Apple houdt zich al een tijdje schuil aan de rand van de game-industrie met arcade
games. Naar verluidt wil de techgigant zich nu echter dieper gaan mengen in de industrie.
Het is bij veel bedrijven duidelijk geworden dat er veel geld te verdienen valt in de game-industrie. Helemaal als je geen risicovolle investeringen maakt met een project van tientallen of zelfs honderden miljoenen euro’s. Dat is ook
Apple opgevallen en volgens
Bloomberg wil het daarom nu een grotere aanwezigheid krijgen in de game-industrie.
Volgens de publicatie werkt de techgigant aan een nieuwe
iOS app die puur gefocust is op games, die de store, social features, achievements en meer op één plek zal integreren. Het bedrijf wil naar verluidt ‘gamers en ontwikkelaars het idee verkopen dat Apple een leider in de markt is’.
Het is niet de eerste keer dat deze geruchten opduiken. Vorig jaar kwam
9to5 Mac al met het verhaal en dat wordt nu dus bevestigd door het doorgaans goed ingelichte Bloomberg. De nieuwe gaming app zou al meteen pre-installed worden op
iPhones, iPads en Apple TV’s die later dit jaar in de winkels verschijnen.
We kunnen de app mogelijk ook al snel verwachten. Bloomberg meldt dat de app gelanceerd moet worden naast iOS 19, die onthuld zal worden op Apple’s Worldwide Developers Conference op 9 juni. Het nieuwe besturingssysteem en de app moeten dan vervolgens in september uitgebracht worden.
Nieuwe app én een nieuwe studio
Om de nieuwe strategie nog meer kracht bij te zetten, wil Apple niet alleen een distributeur van games zijn. De techgigant heeft namelijk ook een studio overgenomen, zodat het bedrijf zich kan neerzetten als ontwikkelaar en uitgever van games.
De studio in kwestie is RAC7, een Canadese ontwikkelaar die opgericht is in 2014 en bekend is door de in 2019-uitgekomen game Sneaky Sasquatch. De game was een launch titel voor
Apple Arcade en werd erg positief ontvangen.