toekomst meer games voor het hele gezin te maken. De PlayStation-maker was al van plan om meer te doen in dat genre, maar de Game of the Year-winst is “een grote stap naar het bouwen van een brede portfolio van titels”.
Astro Bot was ook een succes op het gebied van verkopen. In negen weken tijd ging de game ruim 1,5 miljoen keer over de toonbank. Veel van die exemplaren gingen naar nieuwe PlayStation-spelers, dus de game slaagde er ook in om nieuw publiek te bereiken.
Sony haalt trouwens ook het succes van Helldivers 2 aan. Zoals Astro Bot aantoont dat er iets te halen valt op het gebied van familiegames, zou Helldivers laten zien dat Sony gelijk heeft om de portfolio uit te breiden met live-service games. Ook hier onderstreept Sony zijn punt door uit te lichten dat Helldivers 2 prijzen won bij The Game Awards.
Helldivers 2 is alleen niet echt het hele verhaal te noemen als het gaat om Sony’s live-service games. Er zijn bijvoorbeeld meerdere live-service titels gecanceld. Bovendien is er niet alleen een groot succes in de vorm van Helldivers, maar ook een grote flop genaamd Concord.