XGN Historie: SEGA Master System

Article
donderdag, 02 september 2010 om 19:00
xgn google image
Hoewel SEGA tegenwoordig alleen nog games maakt, bracht het bedrijf vroeger ook eigen consoles uit. Eén daarvan is de SEGA Master System, die het opnam tegen de Nintendo Entertainment System. Dit is dan ook de console die we deze week behandelen in de XGN Historie.
SEGA staat vooral bekend om zijn oldschool spellen en dat heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat ze mee in de startblokken van de industrie stond. Het bedrijf maakte al vanaf het prille begin spellen voor zowat elke console en had zelf ook enkele consoles op de markt gebracht. Na enkele geflopte apparaten zag SEGA hoe je alles moest aanpakken door het grote succes van de Nintendo Entertainment System. In 1986 was het dan zover en wilde SEGA de concurrentie aangaan met Nintendo; de Sega Master System was geboren.
SEGA Master System
Superieur
Zowat elk technisch aspect van de Sega Master System was beter dan dat van de NES. De processor was twee keer zo snel en de console kon ook dubbel zoveel kleuren op het scherm toveren. SEGA had er dus alle vertrouwen in dat ze de markt zou domineren. Techniek bepaalt echter slechts zelden de verkoopcijfers en het is door haar sterke games dat Nintendo de marktleider bleef.
De games op de Master System waren ook wel goed, maar SEGA maakte de fout om de rechten van de distributie te verkopen aan het Amerikaanse bedrijf Tonka. Dit bedrijf maakte slechte beslissingen en zorgde ervoor dat de topgames niet op elk continent beschikbaar waren. Al snel beschikte Nintendo over een marktaandeel van negentig procent, terwijl alle andere consoles de overige tien procent moesten delen.
Uitbreidingen
De Master System kon twee soorten kaarten lezen. Naast de standaard cartridge was er ook een kleiner formaat voor spellen die minder ruimte nodig hadden. Deze ‘SEGA cards’ waren niet veel groter en dikker dan een bankkaart en werden voor een spotprijs verkocht. Toch waren de verkoopcijfers niet heel goed. SEGA was daar niet blij mee en deed wat elk bedrijf deed in die tijd; ze bracht heel wat accessoires en uitbreidingen op de markt. De eerste uitbreiding was de Light Phaser, een geweer dat er zo realistisch uitzag dat het werd verboden. Na enkele aanpassingen mocht de uitbreiding dan toch het licht zien en het werd een mild succes. Het populairste spel ervoor was Marksman Shooting, waarin je kartonnen silhouetten moest neerschieten.
De meest opmerkelijke uitbreiding is de SegaScope 3D-bril. 3D was nog vrij nieuw in deze tijd en de Master System is één van de weinige consoles die probeerde deze technologie verkocht te krijgen aan het grote publiek. Er werden slechts acht 3D-games gemaakt en allen faalden vanaf het begin. De graphics waren in de jaren tachtig al niet spectaculair en in 3D zag het er niet veel beter uit.
SegaScope 3D
Schaar-steen-papier
De games van de Master System waren niet geweldig, maar er zaten toch een paar verborgen juweeltjes tussen. Iedereen kent de Sonic games wel, maar niet iedereen is bekend met Alex Kidd. Dit personage was heel populair op de Master System en was SEGA’s antwoord op Mario. De Alex Kidd spellen waren platformers en vijanden werden verslagen door ze neer te slaan of door op hun hoofd te springen. Alex Kidd in Miracle World is één van de best verkochte Master System spellen. Het spel was echter niet simpel en kende heel wat uitdaging. Zo kwam je bijvoorbeeld na enkele moeilijke levels een eindbaas tegen die je moest verslaan met een spelletje rock-paper-scissors. Het is een spel dat ook in mijn huiskamer voor heel wat gevloek heeft gezorgd.
Nintendo verplettert SEGA
De ondergang van de Sega Master System had vooral te maken met het succes van Nintendo. Dit bedrijf was vroeger zo groot dat geen enkele andere console kon doorbreken. Nintendo sloot contracten met zijn ontwikkelaars zodat hun games niet op de andere consoles konden verschijnen. Door deze exclusiviteit moesten console fabrikanten zelf op zoek gaan naar ontwikkelaars en dat ging meestal niet goed. In totaal werden er dertien miljoen SEGA Master System consoles verkocht en dat is best wel weinig. De console was grafisch superieur, maar zoals we weten is dat geen garantie op succes. De meest succesvolle Master System spellen zijn inmiddels als remake beschikbaar op Xbox Live en zijn zeker het downloaden waard.