Volgens de voormalige baas van PlayStation is er een goede reden waarom Dark Souls multiplatform ging. FromSoftware zou namelijk zeer teleurgesteld zijn in de samenwerking met Sony.
Vandaag de dag is FromSoftware één van de bekendste en meest iconische studio’s in de wereld van gaming. Met de Souls games heeft het zelfs gezorgd voor de geboorte van een compleet nieuw genre. In 2009 was het alleen nog een vrijwel onbekende studio, toen het kwam met Demon’s Souls.
De game kwam exclusief uit voor de PlayStation 3 door een samenwerking met PlayStation. Een deal waarmee FromSoftware dacht door te kunnen breken wereldwijd. Demon’s Souls werd initieel alleen helemaal niet wereldwijd uitgebracht. Maandenlang was hij alleen maar te importeren uit Japan.
De keuze van Sony om Demon’s Souls alleen in Japan uit te brengen was een grote teleurstelling voor de studio, zo laat Shuhei Yoshida weten. De voormalige baas van PlayStation vertelt dat in de Sacred Symbols podcast.
FromSoftware werkte al aan het vervolg, maar ze waren zo teleurgesteld over de manier waarop PlayStation hen behandelde. We wilden voor de sequel (Dark Souls) opnieuw met ze samenwerken, maar ze zagen er vanaf.- Shuhei Yoshida
In plaats van samen te werken met Sony, besloot FromSoftware aan te kloppen bij Bandai Namco. Die uitgever zorgde er uiteindelijk voor dat Demon’s Souls ook in Europa en de Verenigde Staten werd uitgebracht en lanceerde Dark Souls meteen wereldwijd. Ook voor andere titels heeft de studio samengewerkt met Bandai Namco, zoals Elden Ring en Armored Core.
De relatie tussen Sony en FromSoftware is door Demon’s Souls niet helemaal verzuurd. Het tweetal heeft later namelijk nog wel samengewerkt voor Bloodborne, een titel waarvan fans al jarenlang vragen om een remake of sequel. Hidetaka Miyazaki verwijst spelers steeds door naar Sony, dat de rechten voor Bloodborne in handen heeft.