XGN in gesprek met Sparpweed over Ibb & Obb

Article
maandag, 23 april 2012 om 20:30
xgn google image
Onlangs bezocht XGN de Nederlandse ontwikkelaars Two Tribes en Ronimo Games om daar met hen te praten over de aankomende releases. Naar aanleiding daarvan publiceerden we het interview over Toki Tori 2 en Awesomenauts. In dat rijtje ontbrak wat ons betreft nog één Nederlandse game die dit jaar nog gaat verschijnen. Het gaat hier over Ibb & Obb, dat momenteel in ontwikkeling is bij Sparpweed. Richard Boeser werkt daar als enige fulltime als game designer aan het project.
Ibb & Obb is een coöperatieve game waarbij er met een groen (Ibb) en magenta (Obb) poppetje gespeeld wordt. Daarbij draait het vooral om het samenwerken en de zwaartekracht. Een lijn in het midden van het spel scheidt de wereld en die regelt dan ook de zwaartekracht. Op die manier ontstaan er allerlei situaties die je alleen op kunt lossen door samen te werken.
XGN: Sparpweed is voor de meeste gamers een redelijk onbekende ontwikkelaar. Kun je eens uitleggen wie jullie precies zijn?
Richard Boeser: Sparpweed is een studio die bestaat uit Roland Ijzermans en ik. We zijn ongeveer tweeënhalf jaar geleden begonnen en daarbij werkten we direct aan Ibb & Obb. Vijf jaar geleden gebruikte ik het spel namelijk als afstudeerproject en Roland begeleide me daarin. We wisten dan ook dat we graag samen wilden werken en vandaar de bewuste keuze om met Ibb & Obb verder te gaan. Om het project verder te ontwikkelen gingen we allerlei externe partners aantrekken. Kettel is daar een voorbeeld van. Hij produceert de muziek van Ibb & Obb. Het spel zelf is tegenwoordig bekender dan Sparpweed.
De naam van het bedrijf is bedacht door iemand anders. Hij had namelijk als Gmail status sparpweed. Toen heb ik aan hem gevraagd wat dat precies is en toen bleek het over warpspeed te gaan, dat van de snelheid van het licht.
XGN: Ibb & Obb is ontstaan uit je afstudeeropdracht. Welke opleiding deed je precies en wat heeft die voor je huidige werk betekent?
Richard Boeser: Ik heb industrieel ontwerp gestudeerd aan de Technische Universiteit Delft. Daar richten ze zich vooral op het ontwerpen van producten, bijvoorbeeld een gamecontroller of stofzuiger. Door de studie ga je heel veel nadenken over ontwerpen, en dan vooral op een abstracte manier. Als je dat vervolgens toepast op games, krijg je vaak spellen die heel erg op emoties gaan spelen. Daarnaast merkte ik tijdens mijn studie dat ik steeds meer interesse kreeg in games. In die tijd verschenen ook de eerste indie games en toen wist ik dan ook dat ik mijn afstudeerproject daar op moest richten.
Naast je studie is het ook erg belangrijk om zelf games te bouwen. Als je daaraan begint, moet je vooral niet groot beginnen. Dus geen nieuwe Call of Duty of World of Warcraft, maar bijvoorbeeld een bordspel. Als je laat zien dat je dat soort producten goed kan maken, ben je tot veel meer in staat. Het volgen van zo'n soort studie is dus goed, maar daarmee ben je er nog niet. Dat geldt overigens bij de meeste studies.
XGN: Hoe denk je dat de spelers de samenwerking in Ibb & Obb straks gaan ervaren? Gaan er bijvoorbeeld veel ruzies op de bank plaatsvinden?
Richard Boeser: Tijdens het testen van het spel zijn er nog geen ruzies ontstaan, maar wel wat irritaties. In de ideale situatie zijn er twee spelers van hetzelfde niveau die elkaar nog niet kennen. Op die manier kun je elkaar helpen en nadenken om de puzzels op te lossen. Daarnaast heb ik ook situaties gezien waarbij de spelers een paar keer van controllers wisselden, omdat de ene beter was in dat stuk dan de ander. Ze lossen het dus op door goed samen te werken en niet door ruzie te maken.
XGN: Hoe ben je op het idee gekomen om Ibb & Obb te maken?
Richard Boeser: Je hebt wel eens van die mechanismen waarbij er vijf balletjes op een rij hangen en je er één omhoog hijst en loslaat. Vervolgens geeft dat balletje door middel van zwaartekracht het door aan het balletje aan de andere kant. Ik wilde dus iets maken waarbij de zwaartekracht een rol speelt, maar waar het moment van de inspiratie lag, weet ik niet meer.
XGN: Er zit ook een singleplayer in het spel. Wat verwacht je daar van?
Richard Boeser: Dat is echt iets voor de gamer die zichzelf heel erg wil uitdagen. Stel dat je straks twee keer Ibb & Obb met iemand anders gespeeld hebt en je daarna nog een keer wilt, dan komt de singleplayer in aanmerking. Het is meer een bonus omdat je echt twee dingen tegelijk moet doen. Met z'n tweeën spelen blijft het leukst en de singleplayer gaan we dan ook niet promoten.
XGN: Je werkt als enige fulltime aan het project. Is dat lastig?
Richard Boeser: Ja, maar het voelt niet alsof ik er helemaal alleen aan werk. De leveldesign ligt op dit moment volkomen bij mij en dat zorgt op sommige momenten ervoor dat ik denk van: als ik niks doe, dan gaan we ook niet vooruit. Dat is overigens niet mijn enige taak. Zo regel ik bijvoorbeeld ook de leningen en zorg ik voor de communicatie. Via Twitter en Facebook moet Ibb & Obb vooral bekend worden en daarnaast hopen we dat er veel mensen over schrijven. Al met al zorgt het voor lange werkdagen, maar ik vind het leuk om te doen.
XGN: Ibb & Obb is ongeveer vijf jaar geleden ontstaan. Denk je dat de game daardoor niet verouderd is?
Richard Boeser: Nadat ik afstudeerde ben ik niet direct verdergegaan met Ibb & Obb. Ik werkte onder andere een tijdje als freelancer bij Playlogic. Zelf heb ik ook wel eens nagedacht of het spel niet verouderd is. Dat is denk ik niet zo, omdat we iets origineels gemaakt hebben. Qua vormgeving blijft het ook gewoon overeind, omdat het niet op de hoogste graphics richt.
Natuurlijk zijn er de laatste jaren nieuwe platformers bijgekomen, en dat heeft ook effect op Ibb & Obb. Het zou namelijk bijzonderder geweest zijn als we het spel twee jaar geleden hadden gebracht. Het heeft echter ook zo zijn voordelen. Zo zijn er nu meer mensen met een PlayStation 3 dan twee jaar terug. Daarnaast zijn we blij met games als Journey. Zij tonen aan hoe goed downloadbare games kunnen zijn.
Ibb & Obb verschijnt op de PlayStation 3 en PC. Een officiële releasedatum heeft de game nog niet, al doet de ontwikkelaar er alles aan om hem eind augustus af te hebben.