XGN Historie: Nintendo GameCube

    Deze week hebben we het over de GameCube. Deze paarse kubus was relatief populair in Nederland, maar kon niet tippen aan de PlayStation 2. Waarom dat zo is, lees je in deze Historie.

    Vorige maand hadden we het over de Nintendo 64. Deze console deed het niet zo goed en dus werd er gezocht naar een meer dan waardige opvolger die krachtige graphics kon creëren voor een lage prijs. De klassieke cartridges werden afgeschaft en voor het eerst zou Nintendo werken met schijfjes, de zogeheten minidvd’s. De prijs bleef op deze manier laag maar de kleinere dvd’s zorgden er wel voor dat de nieuwe console zwakkere beelden en een lagere geluidskwaliteit met zich meebracht. Het paarse apparaat werd ontwikkeld in de vorm van een kubus en kreeg de toepasselijke naam Nintendo GameCube.

    Snelle verkoop
    Japanners konden in 2001 al aan de slag met de GameCube en hier in Nederland moesten we geduld oefenen tot 2002. Oorspronkelijk zou deze console 250 euro kosten, maar omdat Microsoft net een grote prijsdaling van de Xbox doorvoerde moest Nintendo hierin volgen en belandde de GameCube in de rekken voor slechts 144,99 euro. Het is dankzij deze lage prijs dat de GameCube de snelst verkopende console ooit werd.

    Een andere factor die hierin meespeelde was het aantal launchgames. Er waren 21 games beschikbaar bij de release. Slechts twee hiervan waren ontwikkeld door Nintendo. Dat is een groot verschil wanneer je kijkt naar de Nintendo 64, die slechts twee launchgames had. Nintendo had nooit veel vertrouwen gehad in andere bedrijven maar ditmaal werden er wereldwijd ontwikkelaars opgetrommeld om games te maken voor de GameCube.

    Who are you?
    Ook de marketing slogan van Nintendo werd een succes. Eerst werd er gekozen voor de zin “Born to Play” maar al snel werd deze opzij geschoven voor “Who Are You?”. Deze zin betekent zoveel als ‘Wie ben jij?’ en moest het ruime aanbod van de GameCube aankaarten. Deze term slaagde erin om hardcore gamers, die een Xbox of een PlayStation kochten, te overtuigen om ook een GameCube in huis te halen. Het hielp uiteraard ook dat de GameCube mooie graphics op het scherm kon toveren. De grafische kaart was dan wel zwakker dan die van de concurrentie, maar doordat ontwikkelaars het best konden werken met de GameCube software, kon er heel wat meer uit de console worden gehaald.

    Identiteitsgebrek
    Toch heeft dit verhaal een slecht einde voor Nintendo want de verkoopcijfers van de GameCube begonnen na één jaar hard achteruit te gaan. Een grote reden hiervoor was de populariteit van de PlayStation 2, die nu nog steeds de best verkochte console aller tijden is. Analisten durven ook wel eens te zeggen dat de GameCube niet uniek genoeg was. Nintendo zou te hard hebben geprobeerd om de concurrentie achterna te gaan terwijl Nintendo met de Nintendo 64 en de SNES altijd haar eigen gedachtegang volgde. De controller van de GameCube was wel heel origineel maar de knoppen waren volgens heel wat gamers niet goed geplaatst. Een andere reden zou zijn dat de GameCube niet genoeg toptitels had waarvoor mensen de console wilden aanschaffen.

    Populaire games
    De meest populaire GameCube game is Super Smash Bros. Melee met meer dan zeven miljoen verkochte exemplaren. Ook in dit tweede deel van de franchise nemen alle bekende Nintendo figuurtjes het weer tegen elkaar op. Er waren 26 speelbare personages die elk over hun unieke krachten beschikte. Dankzij de vele kleurrijke spelletjes bekeek het grote publiek de GameCube als een erg kindvriendelijke console. Slechts enkele spellen, waaronder Resident Evil 4, wisten los te breken van dit imago. Dit spel zorgde er, mede dankzij haar mooie graphics en intense sfeer, voor dat de GameCube in de smaak viel bij een volwassener publiek.

    GameBoy Player
    Online gamen werd steeds populairder en Nintendo kon dus niet achterblijven. Het gevolg was de Nintendo GameCube Broadband Adapter, die online gameplay toeliet. In Europa waren er slechts drie spellen die gebruik maakten van de adapter en dat waren de drie Phantasy Star Online Episodes. Gelukkig had de adapter ook een extra LAN functie waardoor meerdere GameCubes aan elkaar gekoppeld konden worden voor games als Mario Kart: Double Dash!!. Ook de GameBoy Player was erg populair. Via deze uitbreiding konden GameBoy, GameBoy Color en GameBoy Advance games gespeeld worden op de GameCube. Op deze manier werden er honderden games toegevoegd aan het GameCube aanbod.

    {mig:ko2s7v8o9xdo}

    Lesje geleerd
    De laatste GameCube werd verkocht in 2007. In totaal heeft Nintendo bijna 22 miljoen exemplaren verkocht en dat was best teleurstellend wanneer je kijkt naar het succes van eerdere Nintendo consoles, waaronder de SNES. De tactiek van Nintendo werd dus ondersteboven gegooid en de eerste ontwerpen van de Wii werden gemaakt. Toch heeft Nintendo enkele belangrijke lessen geleerd van de GameCube. Het bedrijf zoekt nu meer steun bij andere ontwikkelaars en probeert de concurrentie niet meer te imiteren. Een goede zaak, zo blijkt, wanneer je naar de huidige verkoopcijfers van de Wii kijkt.

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.