XGN Biografie: High Moon Studios

Article
door Limpie
maandag, 05 juli 2010 om 17:30
xgn google image
Vorige week verscheen een nieuw Transformers avontuur waarin je voor het eerst in een game teruggaat naar het begin van de tekenfilm reeks. De game wordt uitgegeven door Activision, maar wie is toch die minder bekende ontwikkelaar High Moon Studios?
Pachinko
De geschiedenis van High Moon Studios begint weliswaar in 2002, maar er is een redelijke voorgeschiedenis. In 1975 werd het bedrijf Sammy Corporation opgericht als ontwikkelaar van Pachinko machines. Pachinko's zijn Japanse gokmachines die in heel Japan werden gebruikt in casino's. De oprichter in 1975 was Hajime Satomi, een Japanse multimiljonair.
Sammy Corporation heeft tot 2001 deze Pachinko gokmachines gemaakt maar gaf ook games uit. Het waren er weliswaar nog niet heel veel maar toch vond Sammy Corporation dat de naam veranderd moest worden. Sammy Corporation veranderde toen hun naam in Sammy Entertainment. Nog een jaar laten in 2002 werd besloten dat Sammy Entertainment ook games wilde ontwikkelen en wederom werd de naam veranderd. Dit keer in Sammy Studios.
Toch werden er nog niet gelijk games ontwikkeld en de eerste tijd werd er vooral gekeken naar de mogelijkheden en werden er verschillende medewerkers aangetrokken. Uiteraard werden er wel games uitgegeven. Grote games die door Sammy Corporation werd uitgegeven waren Guilty Gear en Survival Arts. In Guilty Gear ontdekt de mensheid een kracht die magie wordt genoemd. Deze kracht wordt gebruikt om een al eeuwen durende oorlog tot een einde te brengen.
Darkwatch
SEGA Sammy
In 2004 zag SEGA dat Sammy Entertainment een winstgevend bedrijf was en besloot een overnamebod te doen. Uiteindelijk nam Sammy Entertainment het bod aan en de naam werd veranderd in SEGA Sammy Holdings. Samen besloten ze games uit te geven, maar nog steeds had SEGA Sammy Holdings een afdeling die games ontwikkelde, namelijk Sammy Studios Inc. Al snel werd besloten dat deze afdeling overbodig was.
In 2005 werd Sammy Studios Inc. een op zichzelf staand bedrijf en veranderde de naam in High Moon Studios. Het eerste jaar was gelijk een jaar waarin High Moon Studios een game ontwikkelde. In 2005 verscheen namelijk de game Darkwatch. In Darkwatch werd western met vampiers gemixt. De game verscheen voor zowel de Xbox als de PlayStation 2. Capcom was de uitgever van Darkwatch.
In 2006 zag Sierra Entertainment dat High Moon Studios veel potentie had en besloot de studio over te nemen. High Moon Studios ontwikkelde vanaf dan alleen nog maar games voor Sierra Entertainment, waaronder The Bourne Conspiracy voor de Xbox 360 en de PlayStation 3.
The Bourne Conspiracy
Activision tijdperk
In 2009 werd Sierra Entertainment op haar beurt weer onderdeel van Activision. Dus ook High Moon Studios werd onderdeel van deze grote uitgever. Sinds die overname is er maar één game verschenen van deze ontwikkelaar, namelijk Transformers: War for Cybertron. Wij gaven die game een 8,5. Wat de toekomst voor High Moon Studios zal brengen is onbekend maar wij verwachten dat Activision de ontwikkelaar niet zo snel laat lopen als dat Sierra Entertainment dat deed.