XGN Biografie: Konami

Article
door Limpie
maandag, 02 februari 2009 om 19:40
xgn google image
Deze week behandelen we ontwikkelaar Konami. Het is een ontwikkelaar die tegenwoordig bekend is van onder andere de Metal Gear Solid franchise, maar vroeger ook een hoop andere, toch zeer bekende games heeft uitgebracht.
Arcadekasten
In 1973 besloot Kagemasa Kozuki om zijn bedrijf te noemen naar Konami en met dit bedrijf zich te gaan richten op de opkomende markt van arcadekasten. Echter was dit niet het jaar dat Konami ook daadwerkelijk de eerste machine uitbracht. Dat was namelijk pas in 1978. Het eerste succes van Konami werd pas in 1981 behaald met games als Frogger, Scramble en Super Cobra.
Vanaf 1982 begon Konami ook met het ontwikkelen van games voor de PC, de MSX en de FAMICOM (in Europa bekend als NES). Dit hield echter niet in dat er geen arcadekasten meer verkocht werden en de spellen die op de arcadekasten waren verschenen, werden ook op de andere systemen uitgebracht. Een zeer slimme zet omdat op deze manier Konami de arcade naar de mensen thuis bracht.
Buiten Japan
In 1982 begon Konami haar product ook buiten Japan te verkopen. Als eerste werd er een kantoor in Torrance geopend met de naam Konami America en ook het Verenigd Koninkrijk kreeg in 1984 haar eigen kantoor onder de naam Konami Limited. Het beginnende succes is voornamelijk te danken aan de NES die ongeveer tegelijk in beide landen werd uitgebracht, en voor een hoop verkochte spellen zorgde.
De games die voornamelijk het succes hebben bepaald waren Castlevania, Metal Gear, Contra en Gradius. Nintendo Amerika had op dat moment echter een beperking van vijf games per third party ontwikkelaar per jaar voor hun console, en dit bracht dan ook gelijk problemen voor Konami met zich mee omdat zij de meest succesvolle third party ontwikkelaar voor Nintendo was. Om dit probleem te kunnen omzeilen heeft Konami in die tijd in zowel Europa als in Amerika een aantal titels onder een andere uitgever uitgebracht.
Zware verliezen
In de jaren na de NES ging het helemaal niet meer zo goed met het bedrijf, als dat het daarvoor ging. Konami begon steeds meer verlies te leiden, en moest een aantal kantoren sluiten. Ook verloor ze een aantal belangrijke medewerkers aan andere ontwikkelaars. In 2003 had Konami een dieptepunt bereikt, en had het bedrijf ze zo’n groot verlies geleden dat velen dachten dat het bedrijf was afgeschreven.
In 2003 is het bedrijf echter een team gaan vormen met een Japanse filmproducent en sindsdien ligt de focus van het bedrijf niet alleen maar op games maar ook op films en series. Zo zijn er sindsdien onder andere films gekomen van Castlevania en Metal Gear. Gelukkig hebben ze ondertussen ook een boost gehad door het succes van de Metal Gear Solid en Silent Hill serie.
Het einde is niet meer in zicht
Dankzij het succes van de afgelopen paar jaar en de productie van films heeft Konami zichzelf uit een dal kunnen trekken, en is het weer onderweg naar de top. We kunnen dan ook gelukkig de komende tijd weer een hoop van deze ontwikkelaar verwachten, en is het einde niet meer in zicht.

Populair Nieuws

Laatste Reacties